مرحوم سیار در بوشهر متولد شد. وی در نوجوانی و جوانی یرای تحصیلات ورزشی به تهران رفت و در سال ۱۳۲۰ از دانشسرای تربیت بدنی تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۲۱ به عنوان اولین مسئول تربیت بدنی شهر بوشهر مشغول به کار شد.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ 15 October 2015
تابناک بوشهر:  اولین رییس تربیت بدنی بوشهر که استادیوم این شهر نیز در زمان تصدی وی ساخته شد، چهارشنبه شب چشم از جهان فروبست.

به گزارش خلیج فارس؛ محمد جوادسیار از فوتبالیست های بنام بوشهر بوده که سابقه مدیرکلی تربیت بدنی این استان راداشته و کار ساخت فاز اولیه ورزشگاه کنونی بوشهر نیز در دوره وی و طی سال های 1337 تا 1340 انجام شد.

قرار است مراسم تشییع و خاکسپاری این چهره ورزشی امروز پنج شنبه 23 مهرماه از ساعت 15 در ورشگاه شهید بهشتی آغاز و در جایگاه ابدیش در آرامستان بهشت صادق تدفین خواهد شد.

نگاهی به سوابق تاریخی مرحوم سیار

شاید یادآوری نحوه ساخت ورزشگاه پیر شهر بوشهر در دوره مدیرکلی محمدجواد سیار برای نسل کنونی خواندنی باشد.

مرحوم سیار در تیرماه 1302 در محله سرتل بوشهر متولد شد. وی تا کلاس چهارم ابتدايي را در دبستان پورسينا گذراند، بعد ازآن به محله سنگي آمده  و در دبستان سعادت مشغول تحصيل شد. وی در سال 1320 ازدانشسرای تربیت بدنی تهران فارغ التحصیل شد و در سال 1321 به عنوان مسئول تربیت بدنی شهر بوشهر مشغول به کار شد که این مسئولیت به مدت 9 سال ادامه یافت.

وی در سال 1330 به شیراز منتقل و مجددا به بوشهر بازگشت و از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۲ رییس تربیت بدنی بوشهر بود. سیار در تمام سال های خدمت لحظه ای از فعالیت برای توسعه ورزش که در آن زمان ُ مکان و جای مشخصی نداشت باز نایستاد. وی ضمن عهده دار بودن ریاست تربیت بدنی، دبیر ورزش دبستان ها و دبیرستان سعادت هم بود. تیم های ورزشی در فاصله ی سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ به شکل رسمی وجود نداشت و معلمان ورزش انگشت شمار بودند. از زمان مسئولیت محمد جواد سیار برای توسعه ی ورزش نوین فعالیت بسیار انجام پذیرفت و تیم های فوتبال یکی پس از دیگری تاسیس شدند.

وی برای ساخت ورزشگاه کنونی شهید بهشتی بوشهر از پدرش - مرحوم محمد علی سیار- 10هزارتومان و مبلغ مختصری از انجمن شهر بوشهر در آن زمان کمک گرفت، ضمن اینکه عواید بلیت فروشی دو نمایشنامه "رستم و سهراب" و دیگری "بیژن و منیژه" که هر کدام به کمک زنده یاد منوچهر آتشی و چند هنرمند دیگر طی 10 شب اکران می شد، برای ساخت ورزشگاه بوشهر هزینه کرد.

سیار علاوه بر استادیوم ورزشی، یک سالن ورزشی سرپوشیده مخصوص بانوان نیز در جنوب دبیرستان فنی و حرفه ای حاج جاسم بوشهری تاسیس نمود که هنوز برقرار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار