ادامه تاراج جنگل های مازندران

جنگل های اطراف بابل همچون سایر نقاط استان مازندران مورد سواستفاده افراد سود قرار گرفته است و با ساخت و ساز های غیر اصولی و غیر مجاز آینده زیست محیطی منطقه به خطر افتاده است
کد خبر: ۱۱۷۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲ 07 June 2024

به گزارش تابناک مازندران ، یکی از شهرهای زیبا و تاریخی مازندران شهرستان بابل است، شهر بابل با گستردگی فراوان و طبیعت بکر و جنگل‌های هیرکانی بندپی شرقی و غربی و بابلکنار همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست،

بخصوص جنگل‌های سر به فلک کشیده هیرکانی بخش بندپی شرقی که گردشگران زیادی را در تمام فصول سال جهت بازدید از مناظر چشم نواز خدادادی به سمت خود می‌کشاند.

یکی از روستاهای زیبای این بخش گلیرون یا گلْ ایران است. این روستا که در دل جنگل‌های هیرکانی بندپی شرقی واقع شده است همانند بسیاری از روستاها به طمع پیشرفت و صنعتی شدن و گسترش منابع و نیازمندی‌های انسانی دچار جنگل خواری به سبک تعریض جاده شده است.

قصه گلیران از اینجا شروع می شود که:

معدن زغال سنگ گلیران در روستایی به همین نام و در 70 کیلومتری جنوب بابل و در منطقه فیروزجاه بندپی شرقی این شهرستان قرار دارد.

این معدن در سال 1355 آغاز به کار کرد و در سال 1375 به بخش دولتی سپرده شد و سپس در سال 1383 دوباره به بخش خصوصی واگذار و در پی این واگذاری دچار مشکلات مختلفی شد و بعد از گذشت مدت‌های زیاد در سال 1396 و با حمایت دولت با حضور استاندار وقت این معدن دوباره آغاز به کار کرد.

یکی از مشکلات اصلی این معدن با توجه به سختی راه و صعب العبور بودن منطقه جنگلی گلیرون یا گلیران، مشکل در تردد ماشین‌های سنگین حمل مواد زغال سنگ از گلیرون بود.

این مشکل باعث شد تا مسئولین به فکر احداث و یا تعریض جاده منتهی به گلیرون شوند.

مسئولین وقت معتقد بودند که با توجه به شرایط جغرافیایی و مکانی معدن گلیران، احداث این راه سبب افزایش تولید و انتقال سریع‌تر مواد استخراج شده به شرکت ذوب‌آهن اصفهان خواهد شد. بر همین اساس دستور تعریض جاده داده شد. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار