عبدالجواد توحیدی مقدم فرماندار این شهرستان نیز در پایان ضمن تشکر از همه ی عوامل این طرح، پروژه ی ممیزی و ابزار GIS را بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر اطلاعاتی از شهر نداشته باشیم، در مواجهه با سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی به مشکل میخوریم.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱ 11 December 2021

به گزارش تابناک مازندران، آئین اختتامیه ی پروژه ی ممیزی املاک و مستحدثات بر پایه ی سامانه ی اطلاعات مکانی GIS شهرستان نکا ظهر امروز شنبه 1400/9/20 با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در سالن ابوریحان بیرونی شهرستان نکا برگزار شد.

سید اسماعیل میری رئیس شورای شهر شهرستان نکا ابتدا با بیان اینکه: در عصر حاضر مدیریت امور شهرها از نظر وسعت و کثرت جمعیت، بدون دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی دقیق امکان پذیر نیست، عنوان کرد: اولین قدم جهت تحقق اهداف مدیریت شهر ممیزی املاک و معابر موجود در سطح شهر است.

وی تصریح کرد: لزوم انجام پروژه ی ممیزی شهرها صرف نظر از الزامات قانونی در واقع جامع ترین و اولین قدم در جهت جمع آوری اطلاعات سطح شهر و تبدیل آن به بانک اطلاعاتی توصیفی شهر برای بهره برداری در برنامه ریزی و ارائه ی خدمات شهری است. که در همین راستا شهرداری نکا در پنجمین مرحله از ممیزی املاک و مستحدثات شهر بر پایه ی سامانه اطلاعات مکانی GIS مبلغی بالغ بر 17/000/000/000 ریال هزینه نمود.

رئیس شورای شهرستان نکا افزود: قبل از آغاز پروژه برنامه ریزی های لازم بین شهرداری و شرکت تحت قرارداد(شرکت تحلیل گران آمارد) با تشکیل جلسات متعدد و تعین زمان مناسب جهت آغاز پروژه و هماهنگی های لازم بین مجموعه مدیران و مسئولین شهر برگزار گردید.

موسی خلیلی شهردار شهرستان نکا نیز در ادامه طرح ممیزی در نکا را در 4 محله برشمرد و عنوان کرد: محله ی یک؛ حدفاصل منطقه ی قالیشویی تا رودخانه نکارود است که مساحت طبق ممیزی انجام شده 3/159/589 مترمربع می باشد.
محله ی دو و سه؛ حدفاصل رودخانه نکارود تا روبروی شهرک شهید عباسپور، دوگنبدان، خشک آبندان، خیابان علمیه. که مساحت طبق ممیزی انجام شده 4/034/823 مترمربع می باشد.
محله ی چهارم؛ حدفاصل رودخانه ی نکارود تا منطقه ی طالب آباد که مساحت طبق ممیزی انجام شده 1/251/845 مترمربع می باشد.

شهردار نکا در ادامه، ممیزی محدوده شهرستان را به طور کلی در 10 فاز به این شرح اعلام کرد:

فاز(1): جذب نیروهای دارای پتانسیل جهت برداشت میدانی که پس از گزینش های فنی و حراستی 40 نفر برای شروع به کار انتخاب شدند (1397/5/1).

فاز(2): پایش بلوکها قبل از برداشت میدانی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و توزیع تراکت.

فاز(3): شروع برداشت با محله بندی شهر به 4 محله و بلوکه بندی کلیه محله ها توسط 8 تیم دونفره و اندازه گیری دقیق تمامی ملک ها و آپارتمانها و واحدهای صنفی.

فاز(4): اخذ تاییده های لازم برای عکسبرداری هوایی از کل شهر توسط پهپاد و انجام کارتوگرافی روی عکس ها با مقیاس (1/1000).

فاز(5): تشکیل پرونده های ممیزی حاصل از برداشت و ادغام و تجمیع آنها با پرونده های نوسازی دوره های قبل.

فاز(6): تطبیق دادن پرونده های حاصل از برداشت ممیزی با پرونده های موجود ساختمانی و شناسایی تخلفات.

فاز(7): تشکیل کارگروه رسیدگی به پرونده های دارای مغایرت و تشکیل کمیسیون ماده صد جهت تعیین تکلیف تخلفات و وصول آنها.

فاز(8): ثبت تمامی اطلاعات املاک(آدرس ؛ کدپستی، سند، نوع کاربری و ...) در نرم افزار یکپارچه شهرسازی.

فاز(9): ایجاد اطلاعات هر ملک پس از تجزیه و تحلیل های انجام شده و پیمایش زمینی در نرم افزار GIS و نرم افزار تحت وب.

فاز(10): اصلاح و بروزرسانی قیمت منطقه ایی چهارسال املاک و مستحدثات کل شهر بر اساس تعرفه اداره مالیات و دارایی.

موسی خلیلی در پایان بخشی از دستاوردهای ممیزی را به شرح زیل برشمرد:

_ امکان دسترسی به اطلاعات مکانی و ثبتی واحدهای مسکونی و غیر مسکونی.

_ مدیریت عارضه های شهری(معبر، بلوک، ملک و ...).

_ ایجاد بستری دقیق و صحیح جهت اخذ عوارض مربوط به ملک و کاربری آن.

_ تسهیل در دستیابی به اطلاعات و محاسبات عوارض کسب و پیشه.

_ امکان شناسایی منابع درآمدی جدید.

_ به روزرسانی اطلاعات املاک و عوارض با اتصال به صدور پروانه،مجوز تغییرات، کاربری و تراکم املاک.

_ ایجاد سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی بر پایه اطلاعات بروز و دقیق، امکان گزارش گیری دقیق از تعداد و مشخصات املاک و معابر با کاربری های مختلف.

_ یافتن موقعیت اشتراک آب، برق، گاز و نیز دستیابی به موقعیت تماس تلفنی بر روی نقشه.

_ شناسایی بالغ بر پنج هزار ملک بدون پروانه ساختمانی.

_ طرح هشتصد پرونده فاقد پروانه تاکنون در کمیسیون ماده صد مستقر در شهرداری.

_ وصول 39/032/853/600 ریال حاصل از مطرح شدن پرونده های ممیزی در کمیسیون ماده صد و محاسبه ی عوارض.

محمد صادق محمدی لائینی امام جمعه ی شهرستان نکا نیز در این جلسه از زحمات همه ی مسئولین و دست اندرکاران این پروژه تشکر کرد و از از شورا و شهردار خواست تا این مسوولیتی را که یک امانت الهی است دارا میباشند ابتدا در جهت رضایتمندی خدا و سپس مردم گام بردارند.

مهندس تاکامی مدیر کل دفتر امور شهری استان مازندران نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از همه ی عوامل پروژه ی ممیزی عنوان کرد: یکی از آفتهایی که گریبانگیر مدیران میشود، روزمرگی است. چراکه اگر کسی نتواند خود را از روزمرگی نجات دهد روزمرگی او را رها نمیکند. آنچیزی که لازم است در ابتدای کار شهرداری و شورا در نظر گرفته شود، دارا بودن برنامه ی استراتژیک است برای اینکه بدانیم نکا تا 5 یا 10 سال دیگر به کجا میرسد. که خدا را شکر شهرداری نکا از روزمرگی خارج شده و دارد پایان پروژه ی ممیزی را جشن میگیرید.

وی در ادامه اضافه کرد: مهمترین چیز در بخش ممیزی، GIS است که از این ابزار راحتتر میشود مشکلات و خواسته های خود را بیان کرد و بودجه ی بیشتری را نیز دریافت کرد.

عبدالجواد توحیدی مقدم فرماندار این شهرستان نیز در پایان ضمن تشکر از همه ی عوامل این طرح، پروژه ی ممیزی و ابزار GIS را بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر اطلاعاتی از شهر نداشته باشیم، در مواجهه با سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی به مشکل میخوریم.

خبر: الهام زارعی. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار