وضعیت بذر گندم مازندران به کجا میرسد؟

لج بازی که به ضرر به مازندران تمام می شود

فصل برداشت بذر گندم آغاز شده و تاکنون ۱۳۰ تن نیز خرید داشته ایم و ۲ هزار تن بذر تکلیفی خود را تحویل خواهیم داد، در تلاشیم ۲ هزار تن بذر گندم پیمانکاران طرف قرارداد با اتحادیه زراعتکاران را نیز ما بخریم اما برای خرید این مقدار از بذر گندم نیاز به تسهیلات داریم یا در غیر این صورت با نرخ بانکی و به صورت مدت دار خرید کنیم فعلا منتظر پاسخ مسئولان برای تامین منابع مالی هستیم
کد خبر: ۱۱۶۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ 05 June 2024

به گزارش تابناک مازندران ، طبق نظر کارشناسان و میزان کشت گندم در اراضی زارعی استان، مازندران هر سال نیاز به ۴ هزار تن بذر گندم دارد که دولت مدیریت تامین آن را به دو تشکل تعاون روستایی و زراعتکاران و هر کدام به میزان ۲ هزار تن سپرده است.

سال قبل حاشیه هایی که در اتحادیه زراعتکاران در زمینه بذر گندم به وجود آمد و موجب ورود نهادهای امنیتی و قضایی شد، حساسیت هایی را برای این اتحادیه به وجود آورد.

هیئت مدیره اتحادیه جهت بهبود شرایط نامطلوبی که برای این تشکل ایجاد شده دست به تغییر مدیرعامل زد تا از حساسیت ها بکاهد.

اما جهاد کشاورزی استان توجهی به تغییر مدیریتی اتحادیه نداشته و رویه ای محتاطانه را در دستور کار قرار داد و سامانه خرید بذر گندم اتحادیه زارعتکاران را بدون حکم قضایی بسته‌نگه داشت! با اعتراض های مکرر مدیرعامل جدید اتحادیه، سامانه را زمانی باز کردند که بیشتر شبیه نوش دارو بعد از مرگ سهراب بود چون بازه زمانی لازم برای خرید بذر گندم از پیمانکاران طرف قرار داد با اتحادیه زارعتکاران تمام شده است.

با این شرایط پس وضعیت ۲هزار تن بذر گندم مورد نیاز استان که اتحادیه زراعتکاران متعهد به تامین آن است چه می شود؟ این موضوع را خواستم از بابک مومنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی پیگیری کنم اما صلاح دانستم از نهاد دخیل در موضوع که تعاون روستایی مازندران است جویا شوم.

۱۵ خرداد ماه ساعت ۲۲ و ۳۰ با یوسفی مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی مازندران تماس گرفتم و موارد را جویا شدم.
وی در این زمینه گفت: "فصل برداشت بذر گندم آغاز شده و تاکنون ۱۳۰ تن نیز خرید داشته ایم و ۲ هزار تن بذر تکلیفی خود را تحویل خواهیم داد، در تلاشیم ۲ هزار تن بذر گندم پیمانکاران طرف قرارداد با اتحادیه زراعتکاران را نیز ما بخریم اما برای خرید این مقدار از بذر گندم نیاز به تسهیلات داریم یا در غیر این صورت با نرخ بانکی و به صورت مدت دار خرید کنیم فعلا منتظر پاسخ مسئولان برای تامین منابع مالی هستیم"

خداقوت باید به مهندس یوسفی بگویم انصافا مدیری دلسوز و دغدغه مند در این زمینه است اما‌ نکته قابل تامل که وی نیز روی آن تاکید کرد بحث نقدینگی است که تامین آن فشاری مضاعف روی یک تشکل بخش خصوصی است.

بذر گندم کیلویی ۲۰ هزار تومان است و برای خرید ۴ هزار تن باید ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شود!! به غیر از اینکه مدت نگهداری ۴ ماهه و بوجاری این حجم از گندم نیاز به امکانات خاص خود دارد..

برنامه جهاد کشاورزی مازندران برای مشکل نه بخوانید معضل پیش آمده چیست؟ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۲ هزار تن بذر گندم را از کجا تامین می کند؟ اصلا سرنوشت این ۲ هزار تن بذر گندم که ۷۰۰ هکتار از اراضی زارعی استان را درگیر خود کرده بود چه می شود؟ در صورت تامین بذر گندم چگونه ذخیره، بوجاری و توزیع می شود؟ اگر پیمانکاران بذر گندم طرف قرارداد با اتحادیه زارعتکاران با تعاون روستایی به توافق نرسند و در اعتراض به شرایط ایجاد شده بذر گندم را به دلالان یا کارخانه های آرد بفروشند جهاد کشاورزی کسری پیش آمده را چگونه می‌خواهد جبران کند؟
وقتی اتحادیه دخیل در موضوع که در فصل برداشت است خرید ۲ هزار تن باقی مانده را با اما و اگر می داند جهاد کشاورزی چگونه میخواهد این موضوع را مدیریت کند؟؟

حسین زحمتکش روزنامه نگار


  

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار