کد خبر: ۱۰۶۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱ 31 August 2022

به گزارش تابناک گیلان اسدالله عباسی استاندار گیلان در پاسخ به سوأل خبرنگار خبرگزاری درنشست خبری اخیرر با اصحاب رسانه در خصوص آخرین وضعیت سایت نفتی سردار جنگل گفت که سایت نفتی سردار جنگل جزو مصوبات دولت دهم بوده و حتی سکوی نفتی برای حفاری این حوزه وجود دارد ولی دولت یازدهم خیلی تمایل به اجرای مصوبه دولت دهم نداشت که بسیار قابل تامل است ولی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم جلسه‌ای با مدیر عامل شرکت نفت خزر خزر برگزار شده و به زودی خبرهای خوشی در این خصوص به مردم گیلان داده می‌شود. 

به گفته استاندار گیلان عزم و اراده دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری در توسعه کشور و سایت نفتی سردار جنگل است و ما نیز در استان، از این امر استقبال کرده و برای برقراری هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها، پای کار ایستاده‌ایم. 

عباسی می‌گوید فعال شدن مخازن نفت و گاز شمال کشور و گیلان، از آرزوهای ماست و در زمان رأی اعتماد دولت به اینجانب به عنوان استاندار و حتی بعد از سفر رئیس جمهور به گیلان در جلسات متعدد این موضوع را مطرح کردم. 

شرکت نفت خزر مسؤولیت اکتشاف منابع هیدروکربوری در دریای خزر را بر عهده دارد

و به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر، این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران مسؤولیت اکتشاف، توسعه و تولید از منابع هیدروکربوری در دریای خزر و سه استان ساحلی شمال کشور را برعهده دارد. 

مراد کمالی می‌گوید بر همین اساس مطالعات و فعالیت‌های عملیاتی اکتشافی این شرکت در راستای سیاستگذاری وزارت نفت با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از سرمایه‌های مالی و انسانی افزایش یافته و انتظار می‌رود در آینده نزدیک نتایج این فعالیت‌ها منجر به توسعه صنعت نفت و گاز در خطه شمال کشور شود. 

عملیات حفاری بعد از کارهای کارشناسی در دریای خزر آغاز می‌شود

باتوجه به مطالبات موجود پیگیری‌های نماینده عالی دولت در استان گیلان منجر به نتیجه شده و به گفته مدیرعامل شرکت نفت خزر فاز مقدماتی اکتشاف منابع نفت و گاز در یکی از ساختارهای اکتشافی مناطق کم عمق ساحلی ایران در دریای خزر در دستور کار قرار گرفته و شروع عملیات حفاری در این ساختار بزودی آغاز خواهد شد. 

همچنین بر اساس منابع موثق از وزرات نفت با نظر مثبت مهندس جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم و محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توسعه فعالیت‌های نفتی در استان گیلان مصوب شده است و با یاری خداوند تا پایان سال جاری اولین حفاری اکتشاف - توصیفی در یکی از مهمترین ساختارهای نفتی دریای خزر در سواحل استان گیلان آغاز می‌شود. 

تمامی مراحل این پروژه از بخش مطالعات تا عملیات توسط کارشناسان فنی شرکت نفت خزر و با بهره‌گیری از دانش فنی و تجربیات حاصل از فعالیت‌های قبلی انجام و طراحی شده است. 

همچنین و آنطور که مدیر عامل شرکت نفتی خزر می‌گوید از دیگر فعالیت‌های مطالعاتی و عملیاتی در دست اقدام، تعریف و اجرای عملیات لرزه نگاری دوبعدی حدواسط خشکی و دریا (ناحیه انتقالی) در بخشی از نوار ساحلی دریای خزر برای شناخت اهداف اکتشافی هیدروکربوری احتمالی در استان‌های شمالی با سرمایه‌گذاری داخلی است که انتظار می‌رود با اجرای این پروژه، بخشی از کمبود اطلاعات مهم فنی در این ناحیه برطرف شود. 

بی‌شک با توجه به با توجه به مأموریت ترسیم شده و به منظور به روزرسانی مطالعات قبلی ضمن استفاده حداکثری از فعالیت‌های اکتشافی موجود، تعریف طرح راهبردی و جامع بویژه اکتشافی- توسعه‌ای و همچنین تشکیل کارگروه سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در یک‌سال گذشته بوده که همسو با سیاست‌های شرکت ملی نفت ایران، منتج به اولویت‌بندی اهداف اکتشافی و همچنین ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری اکتشافی - توسعه‌ای منابع هیدروکربنی خزر خواهد شد. 

تاکید بر لزوم به کارگیری فناوری‌های پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در سایت نفتی سردار جنگل 

بهره‌برداری از منابع خزر نیازمند به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و حضور کنسرسیوم‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت است، از این رو با توجه به تجارب ایران و نیز شرایط کنونی تحریم‌های ظالمانه بر صنعت نفت کشور، دنبال کردن تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین کشورهای ایران و آذربایجان برای توسعه ساختار البرز و خبرهای خوب در خصوص دیدارهای چندجانبه جواد اوجی وزیر نفت در خصوص توسعه همکاری‌های نفتی در خزر می‌تواند به عنوان یکی از راهبردهای اولویت‌دار برای تحقق اهداف توسعه‌ای و تولیدی باشد که باید این مهم توسط دولت سیزدهم به عنوان یکی از راهبردهای اصلی برای توسعه در خزر دنبال شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار