کد خبر: ۱۰۳۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ 07 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهندس صفری درجلسه قرارگاه امنیت غذایی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با موضوع نظارت بر تولید و توزیع نهال و نظارت بر فروشگاههای سموم کشاورزی افزود: گلوگاه های تولید و توزیع باید شناسایی شود و مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار گیرد.
وی یادآورشد: هدف از تشکیل و شناسایی گلوگاه تولید بذر و نهال سالم، با اصالت و تولید کمی و کیفی نهال می باشد.
وی گفت: ما به وظایف قانونی در خصوص تولید و توزیع نهال، نظارت بر عملکرد باغات و همچنین تهیه، توزیع و مصرف سموم توسط باغداران عمل کنیم تا به روند بهتر شدن عملکرد تولید نهال کمک کنیم. وی با بیان اینکه نهال و سموم یکی از زیرساخت های سازمان جهادکشاورزی است افزود: درصورتی که نهال ناسالم بدون نظارت کارشناسان تولید، توزیع و کاشت شود اثر منفی بر بازار خواهد داشت و زحمات باغداران و همچنین تولید به هدر میرود و بازار با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: برخی از سودجویان به دنبال منافع خود هستند که نهال ناسالم به باغداران ارائه کنند، باید این نوع گلوگاه ها شناسایی شود و از فعالیت آنها جلوگیری بعمل آید.
وی عنوان کرد: اکیپ هایی استانی برای نظارت بر نهالستانها، مراکز تولید و توزیع سموم و گلخانه ها تشکیل شده که همزمان با مانور قرارگاه امنیت غذایی فعالیت این واحدها را مورد رصد و پایش قرار میدهد.
مهندس زارعی مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در روز درختکاری توزیع نهال در سراسر استان انجام می شود، در صورت توزیع نهال تمامی نهالستان ها موظف به اخذ مجوز از سازمان جهادکشاورزی می باشند و باید مورد تایید موسسه قرار گیرند.
وی افزود: تیم کارشناسی نهال در سازمان جهادکشاورزی مستقر می باشد که کارشناسانی از باغبانی، حفظ نباتات، مرکز تحقیقات و موسسه ثبت و توزیع نهال در آن تیم حضور دارند.
وی یادآورشد: افرادی که متقاضی تولید نهال هستند توسط کارشناسان زمین برای کشت مورد بازدید قرار می گیرد، همچنین شرایط آب و هوایی منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
مهندس زارعی به موارد ذکر شده در آیین نامه تولید نهال و بذر درختان اشاره کرد و گفت: برای تولید یک نهال استاندارد باید سه نکته رعایت شود که شامل استاندارد نهال، اصالت و سالم بودن نهال می باشد. در صورت تولید نهال با این شرایط سازمان جهادکشاورزی این نهالستان ها را مورد حمایت قرار میدهد.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی در خصوص ساماندهی باغات کشور گفت: تهیه با اصالت و سالم نهال در نهالستان، زیربنای باغات، اهداف اقتصادی و تولید با کیفیت میوه برای عرضه به بازار از گزینه های مربوط به ثبت و ساماندهی باغات در تمام کشور می باشد که این امر فقط با مهیا کردن نهال از نهالستانهای مورد تایید مرکز تحقیقات و سازمان جهادکشاورزی میسر خواهد بود.
وی عنوان کرد: کمیته متشکل از کارشناسان حفظ نباتات و باغبانی مهمترین وظیفه ای که دارند تولید نهال گواهی شده، سالم بودن پایه و پیوند نهال و اصیل بودن نهال در نهالستان ها مورد پایش و بررسی قرار دهند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار