خطیب جمعه شهرستان نکا گفت: امسال به نام «مهارم تورم و رشد تولید» نامیده شد و چندین سال است که معظم له، سالها را با نام های مربوط به اقتصاد و تولید نامگذاری می کنند، ولی متاسفانه آنطور که باید، سخنان ایشان جدی گرفته نشد و امید است که در این دولت انقلابی، مشکلات اقتصادی کم شود
کد خبر: ۱۰۹۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵ 24 March 2023

به گزارش تابناک مازندران، خطبه های نماز جمعه 4 فروردین 1402 شهرستان نکا به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق محمدی لائینی در مصلی این شهرستان برگزار شد. 

خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود
خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود
خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود
خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود  

حجت الاسلام محمدی لائینی در آغاز خطبه اول، خود و نمازگزاران را به تقوای الهی و پرهیز از گناه سفارش کرد و گفت: تقوا باید در همه امور زندگی مثل امور فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... جاری باشد.

وی در خصوص مروت و جوانمردی گفت: لازمه مروت و جوانمردی این است که انسان هر آنچه را که موجب اعتبار و ارزش او می شود، انجام دهد و از آنچه که به عنوان نقص محسوب می شود و ارزش انسان را می کاهد، دوری کند.

خطیب جمعه شهرستان نکا حضرت یوسف(ع) را مجسمه مروت و جوانمردی دانست که برادرانش را با آن ظلمی که به او کرده بودند بخشید و انتقام نگرفت و زلیخا او را دعوت به گناه کرد ولی او از مسیر حق منحرف نشد که این ها مصداق مروت و جوانمردی است، زیرا جوانمردی آن است که آنطور که با موافقِ خود برخورد می کنی ، با مخالف خود نیز برخورد کنی.

حجت الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: حضرت علی(ع) پیرمری را دید که عاجز بود و گدایی می کرد. فرمود این مرد کیست و چکاره است؟ گفتند: نصرانی است و محتاج و مستمند می باشد. حضرت فرمود: او تا زمانی که اهل کار بود، از او کار کشیدند و الان که قادر به کار نیست رهایش کردند؟ از بیت المال مخارج زندگی اش را بدهید، با اینکه آن مرد هم کیش حضرت نبود ولی حضرت به او توجه داشت.

وی تصریح کرد: جوانمرد کسی است که بتواند خود را محاکمه و خطای خود را اعتراف کند، زیرا انسان با مروت باید از خودش انتقاد کند و حرف های خود را مورد نقد قرار دهد.

خطیب جمعه نکا با بیان اینکه، مجتهدی به نام آیت الله کوه کمره ای در نجف حضور داشت و تدریس می کرد، روزی زودتر از موعد به کلاس وارد شد و یک نفر را در حال تدریس برای چند نفر دید که بسیار خوب درس می دهد و واقعا عالم است. روز دوم و سوم هم برای یقین پیدا کردن حضور یافت و دید واقعا این فرد از او عالم تر است. از روز چهارم دیگر درس نداد و بالای منبر رفت و گفت فردی در این جمع است که از بنده عالم تر است و فن بیان او بهتر از من است، از امروز همه ما باید پای درس او بنشینیم، گفت: آن فرد «شیخ مرتضی انصاری» بود و این عمل او را «رسم جوانمردی» دانست.

حجت الاسلام محمدی لائینی در آغاز خطبه دوم پس از توصیه به تقوا و پرهیزکاری، به رحلت حجت الاسلام باکویی و طاهری در هفته گذشته اشاره کرد و انسانهای خوب را افتخار جامعه دانست و تصریح کرد: آیت الله طاهری، افتخار شهرستان نکا و مایه فخر حوزه و دانشگاه و خطیب، مدرس و مولف بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد

وی یادآوری گذشتگان را مهم دانست و گفت: باید یاد کسانی را که از بین ما رفتند زنده نگه داریم و این، یقینا عبرتی برای ما خواهد بود.

خطیب جمعه شهرستان نکا با اشاره به نامگذاری امسال به نام «مهارم تورم و رشد تولید»، گفت: چندین سال است که معظم له، سالها را با نام های مربوط به اقتصاد و تولید نامگذاری می کنند، ولی متاسفانه آنطور که باید، سخنان ایشان جدی گرفته نشد و امید است که در این دولت انقلابی، مشکلات اقتصادی کم شود.

حجت الاسلام محمدی لائینی در خصوص شادی و نشاط در ایام نوروز گفت: شادی منعی ندارد اما باید به فکر قیامت و سالهای عمرمان که می گذرد نیز باشیم بطوریکه، حضرت علی(ع) فرمود: «در هر دم و بازدمی، ما یک قدم به مرگ نزدیک تر می شویم، نمی دانیم تا چه زمانی زنده هستیم». در همین تعطیلات نوروز چند نفر فوت کردند؟ مگر اینها خبر داشتند که خواهند مُرد؟

خطیب جمعه شهرستان نکا در خصوص ماه مبارک رمضان گفت: روزه گرفتن فقط مختص ما مسلمانها نیست، امتهای گذشته از یهودیت و مسیحیت نیز روزه می گرفتند و اکنون هم برخی کشورهای اروپایی برای سلامتی بدن روزه می گیرند حتی پزشکان، روزه گرفتن را برای برخی بیماران تجویز می کنند، بطوریکه پیامبر اسلام(ص) فرمود: «روزه بگیرید تا سالم بمانید» و ما باید افتخار کنیم که خداوند، «نعمت ماه رمضان» و «نعمت روزه گرفتن» را به ما بخشید.

حجت الاسلام محمدی لائینی در ادامه به تشریح فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری که به مناسبت نوروز در حرم مطهر رضوی ایراد گردید، پرداخت.

خبر: الهام زارعی 

 

 

خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود
خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود
خطیب جمعه نکا مازندران ؛  امیدوارم مشکل اقتصادی حل شود  

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار