زمان مطالعه: ۹ دقیقه اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مغذی ضروری هستند که خواص زیادی داشته و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مدیریت آن‌ها اهمیت دارند. مصرف قرص امگا ۳ هم برای افراد سالم و هم برای کسانی که بیماری قلبی دارند، می‌تواند فواید ویژه‌ای داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 23 July 2023

به گزارش تابناک رضوی، در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب فواید قرص امگا ۳ برای مردان و مواردی مثل بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها صحبت می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

امگا ۳ چیست؟
قبل از پرداختن به فواید قرص امگا ۳ برای مردان، بهتر است ابتدا با امگا ۳ کمی آشنا شویم. اسیدهای چرب امگا ۳ (omega 3) مواد مغذی هستند که از طریق غذا یا مکمل امگا ۳ تامین می‌شوند و به ایجاد و حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند. این اسیدهای چرب، کلید ساختار دیواره سلولی هستند. همچنین یک منبع انرژی می‌باشند و به حفظ عملکرد صحیح قلب، ریه‌ها، رگ‌های خونی و سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

دو مورد مهم از اسیدهای چرب امگا ۳ یعنی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) عمدتا در برخی از ماهی‌ها یافت می‌شوند.

آلفا لینولنیک اسید (ALA) که یکی دیگر از اسیدهای چرب امگا ۳ است، در منابع گیاهی مانند مغزها و دانه‌ها وجود دارد.

فواید امگا ۳ برای بدن به صورت کلی به صورت تیتروار شامل این موارد می‌شود:

پایین آوردن فشار خون
کاهش تری گلیسرید
کند کردن ایجاد پلاک در سرخرگ
کاهش ریسک ریتم غیر طبیعی قلب
کاهش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی
کاهش احتمال مرگ ناگهانی قلبی در افراد مبتلا به بیماری قلبی
مقابله با افسردگی و اضطراب
بهبود سلامت چشم
ارتقاء سلامت مغز کودک در دوران بارداری و ابتدای زندگی
کاهش علائم اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) در کودکان
کاهش علائم سندرم متابولیک
مقابله با التهاب
مقابله با بیماری‌های خود ایمنی
بهبود اختلالات روانی
مقابله با زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر
کمک به پیشگیری از سرطان
کاهش آسم در کودکان
کاهش چربی کبد
کمک به بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل
کاهش درد قاعدگی
کمک به بهبود خواب
کمک به سلامت پوست
فواید امگا ۳ برای مردان چیست؟
اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی برای بدن دارند و در بسیاری از سیستم‌های حیاتی بدن ایفای نقش می‌کنند. این اسیدهای چرب به طور خاص برای مردان خواص زیادی را به همراه داشته و با تامین این ماده در بدن آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت عملکردهای مهم کمک کرد. در بخش قبلی به طور خلاصه به چندین خاصیت امگا ۳ برای بدن اشاره کردیم؛ در ادامه درباره مهمترین خواص امگا ۳ برای مردان و مزایای دریافت منظم این اسیدهای چرب، توضیح می‌دهیم. در صورتی که از طریق غذا به میزان کافی امگا ۳ دریافت نکنید، فواید قرص امگا ۳ برای مردان هم شامل همین موارد است:

کمک به سلامت قلب
اسیدهای چرب امگا ۳ فواید احتمالی متنوعی برای سیستم قلبی – عروقی بدن دارد. یکی از این فواید، کمک به ضربان قلب طبیعی است. یک رژیم غذایی حاوی امگا ۳ کافی می‌تواند نقش مهمی در ریتم قلب ایفا کند. بنابراین یکی از فواید قرص امگا ۳ برای مردان به خصوص کسانی که از مواد غذایی حاوی این اسید چرب مصرف نمی‌کنند، مشخص می‌شود.

حفظ سلامت مفاصل
اگر جزو مردانی هستید که به طور روزمره کار فیزیکی انجام می‌دهید، مثلا کارهای فیزیکی خانه، ورزش یا طبیعت گردی می‌کنید، احتمالا اهمیت سلامت مفاصل برایتان چشمگیرتر است. از فواید امگا ۳ برای مردان می‌توان به حمایت این اسیدهای چرب از مفاصل اشاره کرد. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند کمک کنند که سطح مناسبی از کلسیم در بدن حفظ شده و ناراحتی‌های مفاصل بهبود پیدا کنند.

کمک به عملکرد مغز
بالا رفتن سن در بیشتر مواقع با عوارض ناخواسته‌ای همراه است که می‌تواند روی توانایی فیزیکی و ذهنی تاثیرات منفی داشته باشد. یکی از این عوارض، عملکرد شناختی و سلامت کلی مغز است. خوشبختانه دریافت کافی و منظم اسیدهای چرب DHA و EPA می‌تواند به مردان کمک کند تا عملکرد شناختی سالمی در طی افزایش سن داشته باشند.

DHA یک مولکول مهم در مغز است که بخشی از ساختار این عضو را تشکیل می‌دهد. این اسید چرب می‌تواند هم روی حافظه و هم توانایی حرکتی بدن فوایدی را به همراه آورد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که هنگامی که DHA و EPA کنار هم قرار می‌گیرند، به طور کلی به سلامت سیستم عصبی خواص بیشتری می‌رسانند. بر اساس این موارد، می‌توان گفت که یکی دیگر از فواید امگا ۳ و قرص امگا ۳ برای مردان سلامت مغز و سیستم عصبی است.

کمک به سلامت فشار خون
اسید چرب EPA ماده‌ای به نام ایکوزانوئید تولید می‌کند که به انتقال درست سیگنال‌های عصبی بین سلول‌های بدن کمک می‌نماید. این قابلیت تاثیرات مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، سلامت فشار خون است. فشار خون سالم به طور کلی در سلامت قلب نقش بسیار مهمی دارد.

کمک به سطح سالم کلسترول خون
امگا ۳ اگر به طور منظم و کافی دریافت شود ممکن است در کلسترول خون مردانی که از قبل سطح سالمی از کلسترول خون را دارند، فوایدی به همراه داشته باشد. این موضوع می‌تواند به سلامت قلب و عروق و به طور کلی سالم بودن بدن کمک کند.

حفظ سلامت گردش خون در بدن
دریافت مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای مردان، می‌تواند در گردش خون سالم در بدن و حفظ سلامت عروق آن‌ها کمک کننده باشد. این پتانسیل امگا ۳، همچنین می‌تواند در حفظ کارایی فیزیکی حتی در با بالا رفتن سن، تاثیر مثبتی داشته باشد.

کمک به سلامت عاطفی و بهداشت روانی
دریافت مقدار کافی از اسیدهای چرب EPA از طریق رژیم غذایی یا مکمل های امگا ۳، می‌تواند در سلامت روانی کلی مردان نقش داشته باشد. EPA می‌‌تواند کمک کند تا مسیرهای متابولیک در بدن حفظ شود که همین موضوع به طور غیر مستقیم در بهداشت روانی تاثیرگذار است.

حفظ سلامت چشم
امگا ۳، به خصوص DHA در شبکیه چشم به میزان فراوانی وجود دارد. به همین دلیل این اسیدهای چرب نقش اساسی در عملکرد چشم ایفا می‌کنند. مصرف منظم امگا ۳ به سلامت چشم خصوصا در فرایند افزایش سن کمک می‌کند. همچنین این ماده کمک می‌کند از چشم ها در برابر بسیاری از بیماری‌های مربوط به چشم مثل تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) و آب‌سیاه محافظت شود و ریسک این بیماری‌ها را پایین آورد. همچنین این ماده به درمان سندرم خشکی چشم کمک می‌کند.

امگا ۳ در چه مواد غذایی وجود دارد؟
خوب است پس از بررسی فواید امگا ۳ و به دنبال آن فواید قرص امگا ۳ برای مردان، به این بپردازیم که امگا ۳ در چه مواد غذایی وجود دارد و غنی‌ترین منابع غذایی این اسیدهای چرب را بشناسید.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند افراد حداقل دو بار در هفته ماهی (به خصوص ماهی سالمون یا آزاد، ماهی خال خالی (mackerel)، ماهی ساردین و ماهی قزل آلای دریاچه) مصرف کنند. با وجود این‌که بهترین راه دریافت امگا ۳ از طریق غذاست، افرادی که ماهی دوست ندارند می‌توانند از قرص امگا ۳ حاوی روغن ماهی نیز استفاده کنند.

همچنین افرادی که گیاهخوار هستند، می‌توانند از منابع گیاهی امگا ۳ یعنی تخم کتان، دانه چیا، گردو و لوبیای سویا و یا قرص امگا ۳ گیاهی که از همین منابع به دست آمده‌اند، استفاده کنند. همچنین جلبک دریایی خوراکی یا مکمل اسپیرولینا حاوی امگا ۳ هستند و جزو معروف‌ترین منابع حاوی ایکوزاپنتانوییک اسید یا EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA برای گیاهخواران محسوب می‌شود؛ چرا که این گزینه‌ها، در مقایسه با گیاهان خشکی‌زی، نسبت بیشتری از اسیدهای چرب ضروری از جمله اسیدهای چرب EPA و DHA دارند.

به طور کلی بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های امگا ۳ با پزشک خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن‌ها برای خودتان مطمئن شوید.

اگر بیماری قلبی یا تری گلیسرید بالا دارید، ممکن است به امگا ۳ بیشتری نیاز داشته باشید. بنابراین بهتر است در این مورد و درباره مصرف قرص امگا ۳ با پزشک خود مشورت نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار