معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، قابل انتقال از حیوان به انسان است و آلودگی دام‌ها در فصول بهار و تابستان به کنه هیالوما زیاد افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹ 02 April 2024

به گزارش تابناک اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده ۱۴ فروردین گفت: بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که اساساً از طریق گزش کنه هیالوما و تماس با خون و ترشحات دام آلوده و همچنین انسان بیمار، قابل انتقال است.

وی افزود: با توجه به بومی بودن بیماری در کشور و افزایش فعالیت کنه‌ها در فصول بهار و تابستان، آلودگی دام‌ها بالا رفته و خطر گسترش و انتقال بیماری وجود دارد.

این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: رعایت موارد بهداشتی و آموزش جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا کشتار هر نوع دام حتی دام‌های اهدایی توسط خیرین و نذورات باید در کشتارگاه‌ها انجام شود.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: در هنگام ذبح و تماس با لاشه و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظتی استفاده شود و گوشت مصرفی مورد نیاز نیز از مراکز مجاز و دارای مهر تأیید ادارات دامپزشکی تهیه شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تأکید بر اینکه لاشه دام پس از ذبح حتما حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال که منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود، نگهداری شود، اضافه کرد: انجماد گوشت بلافاصله پس از ذبح، ویروس را از بین نمی‌برد، بنابراین از منجمد کردن گوشت بلافاصله پس از ذبح خودداری شود.

وی عنوان کرد: از خوردن گوشت، دل و جگر خام و نیم پز دام تازه ذبح شده خودداری شود و همچنین در سفر به مناطق روستایی از تماس با دام‌ها خودداری شود.

جعفرزاده بیان کرد: از جدا کردن کنه‌ها از روی پوست دام‌ها و له کردن آن‌ها با دست اجتناب شود و در صورت مشاهده کنه در روی دام یا محل نگهداری دام با اداره دامپزشکی جهت سمپاشی هماهنگی شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس در برابر حرارت حساس است، لذا پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار