درس تربیت‌بدنی دانشگاه‌های اردبیل، نکات طلایی ورزش در ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶ 03 April 2024

به گزارش تابناک اردبیل، شمس غفاری با طرح این سئوال که آیا در ماه رمضان می‌توان فعالیت‌های ورزشی انجام داد یا نه، گفت: برای پاسخ به این سئوال ابتدا باید هدفتان از ورزش را مشخص کنید و سپس فوت و فن و زمان آن را بدانید تا دچار ضعف، خستگی و بی حالی نشوید.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان دغدغه بسیاری از ورزش دوستان و عموم مردم این است که آیا انجام فعالیت‌های ورزشی در ماه رمضان برای بدن مفید است یا می‌تواند آسیب‌رسان باشد؟ اگر مفید است چه زمانی می‌توان ورزش کرد؟ قبل از افطار یا بعد از افطار؟ در پاسخ به سئوالات ذکر شده، حقیقت این است که ورزش کردن در ماه رمضان چه برای لاغری باشد یا اهداف دیگر، آسیبی به فرد وارد نمی‌کند. فقط کافی است از بهترین زمان ورزش‌کردن آگاه باشید تا بتوانید از فواید آن هم بهره‌مند شوید.

غفاری با بیان اینکه هدف اصلی ورزش‌کردن در ماه رمضان بالا بردن متابولیسم بدن است، افزود: ورزش نه تنها منافاتی با روزه گرفتن ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح انجام شود باعث عضله سازی، کالری سوزی و لاغری هم خواهد شد.

دکترای مدیریت راهبردی در ورزش ادامه داد: در ماه رمضان، ورزش دوستان می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیازجهت انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ تناسب اندام خود را به دست آورند.

رئیس اداره تربیت‌بدنی دختران دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه استفاده به موقع و به اندازه از آب ضرورتی است که در این ماه حتما باید رعایت شود، اضافه کرد:، چون خطر کم آبی برای بدن بسیار زیاد است، ورزشکاران می‌توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل کنند و با این کار احتمال وقوع مشکلات ناشی از کم‌آبی و ضعف را به حداقل برسانند.

غفاری ادامه داد: افرادی هم که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند، توصیه شده در فاصله افطار تا سحر با خوردن آب و مایعات، به میزان کافی به بدن خود آبرسانی کنند. همچنین ورزشکاران در ماه رمضان به دلیل تغییر ساعات وعده‌های غذایی، باید نوع ورزش، زمان، شدت و میزان ورزش‌های خود را تغییر دهند تا به بدنشان آسیبی نرسد.

دکترای مدیریت راهبردی در ورزش خاطرنشان کرد: حال با این تفاسیر این سوال مطرح می‌شود که عموما برای ماه رمضان چه نوع ورزشی مناسب‌تر است؟ باید گفت برای انجام ورزش مناسب باید سه جنبه مختلف را در نظر گرفت: جنبه قدرتی، جنبه انعطاف و جنبه هوازی. علت اینکه ورزش‌های قدرتی اولویت دارد جلوگیری از کاهش توده عضلانی بدن است. ورزش‌های هوازی هم می‌تواند با شدت ملایم انجام گردد و باعث افزایش استقامت بدن شود. البته این نکته حائز اهمیت است که زیاده‌روی در ورزش‌های هوازی آن هم قبل از افطار می‌تواند باعث کم‌آبی و استفاده از ذخایر چربی در بدن شود.

وی افزود: برای تمرینات مقاومتی باید از تمریناتی انتخاب شود که بالاتنه را هدف می‌گیرند و بهتر است تمرینات پایین تنه خیلی محدود انجام شود، چون می‌تواند باعث افت فشار خون شود.

غفاری با بیان اینکه بهترین زمان برای انجام ورزش در ماه رمضان ۹۰ دقیقه قبل از اذان مغرب می‌باشد، ادامه داد:، چون می‌توانید بعد از ورزش، آب و مواد غذایی به بدن خود برسانید. بهتر است ورزش‌هایی که در این زمان انجام می‌دهید بیشتر شامل تمریناتی با تکرار کم، وزنه‌های سبک و همچنین حرکات کششی باشد. پیاده‌روی کوتاه مدت هم گزینه بسیار مفیدی خواهد بود.

رئیس اداره تربیت‌بدنی دختران دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در صورت ورزش کردن بعد از افطار هم، بهتر است حدود یک ساعت بعد از افطار به تمرینات ورزشی پرداخته شود. در مورد تعداد روز‌های ورزش در هفته هم، اگر عادت به شش روز ورزش در هفته دارید بهتر است آن را به سه بار در هفته در ماه رمضان کاهش دهید. زمان هرجلسه تمرین با توجه به عادت ورزشی هر فرد بهتر است سبک انتخاب شود. مثلا از نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در کل بهتر است شدت تمرینات را در ماه رمضان ۲۰ درصد نسبت به همیشه کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: نکاتی که مطرح شد شاید توصیه‌ای صحیح برای اکثر افراد جامعه باشد، اما ممکن است برای همه به صورت یکسان کاربرد نداشته باشد؛ چراکه شرایط بدنی هر فرد متفاوت است. پس سعی کنید با رعایت مصرف مواد غذایی خود و رعایت موارد اصولی گفته شده، هر زمان که انرژی بیشتری داشتید ورزش کنید تا سالم بمانید.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار