مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان:
اولین جلسه کارگروه ساماندهی مراکز غیرمجاز رمزارز با حضور جواد شفیعی ثابت مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان، محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع برق و نمایندگان نهادهای امنیتی،قضایی و دستگاه های اجرایی استان در استانداری گیلان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵ 24 June 2023

به گزارش تابناک گیلان در این جلسه جواد شفیعی ثابت مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان اظهار داشت: یکی از پدیده‌هایی که در سال‌های اخیر به یکی از دردسرهای صنعت برق تبدیل شده، استفاده از برق یارانه‌ای برای استخراج غیرقانونی رمز ارز است، که در برهه‌های حساس مانند تابستان که تقاضای برق بالا می‌رود به مشکل ناترازی برق دامن می‌زند.

وی افزود: با تصویب هیئت وزیران از ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران یک فعالیت قانونی مشروط محسوب و تنها پس از کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای عموم مردم امکان‌پذیر می‌باشد تأمین برق این مراکز مجاز استخراج رمزارزها با تعرفه برق صادراتی انجام می‌شود و به یکی از دو طریق دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید توسط متقاضی امکان‌پذیر است.

شفیعی ثابت در خصوص ساماندهی مراکز استخراج رمزارز با اشاره به اینکه پدیده استخراج غیرمجاز رمزارز یک مسئله اجتماعی و اقتصادی است گفت: پایش‌ها مانند سابق ادامه خواهد داشت، اما طبعا در دوران اوج مصرف با وسواس و حساسیت بیشتری نظارت انجام می‌شود و در صورت کشف تخلف تمامی ماینرها ضبط می‌شوند و متخلفین بعد از اعمال جریمه به مراجع قضایی ذیربط معرفی می‌شوند.

در ادامه مهدیزاده ضمن ارائه گزارش از پایش مراکز غیرمجاز رمزارز در استان و آمار موجود در حوزه کشف و جمع آوری این مراکز گفت: تخمین زده می‌شود که استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز در کل کشور ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات از برق ایران را سرقت می‌کنند که ۱.۵ برابر مصرف برخی کلانشهرها در دوران اوج مصرف است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا کنون در استان گیلان مجوزی برای رمز ارزها صادر نشده است و درهمین ارتباط اگر در مجاورت محل سکونت یا هر محیطی دیگر، کسی از وجود ماینر‌ها اطلاعاتی کسب کرد مراتب را به مراکز ذیربط گزارش کند، حداکثر ۲۰میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان گفت: لینک مربوط به گزارش‌های مردمی در خصوص استخراج غیرمجاز رمزارز در اپلیکیشن و سامانه اینترنتی برق من فراهم شده است و مشترکین محترم این اطمینان را داشته باشند که این همراهی و همکاری برای جلوگیری از تضییع بیت المال، کاملا محرمانه تلقی خواهد شد.

وی عنوان کرد: مسأله رمزارزها را باید فراتر از افزوده شدن یک مصرف کننده به دیگر مصرف کنندگان برق لحاظ کرد و باید آن را بعنوان مسأله‌ای که می‌تواند به تهدیدی فزاینده برای ثبات صنعت برق، و ثبات اجتماعی و سیاسی تبدیل شود در نظر گرفت.

مهدیزاده با اشاره به اینکه دستگاه‌های استخراج بدون مجوز ارز دیجیتال یکی از مهمترین عوامل افزایش غیرمجاز مصرف برق هستند، خاطرنشان کرد: تلاش برای شناسایی و کشف دستگاه‌های ماینر غیرقانونی در استان گیلان به طور جدی ادامه دارد؛ زیرا این متخلفان باتوجه به شرایط ویژه صنعت برق موجب تضییع حقوق مشترکان و شهروندان و افزایش میزان خاموشی‌ها می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان، برگزاری چندین مورد اقدام فراگیر با هدف ردیابی و کشف ماینرهای غیرمجاز، تشکیل گروه‌های ویژه جهت بررسی میدانی و شناسایی محل‌های نصب ماینر، هماهنگی با مراجع قضایی و اخذ مجوز جهت ورود به مراکز استقرار ماینر، تقویت اکیپ برق‌های غیر مجاز و آموزش و ایجاد حساسیت در همکاران بهره‌برداری و ماموران قرائت امورهای اجرایی جهت شناسایی و مستندسازی مراکز استقرار ماینر را از اقدامات شرکت توزیع نیروی برق گیلان در زمینه‌ی شناسایی و برخورد با مراکز تولید ارز دیجیتال دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار