زمزمه هایی از شیوع این مشکل بهداشتی در مدارس پسرانه شهر ساری نیز منتشر شده است و حتی شنیده شده یکی از مدارس پسرانه اقدام به کوتاه کردن موی سر دانش آموزان برای جلوگیری از شیوع این مشکل کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ 08 November 2015


به گزارش تابناک مازندران، در هفته های گذشته همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید شایعاتی در مورد طغیان "شپش" در مدارس مازندران به ویژه مدارس ساری در بین خانواده ها به ویژه خانمها ایجاد نگرانی کرده است.
این در حالیست که زمزمه هایی از شیوع این مشکل بهداشتی در مدارس پسرانه شهر ساری نیز منتشر شده و حتی شنیده شده یکی از مدارس پسرانه اقدام به کوتاه کردن موی سر دانش آموزان برای جلوگیری از شیوع این حشره کرده است.
شپش سر نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابروها یافت می شود و روزانه چندین بار از خون انسان استفاده میکند، این حشره نمی تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می شود.
شپش بیشتر در کودکان خردسال و مهدکودک و در کودکان دوران ابتدایی شیوع دارد این بیماری با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان منتشر می شود و وقتی کودک مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند هرچند شپش سر مشکلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل شوند.
اصلی ترین راه ابتلا به شپش موی سر تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا  و استفاده از کلاه و روسری فرد مبتلا است که با خارش شدید و آزار دهنده سر، برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها، ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر برروی پایه ی موها که بسختی کنده می‎شوند  همراه است.
برای پیگیری این موضوع دکتر برزگر رئیس شبکه بهداشت مرکز استان در گفتگو با خبرنگار تابناک با اذعان به وجود این حشرات در برخی مدارس اما هرگونه طغیان این موجود را رد کرد.
به گفته برزگر شپش اغلب به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی یا در معرض تماس قرار گرفتن با افراد آلوده ممکن است سرایت کند و این مشکل در همه سالها وجود داشته است، اینطور نیست که در حال حاضر شرایط جدیدی را داشته باشیم، کارشناسان ما و مربیان بهداشت مدارس همه ساله با آغاز سال تحصیلی جدید بازدیدهای سلامتی و بهداشتی از دانش آموزان را انجام می دهند و در صورتی که موردی در مدارس وجود داشته باشد با صدور معرفی نامه برای رفع بیماری به نزدیک ترین مرکز بهداشتی معرفی می شود.
برزگر این را هم گفته که نگرانی و حساسیت خانواده‎ها در موارد بهداشتی اگرچه بد توصیف می‎شود اما در حقیقت می تواند مثبت باشد زیرا با افزایش حساسیت به موارد بهداشتی ضریب شیوع این مشکلات هم کاهش می یابد، هرچند همانطور که گفته شد امسال نیز مانند سالهای گذشته اقدامات بهداشتی کارشناسان شبکه بهداشت و درمان در سطح مدارس ساری انجام می شود و حتی ممکن است از سال‎های قبل شرایط بهتری داشته باشیم اما هیچ وضعیت غیرعادی یا طغیان وجود ندارد.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار