کد خبر: ۱۱۴۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ 13 January 2024

وی مرکز دپوی رودسر را یکی از مراکز حساس و چالش برانگیز طی سنوات گذشته دانست و افزود: 15 سال از احداث این مرکز می گذرد، اما به دلیل برخی از ناهماهنگی ها و عدم همراهی ها از سوی دستگاه های ذی ربط و ذی نفع، سیستم پردازشگر مرکز پسماند رودسر غیر فعال باقی مانده؛ در واقع مکانیزاسیون سیستم دپو از مدار فعالیت خارج شده و در نتیجه شاهد دپوی سنتی پسماندها هستیم.
فرماندار رودسر با اشاره به تاکیدات استاندار گیلان در جلسات کمیته پسماند و پیگیری های دادستان و شهرداران و دهیاران و شوراهای شهر و روستای رودسر، عنوان کرد: در این راستا تصمیم گرفتیم بخشی از زباله های ریجکتی کارخانه کمپوست را تخلیه و برای زیرسازی یکی از خطوط جاده ای به کارگیری کنیم؛ مابقی زباله های ریجکتی نیز در حال آماده سازی جهت تخلیه در سالن پردازش است.
حیدری با بیان اینکه آماده اورهال دستگاه پردازشگر هستیم تا دپوی زباله را به روز انجام دهیم، خاطرنشان کرد: طرح تفکیک زباله از مبدا با موفقیت در حال انجام است و طبق برآوردهای اولیه شهرداری، حجم تولید زباله نسبت به سال گذشته کاهشی بوده و ورودی زباله به مرکز دپو کم شده است.
وی از اجرای فعالیت های آموزشی در مدارس و تولید سطل های زباله مخصوص تفکیک و توزیع آن در بین مدارس و دستگاه ها خبر داد و بیان کرد: در مرکز دپوی زباله بخش چابکسر نیز اقدامات خوبی در حال اجراست و زباله های ریجکتی فناوری شده به صورت بلوک های ساختمانی مورد استفاده در ساخت و سازها قرار می گیرد.
فرماندار رودسر مرکز دپوی چابکسر را در حال تخلیه دانست و تاکید کرد: با همکاری شهرداری چابکسر و پارک علم و فناوری استان گیلان، برنامه های خوبی را برای مدیریت ریجکت ها طراحی کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم به طور نسبی معضل پسماند شهرستان را رفع کنیم.
وی با بیان اینکه کارخانه کمپوست در گذشته افتتاح شد، اما به دلایل فنی و غیر فنی و اشکالات زیست محیطی به مرحله بهره برداری نهایی نرسید و از مدار فعالیت خارج شد، گفت: در حال رایزنی با مجموعه استانداری هستیم تا با همکاری شهرداری و استفاده از ماشین آلات ویژه، مجددا این کارخانه را به مدار تولید کمپوست از زباله های تر بازگردانیم.
حیدری جمعیت، تولید پسماند، نحوه جمع آوری، انتقال بهداشتی و... را از جمله مولفه های مدیریت پسماند دانست و اضافه کرد: مرکز اصلی زباله شهرستان در رودسر بوده و لذا بیشترین تمرکز را بر مدیریت پسماند این مرکز خواهیم داشت؛ در کنار شهرداری رودسر، شهرداران چابکسر و رحیم آباد نیز برنامه های خوبی را در دست اجرا دارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 122 روستا طرح تفکیک زباله از مبدا را انجام می دهند، گفت: با همکاری سایر دهیاران این طرح تا پایان سال در 200 روستا اجرا خواهد شد؛ همچنین از طریق خرید ماشین آلات مورد نیاز حوزه پردازش به صورت قطب بندی در شهرستان، مدیریت زباله را دنبال می کنیم.
فرماندار رودسر مدیریت پسماند شهری را بر عهده شهردار و پسماند روستایی را بر عهده دهیار دانست و تاکید کرد: از مردم به ویژه گردشگران انتظار داریم زباله های خود را در مسیر رها نکنند، زیرا علاوه بر ایجاد چهره زشت و زننده و تولید حشرات موزی و حضور حیوانات ولگرد و انتشار آلودگی، مدیریت پسماند را دچار مشکل می کنند؛ البته اولویت شهرداران و دهیاران پاکسازی و مدیریت زباله است، اما نیازمند همکاری آحاد مردم هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار