دکتری فیزیولوژی ورزشی عنوان کرد: خواب به ما در سالم نگه داشتن مغزمان کمک می کند، حافظه ی ما را تقویت می کند، و در حل مشکلات نیز به ما کمک می کند.
کد خبر: ۱۱۰۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳ 11 June 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: مهدی جاویدی دکتری تخصصی فیزیولوژی ورزشی تصریح کرد: اهمیت خواب در این است که موجودات زنده روزانه ساعت‌ ها از وقت خود را در خواب می گذرانند و کمبود خواب می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و در نهایت منجر به مرگ شود.

 

 

وی ادامه داد: ارتباط بین خواب و عملکرد شناختی بطور گسترده ای مورد تحقیق قرار گرفته و کاملا پذیرفته شده که خواب، توانایی یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جاویدی اظهار داشت: مغز اطلاعات حسی از محیط را با تجارب ذهنی ما مرتبط می سازد که نتیجه آن ادراک، احساسات و حافظه ی ما می باشد.

این استاد دانشگاه و متخصص فیزیولوژی ورزشی گفت: یک استراحت خوب شبانه نه تنها باعث سلامت جسمانی می‌شود، بلکه مغز ما را قادر می سازد تا به درستی کار کند، بنابراین داشتن مقدار توصیه شده خواب در هر شب، کلید تثبیت خاطرات است.

 

 

مهدی جاویدی با اشاره به اینکه مغز در زمان خواب حافظه انسان را تقویت و خاطرات را تثبیت می‌کند، خاطرنشان کرد: این تحقیقات اولین شواهد فیزیولوژیکی از مغز انسان را ارائه می‌دهد که از نظریه علمی تحکیم حافظه در زمان خواب توسط مغز پشتیبانی می‌کند.

این فعال حوزه ورزشی همچنان تصریح کرد: خواب نقش مهمی در تقویت حافظه ایفا می‌کند، دانشمندان همواره در تلاش هستند تا دریابند چگونه این فرآیند در مدت زمان کوتاه در مغز رخ می‌دهد.

به گفته وی، محققان با تحریک مغز به صورت عمیق در یک بازه بحرانی در چرخه خواب تلاش کردند به راهکارهایی دست یابند که به کمک آن بتوان به بیماران مبتلا به اختلالات حافظه مانند بیماران آلزایمر کمک کرد.

جاویدی در رابطه با اینکه حافظه و خواب چگونه به هم مرتبط می‌شوند، اذعان کرد: خواب و حافظه رابطه پیچیده‌ ای با یکدیگر دارند.

او ادامه داد: خواب کافی به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جدید را پس از بیدار شدن پردازش کنید و خواب بعد از آموزش، می‌تواند این اطلاعات را در خاطرات تثبیت کند.



او گفت: چرخه خواب یک فرد بالغ سالم شامل چند مرحله مجزا است. دو مرحله اول خواب سبک NREM و مرحله سوم خواب عمیق یا NREM است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: این سه مرحله، مغز شما را برای یادگیری اطلاعات جدید در روز بعد آماده می‌کند. بد خوابیدن یا خواب ناکافی می‌تواند توانایی یادگیری شما را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

استاد دانشگاه مرودشت همچنان بیان کرد: با بررسی تاثیر خواب بر تقویت حافظه به این موضوع دست یافتیم که در طول این مراحل NREM، مغز خاطرات مختلف روز قبل شما را مرتب کند.

 

کم خوابی چگونه بر عملکرد مغز و حافظه تاثیر می‌گذارد

جاویدی در رابطه با اینکه کم خوابی چگونه بر عملکرد مغز و حافظه تاثیر می‌گذارد، گفت: افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، ممکن است عوارض کمبود خواب را تجربه کنند.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: از آنجایی که مغز شما زمان کافی برای ایجاد مسیرهای جدید و اطلاعاتی که اخیرا آموخته اید را ندارد، کمبود خواب اغلب بر نحوه تثبیت خاطرات تأثیر می‌گذارد.

این فعال حوزه ورزشی همچنین اذعان کرد: سایر تأثیرات بالقوه شناختی شامل مشکل در یادگیری و تمرکز، کاهش مهارت‌ های تصمیم‌ گیری و کنترل عاطفی و رفتاری ضعیف می‌شود.

به گفته وی، خواب شبانه شما چقدر باشد گفت بستگی به سن تان دارد مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که علاوه بر بزرگسالان، کودکان نیز پس از یک خواب خوب شبانه، تثبیت حافظه قوی‌ تری را تجربه می‌کنند.

جاویدی اظهار داشت: خواب بیش از حد نیز می‌تواند منجر به اختلالات شناختی شود. هر فردی باید برای خواب شبانه بهینه تلاش کند، زیرا کم یا زیاد بودن آن می‌تواند عواقب منفی به همراه داشته باشد.

ایم استاد دانشگاه به نکته مهمی در رابطه با خواب بر تقویت حافظه کودکان و بزرگسالان گفت: کیفیت خواب با شروع ۷ سالگی کاهش می‌یابد. این به دوره خواب آهسته (REM) مرتبط است.

 

خواب چگونه بر حافظه بلند مدت ما تاثیر می‌گذارد

به گفته وی، هنگام یادگیری حقایق و اطلاعات، بیشتر چیزهایی که می آموزیم به طور موقت در ناحیه‌ ای از مغز به نام هیپوکامپ ذخیره می‌شود.

جاویدی در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی از دانشمندان فرض می‌کنند که هیپوکامپ، مانند اکثر مراکز ذخیره سازی، ظرفیت ذخیره سازی محدودی دارد. این بدان معناست که اگر هیپوکامپ پر باشد، ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری بیاموزیم.

او همچنان تصریح کرد: بسیاری از دانشمندان همچنین این فرضیه را مطرح می‌کنند که خواب، به ویژه خواب مراحل ۲ و ۳، نقشی در پر کردن مجدد توانایی ما برای یادگیری ایفا می‌کند.

وی در رابطه با اینکه خواب چگونه بر حافظه بلند مدت ما تاثیر می‌گذارد، اذعان کرد: خواب علاوه بر یادگیری، نقش مهمی در شکل‌گیری خاطرات بلند مدت ما دارد.

 

نکاتی برای تجربه خواب خوب

دکتر مهدی جاویدی متخصص فیزیولوژی ورزشی اظهار داشت: تجربه خواب خوب برای سلامت جسمی و روحی شما حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تاثیر خواب بر تقویت حافظه به قدری زیاد است که باید همیشه یکسری راهکارها را برای بهبود وضعیت خواب خود در نظر بگیرید.

وی به برخی از راهکارها در رابطه با تجربه خواب خوب اشاره کرد و گفت: از مصرف نوشیدنی های کافئین دار در بعدازظهر خودداری کنید، ۲۰ دقیقه در طول روز خواب مفید داشته باشید.

جاویدی در پایان اظهار داشت: یکی از کارکرد های خواب، تقویت حافظه است. وقتی افراد به اندازه کافی نمی‌خوابند، دچار نقص شناختی بیشتر می‌شوند. خواب، ارتباطات عصبی که منجر به تشکیل خاطرات می‌شود را تقویت می‌کند.

وی به خبرنگار ما گفت: هنگامی که شما کم خواب هستید، نورون های عصبی بیش از حد کار می‌کنند و همین عملکرد ناصحیح آنها، بر نحوه پردازش اطلاعات و توانایی شما برای به خاطر سپردن یا یادگیری تأثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه در همین زمینه بیان کرد: وقتی یک شب استراحت کامل داشته باشید، عملکرد حافظه‌ تان خیلی بهتر از زمانی است که کم خواب هستید.

این فعال حوزه ورزشی همچنان در پایان گفت: از این رو لازم است یکسری راهکارها را به کار بگیرید تا بهتر به خواب بروید و از مزایای تأثیر خواب بر تقویت حافظه‌ تان بهره ببرید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار