اگرچه کارشناسان همواره به خطرات استفاده از محصولات پروتئینی و لبنی غیرمجاز برای سلامتی شهروندان هشدار می دهند اما این تولیدات در کهگیلویه و بویراحمد عرضه می شود.
کد خبر: ۱۰۲۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷ 30 January 2022
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نقل از ایرنا ، لاشه های آویزان در جاده های بین راهی،فروش مرغ زنده و عرضه محصولات لبنی به صورت غیرپاستوریزه در جای جای کهگیلویه و بویراحمد و غیراستاندارد بودن برخی کشتارگاه های دام زنگ خطر بیماری های مشترک بین انسان و دام را به صدا در آورده است.
فروش مرغ زنده خارج از چرخه نظارت های بهداشتی اگرچه در این استان ممنوع است اما دوره گردها در کوچه پس کوچه های شهر به عرضه آن اقدام می کنند، محصولاتی که احتمال بیمار بودن آن و انتقال به مصرف کننده وجود دارد.
لاشه های آویزان در برخی جاده های بین راهی و حتی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی که در محیطی غیربهداشتی کشتار شده معضل دیگری است که نیازمند توجه است.
فروش محصولات لبنی تولید شده از سوی دامداران سنتی که از تولید تا ظروف آن غیربهداشتی است همواره باعث نگرانی کارشناسان در کهگیلویه و بویراحمد است.
غیراستاندارد بودن برخی کشتارگاه های دام در شهرهای کوچک معضل دیگری است که کارشناسان نسبت به تهدیدهای آن هشدار می دهند.
آنچه مسلم است مسیر درست دسترسی به محصولات دامی باید از طریق واحدهای تولیدی و فراوری زیر ذره بین نظارت دامپزشکی باشد اما رونق فرهنگ استفاده از مرغ زنده، گوشت دام های کشتار شده در فضایی غیر از کشتارگاه ها تهدیدی برای سلامت شهروندان است. 
دلایل نگرانی ها
صاحب نظران امر می گویند که دام و طیور در طول حیات خود دچار بیماری های مختلفی می شوند که برخی از این بیماری ها با انسان مشترک است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم به انسان سرایت می کند.  
آن طور که کارشناسان دام پزشکی تاکید می کنند۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود و ۲۵ درصد از مرگ و میرها در جهان به علت بیماری‌های مشترک انسان و دام به وجود می آید که این موارد ضرورت فرهنگ سازی در خصوص استفاده از محصولات به شکل سالم و  با چرخه نظارتی کارشناسان را بیشتر کرده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد می گوید که کشتار دام و  طیور در محیط های غیرکشتارگاهی به دلیل احتمال بیمار بودن دام تهدید کننده سلامت شهروندان است.
عبدالله بهمنش اضافه کرد:ضایعات دام که در مکان های غیرکشتارگاهی ذبح می شود به صورت بهداشتی معدوم نمی شود به همین دلیل احتمال مصرف آن از سوی سگ های ولگرد و انتقال بیماری از طریق  ریختن فضولات حیوانات آنان در مزارع از راه مصرف محصولات به شهروندان وجود دارد.
وی با یادآوری اینکه همه کشتارگاه های دام و طیور کهگیلویه و بویراحمد دامپزشک دارند تاکید کرد: مصرف گوشت  کشتار شده دام و طیور در این مراکز قابل اعتماد است.
بهمنش با یادآوری اینکه امسال ۱۰۵ هزار بازرسی از کشتارگاه های کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که ۱۲هزار و ۶۵۰ کیلوگرم لاشه ناسالم در آنان کشف ضبط شده از شهروندان خواست تا گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز خریداری کنند.
وی عنوان کرد:امسال ۷۰هزار دام سبک مانند گوسفند، بزغاله و بره و سه هزار و ۷۷۰ راس دام سنگین نظیر گاو، شترمرغ و گوساله و همچنین پنج میلیون و ۵۰۰ قطعه طیور در کشتارگاه های استان با نظارت دامپزشکان کشتار شده  اما کشتار غیرمجاز دام و طیور در استان وجود دارد.
وضعیت کشتارگاه ها
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هفت کشتارگاه دام در استان فعالیت دارد که چهار کشتارگاه نیازمند استانداردسازی است.
بهمنش اضافه کرد: کشتارگاه دام صنعتی یاسوج با داشتن چند دامپزشک و محیط استاندارد یکی از بهترین کشتارگاه های کشور است.
وی بیان کرد: همچنین ۶ کشتارگاه دام شهرداری های استان با نظارت دامپزشکی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد که ۲ واحد کشتارگاهی شهرستان های گچساران و کهگیلویه خوب و بقیه کشتارگاه ها نیازمند بازنگری و استانداردسازی است.
نظارت بر دیگر فراورده های دامی
از آنجا که  بیشتر محصولات لبنی غیرپاستوریزه در کهگیلویه و بویراحمد از سوی دست فروشان عرضه می شود که افزون بر احتمال غیربهداشتی بودن محصول وجود دارد محیط آن در محل تردد خودروها می تواند تهدیدکننده مصرف کنندگان باشد بنابراین خرید محصولات لبنی پاستوریزه از سوی فروشگاه های مجاز نیاز دیگری است که باید به آن توجه شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امسال ۷۰هزار مورد بازرسی از واحدهای عرضه محصولات دامی در استان انجام شد که حدود ۴۲هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در طرح کنترل و تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی کشف و معدوم شد.
عبدالله بهمنش اظهار داشت:تاریخ انقضا، نگهداری در شرایط نامناسب و عرضه غیر بهداشتی را از جمله دلایل معدوم سازی این مقدار مواد لبنی اعلام کرد.
راهکارهای کاهش تهدیدهای محصولات دامی غیرمجاز
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مقابله با کشتار غیرمجاز دام و طیور به فرهنگ سازی نیاز دارد، عنوان کرد: باید از ظرفیت مدارس و رسانه ها  برای نهادینه کردن فرهنگ خرید محصولات دامی از مراکز مجاز یا دوره گردها استفاده کنیم.
سید علی احمد زاده با اشاره به دیدگاه های کارشناسان که مصرف محصولات دامی نظارت نشده را تهدیدی برای سلامت می دانند اظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت خوبی برای آگاهی بخشی به شهروندان برای برچیده شدن این فرهنگ غلط است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار