رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: انرژی، ترانزیت، معدن، صنعت، کشاورزی و خدمات مسکن به عنوان محورهای پیشران توسعه برنامه هفتم در استان تعیین شده است.
کد خبر: ۱۰۸۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴ 20 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «حبیب‌الله وفایی» اظهار کرد: با توجه به سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه و تغییر رویکرد برنامه توسعه از جامع نگری به مسایل و موضوعات کلیدی و با توجه به جایگاه و نقش استان کرمانشاه در سطح منطقه و ملی در سند آمایش ملی، این استان این موضوعات را به عنوان محورهای پیشران توسعه در سطح استان، منطقه و ملی ارایه نموده است.

وی افزود: در همین راستا ثبات اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، اصلاحات نظام بانکی، اصلاحات ساختاری بودجه نیز به عنوان محورهای بسترسازی و ظرفیت سازی و تورم، بیکاری، صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی، امنیت غذایی و آب نیز به عنوان محورهای حل مسائل بحران‌زا تعیین شده است.

وفایی افزود: برای تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه در استان اقدامات و فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی با توجه به اهمیت اسناد پشتیبان انجام شده است که مهمترین آنها ارزیابی عملکرد برنامه ششم توسعه استان و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف برنامه، بررسی و تطبیق اسناد بالادستی استان با برنامه های پنج ساله ذیل سند چشم انداز توسعه، تهیه گزارش تحلیل وضع موجود و برآورد متغییر های کلان در ادامه روند موجود در طول برنامه و تهیه گزارش پتانسیل ها و ظرفیت ها و نیز نقاط قوت و نقاط ضعف و تنگناهای استان است.

تهیه برنامه چهار ساله توسعه اقتصادی استان با هدف تحقق نرخ رشد اقتصادی ۷ درصد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه تاکید کرد: برنامه چهار ساله توسعه اقتصادی استان (۱۴۰۱-۱۴۰۴) باهدف تحقق نرخ رشد اقتصادی هفت درصد در استان و تحقق ۳.۵ درصد ارتقای بهره وری عوامل تولید در اقتصاد تهیه شده و به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسید.

وی افزود: در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه استان، سند آمایش استان به عنوان یک سند فرادست و برنامه توسعه اقتصادی واشتغالزایی روستایی استان به عنوان یک سند پشتیبان فرادست در نظر گرفته شده که با محور قرار دادن همسویی پژوهش های کاربردی در راستای رشد اقتصادی و رفع مسایل کلیدی استان پیش بینی شده است.رشد اقتصادوفایی ادامه داد: این سازمان در راستای وظایف خود به طور سالانه ارزیابی برش های سالانه برنامه ششم را با بودجه سنواتی انجام داده است اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ همگام با سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات اجرایی و مطالعات پژوهشی را تبیین نمود که در این راستا بیش از هزار نفر ساعت کارپژوهشی انجام شده است.

وی گفت: آسیب شناسی برنامه های توسعه دوره های قبل و تطبیق آن با اسناد بالا دستی بخشی و سند آمایش استان نیز انجام شده تا نقاط ضعف و قوت و راهکارهای لازم در تدوین برنامه هفتم با تغییر رویکرد در نظام درآمد هزینه استان از تمرکز بر تخصیص و توزیع منابع و کاهش اتکا به بودجه عمومی دولت و افزایش ظرفیت سازی مشارکت عمومی و خصوصی انجام گرفت.

وی یادآور شد: همچنین در این آسیب شناسی، نقش آفرینی شهرستان های مرزی استان در چارچوب سند آمایش استان جهت تقویت تجارت و بازرگانی استان با کشورهای منطقه عسل ( عراق، سوریه و لبنان)، تمرکز بر موضوع های کلیدی مشتمل بر پیشران، بحران و بسترساز، تهیه برنامه های عملیاتی و بسته های اجرایی یکساله در بخش های اقتصادی و تدوین نظامنامه نظارت برنامه ای استانی جهت تطبیق بودجه سنواتی با برنامه توسعه جهت جلوگیری از انحراف بودجه از برنامه مورد نظر قرار گرفت.

تمرکز برنامه هفتم در استان کرمانشاه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه اضافه کرد: ضمن همگام شدن استان با سایر استان های کشور در راستای پوشش همه موضوعات کلیدی و اولویت های کشور، برای برخی از موضوعات مهم و اولویت دار استان نیز بسته های اجرایی ذیل برنامه هفتم تبیین خواهد کرد که شامل اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، بهبود فضای کسب و کار، انرژی، زنجیره ارزش صنایع معدنی و پتروشیمی، مسکن، اقتصاد، قطب های منطقه ای تولید و تجارت و ترانزیتی، امنیت غذایی، صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی و حکمرانی یکپارچه منابع و مصارف آب پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این برای مواردی چون ساماندهی مرزهای رسمی و حاشیه نشینی استان، نظام درآمد - هزینه استان، مدیریت هزینه و کاهش شکاف مالیاتی و کنترل فرار مالیاتی، مدیریت تنش آبی استان طی پنج سال و توسعه زیرساخت های ترانزیت کالا از طریق توسعه مناطق ویژه اقتصادی و منطقه آزاد نیز بسته هایی تهیه خواهد شد.

براساس سند آمایش سرزمینی که برای توسعه و رشد هفت درصدی اقتصاد استان تعریف شده است امسال بودجه هزار و ۷۷۵ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در استان کرمانشاه تدوین شده است.

این اعتبارات امسال براساس سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر رشد هفت درصدی اقتصاد استان کرمانشاه، سیاست اقتصاد مقاومتی، سیاست محرومیت زدایی و ویژگی پروژه های دانش بنیان توزیع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار