زنگ خطر برای آب در دنیا خیلی زودتر از ما به صدا درآمده و در آینده جنگ بر سر آب است نه روی نفت و منابع دیگر، خوشبختانه ما امروز این را دریافت کردیم که مشکل آب به‌صورت جدی داریم، حال که مسئله را یافتیم سوال اینجاست که چه باید بکنیم
کد خبر: ۱۰۸۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ 20 January 2023

به گزارش تابناک مازندران ، ناینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر مشخص شدن ضمانت اجرایی خروجی اندیشکده مطالعات امنیت آب دانشگاه پیام نور استان، گفت: همچنین این اندیشکده باید یک نظام مسئله درست در حوزه آب در مازندران و ایران داشته باشد تا به راهکارهای موجود دست پیدا کند و با اجرای آن بحران آب را شکست دهیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لایینی امروز در دیدار دیدار رئیس، نماینده ولی فقیه و معاونین دانشگاه پیام نور مازندران و اعضای شورای راهبردی اندیشکده مطالعات امنیت آب دانشگاه پیام نور مازندران، اظهار کرد: ایام قابل تهنیت و تبریک است به‌خصوص در جلسه‌ای که باعنوان مایه اصلی حیات نامگذاری شده و با حضور جمعی که هم عالم، متخص، دلسوز و هم دغدغه ‌مند هستند باشد‌.

وی با بیان اینکه خدای بزرگ آب را نه تنها مایه حیات بلکه یک ماده بابرکت قرار داده است، افزود: زنگ خطر برای آب در دنیا خیلی زودتر از ما به صدا درآمده و در آینده جنگ بر سر آب است نه روی نفت و منابع دیگر، خوشبختانه ما امروز این را دریافت کردیم که مشکل آب به‌صورت جدی داریم، حال که مسئله را یافتیم سوال اینجاست که چه باید بکنیم؟ قبل از هر چیز نیاز به اندیشیدن روی مسئله داریم و راهکار برای اضافه نشدن بحران بلکه جبران کمبود باید توسط اندیشکده با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های درست به راهبری جریان تولید، نگهداشت و توزیع مصرف آب بپردازد.

آیت الله محمدی لائینی همچنین تصریح کرد: نکته بعدی این است که باید ببینیم که خروجی های این اندیشکده چقدر ضمانت اجرایی دارد یعنی نمایندگان مازندران چقدر ملزم هستند به خروجی آن تن بدهند و در سطح بالاتر دولت، کشور و دستگاه‌ها از نظر قانونی چقدر ملزم هستند، که اگر ضمانت اجرایی نباشد یعنی اینکه بنشینید و ببافید و کسی نیست که از بافته‌های شما کلاهی تولید کنند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست، گفت: نباید تاخیر صورت بگیرد، قطعا این اندیشکده‌ها به‌صورت متناظر در استان‌های دیگر نیز تشکیل شده است، که نشان‌دهنده وجود ضمانت اجرایی است و از این جهت خوشحال کننده است.

امام جمعه ساری اضافه کرد: نکته دیگر این است که کارشناسی‌های شما را واقعا بپذیرند، الان مسئله تعارض کارشناسی در استان‌ها مطرح است، مثلا همین بحث انتقال آب دریای مازندران به استان‌های دیگر، که باید تعارض کارشناسی‌ها حل شود، یعنی شما اندیشکده ی هم عرض در استان‌های دیگر نداشته باشید، کارشناسی مافوق که دارید، پس باید روی کارشناسی خودتان بایستید و آن را اساسی انجام بدهید به‌گونه‌ای که تمام دنیا هم بیایند ببینند عیب و ایرادی پیدا نکنند کارشناسی‌ها درست باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه سوال اینجاست که چگونه باید به مدیریت آب بپردازیم، عنوان کرد: می‌گوئید طرح سراسری خوب نیست که مباحث تخصصی و درونی اندیشکده است، در هر حال بنده از شکل‌گیری این اندیشکده بسیار خوشحالم و امیدوارم که بتواند به پیشگیری بحران آب و جبران آن بپردازد و اینکه دولت‌ها ملزم به اجرای آنچه که در این اندیشکده مصوب شد باشند و همچنین مسئولان محلی و استانی.

وی ضمن اظهار امیدواری تاکید کرد: ان‌شالله در آینده شاهد اخبار خوبی از اندیشکده مطالعات امنیت آب در دانشگاه پیام نور استان باشیم و بتوانیم بر بحران آب فائق بیائیم و در استان مازندران از جریان آب استفاده درستی داشته باشیم.

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به زمین و آسمان این دو منبع بزرگ آب، یادآور شد: خداوند در قرآن هم از زمین و هم از آب آسمان نام برده است، اهمیت بیشتر هم به آسمان است، خداوند از آسمان باران می‌فرستند و وارد چشمه‌های زمینی می‌کند، خداوند ظرف بزرگی با نام دریا دارد اما به ما عقل و هوش داده تا سر راه این آب ظرف بگذاریم با ابزارهایی همچون آب‌بندان‌ها و غیره که کار تخصصی شماست این نعمت بزرگ را ذخیره کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران ضمن آرزوی موفقیت برای اعضای این اندیشکده، اذعان داشت: باز هم در جلسات شما شرکت می‌کنیم تا با روند کاری شما آشنا شویم، یک نظام مسئله درست در حوزه آب در مازندران و ایران داشته باشید، کمیت آن را مشخص کنید تا نمایی کلی از مسئله های حوزه آب مازندران و کشور داشته باشیم، امیدواریم از آب حیات معنوی خدا همچون آب علم، ایمان، تقوا، ولایت و وجود امام زمان (عج) نیز استفاده کنیم. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار