مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای افتتاح و بهره‌برداری از ۲۷ پروژه این استان در هفته درختکاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶ 04 March 2024

به گزارش تابناک سمنان، جعفر مرادی حقیقی ۱۴ اسفندماه و در آستانه روز درختکاری در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها بیش از ۵۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۱ پروژه از این پروژه‌ها در حوزه آبخیزداری هستند ادامه داد: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی ادامه داد: مابقی پروژه‌ها نیز در زمینه نهال‌کاری، جنگل‌کاری، کنترل هرزآب، طرح‌های کمربندی سبز، ترسیت کربن، کاداستر و... هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآوری کرد: این پروژه‌ها در مجموع بیش از ۵۴۰ اشتغال غیرمستقیم در استان ایجاد و ۷۶۵ خانوار نیز از مزایای این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

میانگین ۱۱روزه پاسخگویی در در سامانه پنجره واحد زمین

وی با اشاره به مسوولیت این اداره کل در سامانه پنجره واحد زمین گفت: با اقدامات خوبی که در قالب این طرح در استان انجام شده میانگین پاسخگویی به استعلامات مرتبط با زمین در استان به طور میانگین به هشت روز رسیده است و این در حالی‌ست که در گذشته گاه مدت زمان پاسخگویی در پرونده‌هایی حتی به سه تا چهار ماه نیز می‌رسید.

مرادی حقیقی با اشاره به نقش مهم این سامانه در ایجاد شفافیت در این بخش اضافه کرد: با راه‌اندازی پنجره واحد زمین جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها و تخلفات در بخش زمین در کشور و استان گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: براساس قانون مدت زمان پاسخگویی در این سامانه حداکثر دو ماه پیش‌بینی شده، اما پاسخ‌ها زودتر از این سقف زمانی اعلام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه ۹۰ درصد دستگاه‌های استان به این سامانه کشوری متصل شدند افزود: تنها چند دستگاه در استان هنوز به این سامانه متصل نشدند که با پیگیری‌های انجام شده قرار است که این دستگاه‌ها به زودی به این سامانه متصل شوند.

توزیع ۸۵ هزار اصله نهال بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان

وی با اشاره به اجرای طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال در کشور گفت: سهمیه استان سمنان طی چهار سال ۱۰ میلیون نهال است.

وی گفت: قرار بود که سالانه ۲.۵ اصله نهال در نهالستان‌های استان تولید شود که با توجه به ظرفیت‌های استان برای تولید و توزیع سه میلیون نهال برنامه‌ریزی شد.

مرادی حقیقی از توزیع ۸۵ هزار اصله نهال بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خبر داد و گفت: بخش عمده نهال‌های استفاده شده در پارک‌ها و بوستان‌های شهری از سوی نهال‌ستان‌های منابع طبیعی تامین می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به توسعه زراعت چوب در استان افزود: یکی از اهداف اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، توسعه زراعت چوب با هدف کاهش فشار بر اراضی جنگلی در کشور است.

وی با بیان اینکه در همین ارتباط بهره‌برداران هم استانی می‌توانند از نهال‌هایی که صرفه اقتصادی دارد استفاده کنند، اظهار کرد: خوشبختانه طرح‌های خوبی در این بخش در استان اجرایی شده است.

مرادی حقیقی همچنین اضافه کرد: دو شهرستان گرمسار و آرادان از پیشروترین شهرستان‌های استان در توسعه زراعت چوب هستند.

وی با بیان اینکه در این طرح از گونه‌ها با نیاز آبی کم و از جمله اکالیپتوس استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این گونه سازگاری بالایی نیز با شوری خاک در استان دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: برای توسعه زراعت چوب از اراضی کشاورزی درجه سه و چهار استفاده می‌شود.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار