متاسفانه صنایع دستی مازندران با بی مهری ها و بی توجهی های مسئولان امر، حال و روز خوبی ندارد و در حال حاضر نیز تنها فروشگاه تعاونی صنایع دستی تمام ایرانی و کاملا دست ساز در مازندران در آستانه تعطیلی قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 26 September 2015
به گزارش تابناک مازندران واردات بی‌رویه کالاهای چینی به بازار ایران، صنایع دستی کشورمان را به مخاطره انداخته است، صنایع دستی نشانه بارز قدمت و فرهنگ هر اقلیمی است و هر اثری که از دستان هنرمندان آن سرزمین شکل می‎گیرد، برگ زرینی است از شناسنامه و هویت آن سرزمین.
مازندران از دیرباز صنایع دستی‎اش زبانزد همگان بوده و شاید بتوان گفت جلوتر از برنج، ترشی و خیلی چیزها، پای ثابت خرید سوغاتی‎ها بوده است.
متاسفانه صنایع دستی مازندران با بی‎مهری‎ها و بی‎توجهی‎های مسئولان امر، حال و روز خوبی ندارد و در حال حاضر نیز تنها فروشگاه تعاونی صنایع دستی تمام ایرانی و کاملاً دست‎ساز در مازندران در آستانه تعطیلی قرار دارد.
در سالیان اخیر، شاهد تعطیلی تعداد قابل توجهی از فروشگاه‌ها، تولیدی‌ها و کلاس‌های آموزشی این عرصه بودیم و هم‌اکنون نیز به‌سختی می‌توان آثار ارزشمندی نظیر نمد کتالم یا دست‌بافت‌های سیدمحله را یافت؛ حتی بازار کهنه آمل که روزگاری برای خود اسم و رسمی در این عرصه داشت، از رونق افتاده است.
فروشگاه تعاونی ذوق آزما که در ساری ـ میدان امام ـ ابتدای بلوار پاسداران ـ جنب اداره راه و شهرسازی واقع شده است، تنها فروشگاه 100 درصد تمام ایرانی و دست‌ساز صنایع دستی در مازندران است که دیگر نفس‎هایش به شماره افتاده است.
محمد ابراهیمی متصدی این فروشگاه، گفت: به‌دلیل اینکه هیچ‌کس از صنایع دستی استان حمایت نمی‌کند، این فروشگاه نیز به عید نرسیده تعطیل می‌شود.
وی با بیان اینکه واردات بی‌رویه کالاهای چینی عامل اصلی رکود بازار صنایع دستی در استان است، تصریح کرد: ورود آب از سرچشمه آلوده، یک باغ پر از درختان پرمحصول را نیز به ورطه نابودی می‌کشاند و وقتی مرزهای ما به روی کالاهای بنجل چینی باز است، جای تعجب نیست که صنایع دستی ما هم به اینجا کشیده شده باشد.

این فعال عرصه صنایع دستی با بیان اینکه وقتی زیلوهای چینی با قیمت 20 تا 30 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود دیگر کسی رغبت به حصیربافی نمی‌کند، اضافه کرد: عدم حمایت از صنایع دستی و آلوده کردن بازار آن به کالاهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت چینی، موجب دلسردی و تغییر شغل بسیاری از هنرمندان، تولیدی‌ها و کارگاه‌های این هنر ارزشمند و بی‌بدیل شده است.
ابراهیمی با بیان اینکه این فروشگاه تنها افتخارش عرضه کالاها و اثرات تمام‌ایرانی و دست‌ساز هنرمندان کشور است، خاطرنشان کرد: جای بسی تاسف و تامل دارد که مازندران را بدون صنایع دستی ارزشمندی نظیر: گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، مرواربافی، حصیربافی، لاک، کلز، جوله، نمدمالی و سفال‌سازی متصور باشیم. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



منبع:بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار