رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه خط قرمز دولت سیزدهم تعریف پروژه‌ های جدید در شهرستان‌هاست گفت: تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های موجود سیاست اصلی دولت در سفرهای استانی بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵ 22 August 2022

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این سازمان، مجید دهقانی‌زاده در کارگاه کارگاه آموزشی- توجیهی فرمانداران استان بر اعتماد سازی میان مردم، اطلاع‌رسانی و ترویج سیاست‌های دولت تاکید کرد و افزود: اعتماد به سیاست‌ها، کمک به تکمیل بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام و کنترل پایه پولی راه حل مهار تورم و شکست آن در کشور است.

وی هم اندیشی و تعامل به ارتقای سطح آگاهی همگانی از مباحث روز کشور و استان را در میان فرمانداران و مدیران استانی ضروری دانست و گفت: از آفات سنوات گذشته در استان عدم هماهنگی، بی اطلاعی یا کم اطلاعی و نبود گفتمان یکدست در میان مدیران استان و فرمانداران بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد به نحوه تعیین اولویت‌ها در استان و شهرستان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در شهرستان‌ها نباید نگاه فردی یا در نظر گرفتن منافع خاصی در تعیین اولویت‌ها تاثیر بگذارد بلکه باید ذیل یک پرچم به نام توسعه متوازن با تاکید بر منویات دولت اقدام شود.

دهقانی زاده به مرور ادبیات توسعه‌ای پرداخت و با بیان مفهوم رشد و توسعه پس از جنگ جهانی و با اشاره به سیر تحولی و توسعه‌ای ایران، توسعه کشور را نامتوازن عنوان کرد.

وی گفت: اگر رهبری و قله رفیع ولایت را نداشتیم قدر مسلم جزء کشورهای درجه ۵ دنیا بودیم لذا با توجه به فرصت‌های کم نظیری که پیش روی کشور وجود داشته و دارد، باید مجموعه کارگزاران برنامه‌ریزی کرده و با تهیه نقشه راه منجر به اتفاقات خوبی برای مردم شوند.

وی با بیان اینکه جان کلام دولت سیزدهم تحول است، اظهار داشت: دولت برنامه تحولی را سرلوحه کار خود قرار داده و بر این اساس، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بر مبنای این سند تنظیم خواهد شد.
به گفته دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، باید ساختار شکنی شکل بگیرد تا تحول به معنای واقعی اتفاق بیوفتد و کارهای متفاوتی در شان ملت، مملکت و نام و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم خورده و همگان طعم شیرین آن را حس کنند.

افزایش درآمد سرانه، سیاست اصلی پیش روی دولت

دهقانی‌زاده سیاست اصلی دولت را تغییر و تحول در شاخص‌های کلان اقتصادی عنوان کرد که لازمه آن تحول در برنامه‌ریزی و بودجه است.

وی افزود: درآمد سرانه شاخص مهم و کلیدی در رفاه جامعه است که باید برای افزایش آن تلاش کرد.

وی به شاخص ضریب جینی اشاره کرد و افزود: علی رغم اینکه درآمدهای مردم پس از انقلاب افزایش قابل توجهی داشته اما متاسفانه در رضایتمندی آنها دچار افت شده‌ایم و دلیل آن نحوه توزیع درآمد در بین دهک‌های مختلف است.

وی از فرمانداران خواست تا در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در شهرستان‌ها توجه ویژه‌ای به شاخص توزیع درآمد در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان خود داشته باشند.

دهقانی‌زاده کمک‌های موردی و حمایتی را بدترین نوع اقدام برای بهبود وضعیت اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه دانست و افزود: باید در جامعه درآمد پایدار شکل بگیرد تا فاصله طبقاتی کم شود و این جز با ایجاد اشتغال و ایجاد کسب و کارهای پایدار امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید بسترهایی را برای ایجاد اشتغال پایدار فراهم کنیم و نگاه بلند مدت به آن داشته باشیم، گفت:نگاه فرمانداران نباید صرفا نگاه عمرانی باشد بلکه باید به مباحث اقتصادی در شهرستان‌ها بپردازند.

اشتغال صرفا پرداخت تسهیلات نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تاکید بر اینکه اشتغال صرفا پرداخت تسهیلات نیست افزود: بدترین نوع ایجاد اشتغال پول‌پاشی صرف و دادن تسهیلات است چرا که اشتغال بسترهای قبلی و بعدی همچون آموزش و توانمندسازی، شناسایی فرصت‌ها، پایش و ارزیابی و از همه مهمتر بازاررسانی می‌خواهد.

به گفته دهقانی‌زاده، در تامین و پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا در استان محدودیتی نداریم و این اتفاق از سال گذشته شروع شده و امسال نیز تقویت خواهد شد و در سال‌های آتی هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ساختار مترقی و اساسی به نام اشتغال بومی را برای بهبود شاخص درآمد و افزایش درآمد سرانه در استان پیگیری خواهیم کرد، افزود: سیاست دولت افزایش قدرت خرید خانوار است.

دهقانی‌زاده بودجه را از ابزارهای کلیدی برای مدیریت برنامه‌های تحولی معرفی کرد که باید برای آن برش یکساله‌ای تدوین و تمام توان استان در تجهیز منابع از محل‌های مختلف برای تحقق برنامه‌های تحولی به کار گرفته شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار