رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس بر لزوم شتاب‌گیری روند کاهشی کاشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه، سیب‌زمینی، ذرت و برنج در استان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 30 September 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:محمدمهدی قاسمی بر لزوم تاکید و تمرکز کارشناسان ترویج کشاورزی بر معرفی محصولات جایگزین و افزایش آگاهی‌های کشاورزان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب خاص استان فارس نبوده بلکه مشکلی کشوری است، ادامه داد: روند کنونی مصرف آب تاکنون فاجعه‌بار بوده است. هندوانه، ذرت، برنج و برخی دیگر از محصولات آب‌بری که این روزها در بازار عرضه می‌شود، حاصل صرف شدن هزاران لیتر آب است.

قاسمی با ابراز تاسف از اینکه بخشی از محصولات تولید شده که برای تولید آنها مقادیر قابل توجهی آب مصرف می‌شود، امروز به بهایی اندک در بازار به‌فروش می‌رود یا به‌دلیل قیمت ناچیز حتی برداشت نمی‌شود، تصریح کرد: برخورداری از آب، خاک و اقلیم مناسب، فارس را به یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی تبدیل کرد، اما در شرایط کنونی باید استفاده مناسب‌تری از این سرمایه‌های خدادادی داشت.

وی تصریح کرد: بحران آب جدی است و مقابله با خشکسالی و بحران آب در گرو مدیریت منابع آبی موجود است. اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف از طرح‌های مهم این سازمان برای کاهش مصرف آب است. تا زمانی که قانون الگوی کشت تصویب نشود، محدود کردن کشت محصولات آب‌بر توسط نهادهایی مثل سازمان جهادکشاورزی تنها می‌تواند در حد یک توصیه باشد.

وی با بیان این‌که لایحه مربوط به تصویب قانون الگوی کشت توسط دولت در حال تدوین است، گفت: در تدوین این لایحه باید محدودیت کشت محصولات آب‌بر با استفاده از اهرم‌های اجرایی مناسب مورد توجه قرار گیرد، زیرا رعایت الگوی کشت نیازمند اهرم‌های کنترلی است و اگر قانونی در مجلس مصوب شود، بهتر می‌توان برنامه‌های مرتبط را پیگیری و اجرایی کرد.

قاسمی ادامه داد: اکنون نه تنها هیچ قانون و اهرمی برای ملزم کردن کشاورزان به رعایت الگوی کشت وجود ندارد، بلکه حتی به دلیل آزادشدن قیمت نهاده‌های کشاورزی هیچ نوع برنامه تشویقی نیز برای سوق دادن کشاورزان به کشت‌های متناسب با شرایط آب و هوایی یک منطقه وجود ندارد.

این مقام مسئول انجام اقدامات ترویجی را زمان‌بر، توصیف و تصریح کرد: نداشتن ساز وکار قانونی با ضمانت اجرایی لازم برای رعایت الگوی کشت، روند ایجاد الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی یک منطقه را کند و دشوار می‌کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی از کشت محصولات آب‌بر حمایت نمی‌کند اما این اقدام تاثیرگذاری مناسبی را به‌دنبال ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار