در بخش ذخیره‌سازی و برنامه‌ریزی در مصرف آب نیاز است تمهیدات لازم اندیشیده شود تا سال‌های آینده شاهد تکرار خشک‌سالی در دیار بارانی نباشیم.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 05 October 2015

به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان ساری، بارش باران نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است، به‌طوری‌ که در فصل زراعی شاهد خشک‌سالی‌های متعدد و تنش آبی در مازندران بودیم و در برخی از مناطق شرقی و ارتفاعات استان کمبود بارش را شاهد هستیم.

به‌منظور جلوگیری از خسارت کشاورزان از ظرفیت سدهای استان به‌ویژه سد شهید رجایی استفاده شده و همچنین حجم سفره‌های آب زیرزمینی با توجه به مصرف آن در فصل زراعی کاهش کم‌سابقه‌ای داشته است.

اگر از هم‌اکنون بارش در حد نرمال در مازندران اتفاق بیفتد، باز هم نیاز است تمهیدات لازم در بخش ذخیره‌سازی آب و برنامه‌ریزی در مصرف آب اندیشیده شود تا سال‌های آینده شاهد تکرار خشک‌سالی در دیار بارانی نباشیم.

* توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در شهریور ماه، آخرین ماه فصل تابستان امسال به‌دلیل عبور متناوب سامانه بارشی شاهد بارش‌هایی در سطح استان بودیم که از لحاظ متوسط بارندگی نسبت به دوره آماری «بلندمدت» حدود 40 درصد افزایش داشت.

نوربخش داداشی اضافه کرد: در بین ایستگاه‌های سینوپتیک هواشناسی در مناطق ساحلی غرب استان، ایستگاه‌های رامسر و نوشهر در شهریور ماه کاهش بارش اتفاق افتاد و در بقیه ایستگاه‌ها بارندگی افزایش داشت.

وی با اعلام اینکه در 6 ماهه اول سال 94، بارش در مازندران از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبود و به‌طور متوسط حدود 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد، گفت: از لحاظ مکانی در بین 15 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی، نیمی از ایستگاه‌ها متوسط بارش نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشت که بیشترین افزایش مربوط به بابلسر حدود 45 درصد و بیشترین کاهش مربوط به رامسر حدود 26 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: در 6 ماهه نخست امسال از لحاظ زمانی به‌ویژه نیمه دوم فصل بهار و نیمه اول فصل تابستان آسمان استان عمدتاً آفتابی و گرم بود و افزایش دما را شاهد بودیم.

داداشی تصریح کرد: با پایان فصل زراعی 94-93 مقادیر بارش ثبت‌شده در ایستگاه‌های هواشناسی مازندران نشان از افزایش حدود 7 درصدی متوسط بارش نسبت به دوره میانگین بلندمدت است اما همچون 6 ماهه نخست امسال بارش در سال زراعی از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبود.

وی با بیان اینکه از لحاظ مکانی در این مدت در مناطق ساحلی غرب مازندران افزایش بارش اتفاق افتاده است، اظهار کرد: بیشترین بارش از رامسر حدود 75 درصد است.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: همچنین بیشتر ایستگاه‌های نقاط کوهستانی و ارتفاعات و نیمه شرقی استان با کاهش بارش روبه‌رو بوده‌اند که بیشترین کاهش از بندر امیرآباد حدود 25 درصد بوده است.

داداشی خاطرنشان کرد: اگر به متوسط بارندگی سال زراعی و 6 ماهه نخست امسال نگاه کنیم نشان می‌دهد در سال زراعی در مناطق ساحلی غرب استان افزایش بارش نسبتا نرمال را داشتیم و در 6 ماهه نخست امسال کاهش بارش اتفاق افتاده است که این موضوع نشان‌دهنده آن است که بارش در مناطق غربی از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبوده که در 6 ماهه نخست سال زراعی افزایش قابل ملاحظه و در 6 ماهه دوم کاهش بارش را نشان می‌دهد.

* بهره‌گیری از بیشترین ظرفیت سدها برای رفع مشکل کم‌آبی در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه امسال برای حل مشکل کم‌آ‌بی از ظرفیت سدها استفاده شد، اظهار کرد: بیش از 2 میلیارد متر مکعب از آب سطحی و نزدیک به یک‌میلیارد متر مکعب از آب زیرزمینی برای بخش کشاورزی استفاده شد.

محمدابراهیم یخکشی اضافه کرد: از حداکثر ممکن ظرفیت سدها برای تأمین آب بخش کشاورزی استفاده شد، به‌طوری‌ که حجم آب سد شهید رجایی به 20 میلیون متر مکعب رسید که این میزان بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه از پایان فصل زراعی اقدامات شرکت آب منطقه‌ای مازندران آغاز شده و برنامه‌هایی برای جبران مشکل کم‌آبی در دستور کار دارد، بیان کرد: آب‌گیری سدها آغاز شده و در مناطقی که نیاز به تعمیر و مرمت دارند، این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: همچنین آب‌گیری آب‌بندان‌ها نیز شروع شده و دریچه سدها از پایان فصل زراعی بسته شده و برای سال بعد ذخیره می‌کنند.

یخکشی از کشاورزان خواستار شد، آب‌گیری آب‌بندان‌ها به تاخیر نیفتد و اگر لایروبی نیاز است قبل از فصل زراعی از هم‌اکنون مشارکت کنند.

وی در پایان گفت: تلاش شرکت آب منطقه‌ای بر این است که طرح‌هایی که می‌توانند برای فصل زراعی مفید باشند را پیاده‌سازی کند و اراضی بیشتری را تحت پوشش شبکه آبیاری قرار دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار