کد خبر: ۱۱۱۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ 22 July 2023

به گزارش تابناک مازندران ، مشاور عالی استاندار مازندران با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از اولویت استان است و باید تقویت شود، گفت: جهاد دانشگاهی اتاق فکر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای پشتوانه اجرایی است.

حجت‌الاسلام علی اصغر عالی به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد دانشگاهی در گفت‌وگویی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس توانمندی‌هایی که دارند در کارگاهایشان قطعاتی می‌سازند که در خیلی از مواقع مطالبات و نیازهای ما را پاسخ می‌دهند

اینکه جهاد دانشگاهی از اولویت استان است و باید تقویت شود، گفت: جهاد دانشگاهی اتاق فکر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای پشتوانه اجرایی است.

حجت‌الاسلام علی اصغر عالی به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد دانشگاهی در گفت‌وگویی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس توانمندی‌هایی که دارند در کارگاهایشان قطعاتی می‌سازند که در خیلی از مواقع مطالبات و نیازهای ما را پاسخ می‌دهند.

وی با بیان متفاوت بودن جهاد دانشگاهی با دیگر ارگان‌ها، افزود: برخی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان جزو نیازهای حیاتی کشور نبوده و جهاد دانشگاهی از همان مقطع جنگ نیاز را پیدا کرده و به تولید قطعات مورد نیاز اقدام کرده است.

مشاور عالی استاندار مازندران، اتصال توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور را از ویژگی این نهاد دانست و تصریح کرد: وقتی در استان قرار بود کاری انجام شود، به جهاد دانشگاهی اعلام می‌شد، این نهاد از جهاد دانشگاهی استان‌های همجوار و غیرهمجوار کمک می‌طلبید و در نتیجه با هم‌افزایی نیازها برطرف می‌شد.

وی با اشاره به ارتباط صمیمی جهاد دانشگاهی با سایر دانشگاه‌ها در رفع موانع صنعتی، کشاورزی، پوشاک، مواد غذایی و غیره افزود: جهاد دانشگاهی اتاق فکر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای پشتوانه اجرایی است و توان اجرایی شدن پژوهش‌ها را دارد.

با وجود جهاد دانشگاهی بن‌بست معنا ندارد

دبیر قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی مازندران، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در تمام زمینه‌های فنی و تکنولوژیکی، صنعتی و غیره ورود پیدا می‌کند و با شناختی که از اندیشمندان این حوزه‌ها دارد، بن‌بست نخواهد داشت، تصریح کرد: «موسسه رویان» یکی از برکات این نگاه است. اما هنوز فعالیت‌های این موسسه در میان مردم ما شناخته شده نیست.


وی با بیان اینکه، آموزش‌ غالبا از علوم دیروز است و پژوهش از علم امروز، افزود: اگر آموزش به پژوهش متصل شود به روز خواهد شد.

وی به تفاوت جهاد دانشگاهی با سایر واحدهای آموزشی کشور پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی براساس پژوهش عمل می‌کند و همیشه چند قدم در حوزه علم جلوتر است. لذا باید جهاد را تقویت کرد.

حجت‌الاسلام عالی، بیان کرد: آینده‌پژوهی، آینده‌نگری، کادرسازی، رفع موانع، رفع نیازمندی‌ها و پاسخ به مطالبات کارخانه‌ها، شرکت‌ها، مراکز تولید و امثال آن، از طریق جهاد دانشگاهی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: روزهای پرمشغله‌ای را استانداری مازندران دارد اما با این وجود وقتی از سوی جهاد دانشگاهی دعوت می‌شوم، حضور پیدا می‌کنم چرا که جهاد از اولویت ما است.

مشاور عالی استاندار مازندران، تصریح کرد: معتقدیم اگر ما در حوزه فعالیت‌هایی که جهاد دانشگاهی ورود پیدا کرده است پشتیبانی داشته باشیم علاوه بر جلوگیری از مشکلات عدیده می‌توانیم ده‌ها امتیاز برای استان و کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولین نباید خودشان را در بن‌بست ببینند و لازم است در هر شرایطی راه برون رفتی پیدا کنند، ادامه داد: راه حل خروج از بن‌بست‌ها رجوع به جهاد دانشگاهی است.

حجت الاسلام عالی گفت: اکنون بهترین جوانان و با استعدادترین نخبگان دنیا را در ایران و مازندران داریم، عزم، اراده، فضا و نیاز هست؛ اما لازم است چرخه و زنجیره ایجاد شود و این نخبگان را به کار بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت جهاد دانشگاهی گفت: لازم است جهاد دانشگاهی را خوب درک کنیم و به دنبال بن‌بست شکنی باشیم.

مشاور عالی استاندار مازندران، یکی از علل مهاجرت‌های نیروهای کار استان مازندران به استان‌های همجوار را عدم ارزیابی توان تخصصی افراد و شناسایی نیازهای استان دانست و افزود: غفلت از نیروهای کار متخصص استان، جوانان را از این استان به استان‌های دیگر سوق داد.

وی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که جهاد دانشگاهی مازندران می‌تواند انجام دهد این است که با مطالعه زمینه‌ای، نیازهای استان را شناسایی و آن را در قالب یک سند یا کتاب تدوین کند و در مرحله دوم با شناسایی نخبگانی که قادر به رفع مسائل استان هستند انتظارات استان را با نخبگان در میان بگذارند.

مشاور استاندار مازندران افزود: بسیاری از نخبگان نیازی به استخدام ندارند و می‌توانند با قراردادهای پروژه‌ای به حل مسائل کمک کنند.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند مدیران استانی، صنعت، کشاورزی و بدنه جامعه را به هم پیوند بزند، افزود: این نهاد انقلابی فراقومی، فرامنطقه‌ای، ملی و برای همه ملت است 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار