کد خبر: ۱۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴ 03 March 2015
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگر پیش بینی کاهش بارندگی و کمبود آب در سال زراعی جاری تحقق یابد در تابستان با کمبود منابع آبی مواجه می‌شویم.

عزیزاله شهیدی فر در گفت‌وگو با ایسنا، به کشاورزان توصیه کرد: از کشت مجدد برنج خودداری کنند تا هم اراضی شالیزاری و نیز خاک حفظ شود و نیز مشکل کم آبی بیشتر نشود و منابع آبی به سمت شوری و افت سطح ایستایی پیش نرود.

او با اشاره به پیش‌بینی کشت برنج در 217 هزار هکتار از اراضی مازندران، افزود: در حال حاضر در بیش از 60 درصد شالیزارهای استان شخم و شیار و بیش از 20 درصد عملیات آب تخت انجام شده است. به نظر می‌رسد در فروردین عملیات شخم و شیار و آب تخت در تمامی زمین‌های شالیزاری استان انجام شده و اماده عملیات نشاکاری شود. شخم و شیار، آب تخت، احداث خزانه، و عملیات نشا کاری بیش از 30 درصد مصرف آب را در سال زراعی برنج تشکیل می‌دهد و این امر کمک مناسبی در کاهش مصرف آب خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از منابع آبی استان در این بخش مصرف شود. علاوه بر تولید محصولات برنج و مرکبات در استان، در بخش زراعی نیز کشت گندم، جو، نباتات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی از جمله محصولاتی هستند که سطوح زیادی از زمین‌های کشاورزی را در استان به خود اختصاص دادند.

شهیدی فر با بیان اینکه مازندران استانی است که تولید محصولات زراعی و باغی آن مشخص و تعریف شده است، تصریح کرد: ناگزیریم عمده اهداف و برنامه‌های خود را در تولید و تامین امنیت غذایی کشور و استان بر مبناء وضعیت استان برنامه ریزی کنیم. به عبارتی دیگر با توجه به کشت محصولات زراعی و باغی باید بنگریم که کشت اینگونه محصولات، صرفه اقتصادی دارد یا خیر و برای مشخص شدن این موضوع و با توجه به مشکل کمبود منابع آبی در جهان، ایران و مازندران باید دانست که چه محصولی نیازمند چه میزان مصرف آب است.

او معتقد است: برای بهره‌وری منابع آب در تولید محصولات، فعالیت‌های ترویجی باید گسترش یابد. علاوه بر آن رعایت زمان کاشت، نحوه آماده سازی زمین و چگونگی متد آبیاری از جمله اصولی است که با برنامه‌ریزی دقیق به کاهش و یا مصرف بهینه مصرف آب منجر می‌شود.

شهیدی فر با تاکید بر اینکه باید تا جایی که امکان دارد سطوح اراضی کشت پاییزه افزایش یابد، اظهار کرد: در سال جاری بیش از 200 هزار هکتار زیر کشت محصولات پاییزه رفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار