مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با تاکید بر ظرفیت بالای روستاهای مازندران به تشریح سرنوشت روستاهای هدف گردشگری در این استان پرداخت
کد خبر: ۹۹۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴ 07 October 2021

محمدرضا غلامی به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه طرح هادی یکی از مهم ترین مسائل توسعه‌ای در روستاها است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسید روستاها در گذشته بیشتر محل زندگی افراد بی بضاعت و کم برخوردار بوده است اما امروز اینطور نیست، اگرچه هنوز در بعضی روستاها محرومیت شدیدی وجود دارد و دچار بحران آب یا کم و کاستی های دیگر به ویژه راه های روستایی یا موضوعات دیگر هستیم که باید ویژه رسیدگی بشود.

وی با اشاره به اینکه امروزه روستا به عنوان کانون تولید محصولات اقتصادی و مرکز مولد در جامعه محسوب می‌شود چرا که تولید و اشتغال در آنجا شکل می‌گیرد، افزود: روستا به عنوان یک مجموعه اقتصادی برای کمک کشور و استان محسوب می شود.

غلامی با بیان اینکه در حل مسائل روستاها، همه دستگاها باید پای کار بیایند، گفت: از بنیاد مسکن انتظار داریم باتوجه به اینکه در ایام بازنگری طرح هادی به سر میبریم، با استفاده از کارشناسان خبره و بهره گیری از ظرفیت و نظرات کارشناسان، روستاهایی که دچار چالش های مهم در مسائلی چون حریم و بافت روستا و ساخت و ساز غیر مجاز قرار دادند را ویژه بنگرند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه مجری طرح هادی در روستا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاه‌ها که تغییر کاربری به صورت بی رویه و غیرکارشناسانه صورت گرفته است نیز پیگیری امور، بر عهده بنیاد مسکن انقلابی است. 

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه روستاهای مازندران دارای ظرفیت‌های بالایی است و معتقد هستیم نباید روستا به حال خود رها شود، اظهار کرد: امسال برای نخستین بار از دهیاران آزمون به عمل می‌آید و ارزیابی عملکرد آنها در دستور کار قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت روستاهای هدف گردشگری در مازندران چه شد، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ روستا در مازندران، روستای هدف گردشگری محسوب می‌شوند که متولی این امر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما در بحث زیرساختها شامل آب، برق، گاز و تلفن اقدامات و جلسات مورد نیاز با دستگاههای خدمات رسان‌ انجام و اتفاقات قابل توجهی در این حوزه شاهد صورت گرفت.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت: در بحث بوم گردی متقاضیان را شناسایی کردیم و به آنها تسهیلات اعطا شده و یا در حال ارائه تسهیلات هستیم با این وجودسازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی باید برای روستاهای هدف گردشگری برنامه داشته باشد.

مدیرکل امور روستایی و شوراها مازندران با اشاره به اینکه در بحث انشعابات گاز در دولت اخیر اتفاق مهمی افتاد و بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار شدند، خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های مربوطه انتظار می‌رود در موضوعات زیرساختی همچون آب، برق، گاز، اینترنت و غیره ورود کرده و پای کار بیایند.

غلامی با اشاره به تغییر کاربری‌های فراوان صورت گرفته در روستاهای مازندران، گفت: با وجود فعالیت‌های قابل توجه صورت گرفته از سوی اداره‌کل روستایی و شوراها، اداره کل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک  شاهد تغییر کاربری بی رویه در روستاهای مازندران هستیم، در این مقوله نیز بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و حتی سازمان جهاد کشاورزی باید پای کار باشند تا این روند کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور، در استان مازندران در حوزه آموزش دهیاران اقدام شد و بحث ارزیابی از عملکرد و توانمندی دهیاران گذشته صورت خواهد گرفت، همچنین برای نخستین بار از دهیاران قدیم و جدید مصاحبه تخصصی گرفته می شود و آشنایی با قوانین و مقررات دهیاری از دیگر برنامه های ماست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار