ایجاد سد فینسک و انتقال آب از مازندران به سمنان، روابط عمومی اداره‌کل آب منطقه‌ای سمنان به گزارش "احداث سد فینسک؛ مغایر با اصول ۵ گانه یونسکو" واکنش نشان داد.
کد خبر: ۹۹۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳ 23 September 2021

به گزارش تابناک مازندران، پس از انتشار گزارش‌های سریالی خبرگزاری ایسنا از مخالفان و موافقان ایجاد سد فینسک و انتقال آب از مازندران به سمنان، روابط عمومی اداره‌کل آب منطقه‌ای سمنان به گزارش "احداث سد فینسک؛ مغایر با اصول ۵ گانه یونسکو" واکنش نشان داد.

در این متن آمده است:

با عنایت به انتشار گزارشی تحت عنوان " احداث سد فینسک؛ مغایر با اصول ۵ گانه یونسکو" در وبسایت خبرگزاری ایسنا مورخ ۲۴/۰۶/۱۴۰۰، شایسته است پاسخ تهیه شده به شرح زیر در همان وبسایت به اطلاع عموم برسد.

۱- اصولاً وزارت نیرو از ارزیابی تخصصی راهکارهای تأمین آب در جوامع علمی و نزد پژوهشگران استقبال می نماید. چه آنکه پیش از این نیز طی برگزاری دو کارگاه مهندسی ارزش موضوع احداث سد فینسک از جنبه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

۲- نگارنده محترمِ گزارش عنوان نموده که روند اجرائی طرح بصورت " آرام و بی صدا و اصطلاحاً چراغ خاموش" دنبال گردیده است. برای مخاطبینی که با ساز و کارِ عملیاتی شدن طرحها آشنایی دارند روشن است که اصولاً برای طرحهای عمرانی آن هم با حوزه تأثیر وسیع، اجرائی شدن طرح پس از کسب مجوز از مراجع متعدد قانونی و در نهایت اخذ ردیف اجرائی از صحن علنی مجلس صورت می پذیرد. فلذا ادعای مزبور در ابتدای این بند بی معناست.

۳- ضمن تشکر از نظرات استاد محترم دانشگاه علوم کشاورزی ساری خاطرنشان می گردد در مباحث مرتبط با احصاء نیاز آبی محدوده کویر مرکزی و راههای تأمین آن، ارجحیت موقعیت جغرافیایی نسبت به مرزهای حوضه آبریز در تصمیمات متخذه توسط وزارت نیرو و انجام مطالعات طولانی طرح مطرح نبوده و از دلایل توجیهی جهت احداث سد فینسک برشمرده نشده است. تأکید بر اینگونه موارد و تلفیق مباحث فنی با رویکردهای قومیتی و ایجاد تعصبات مربوطه مورد تأئید وزارت نیرو نیست.

۴- در زمینه معیار یک یونسکو، به اطلاع می رساند منابع و مصارف آب استان سمنان ( و بقیه استانهای کشور) با در نظر گرفتن کلیه پتانسیل ها به صورت بروز شده در قالب سند سازگاری با کم آبی استان منتشر گردیده است. در همین زمینه خاطر نشان می گردد استان سمنان جزء برترین استانها در زمینه مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی است. بدین ترتیب که بیش از ۸۰ درصد از چاههای کشاورزی استان سمنان مجهز به کنتور هوشمند شده و در حال حاضر چاه‌های غیر مجاز استان تنها به تعدادانگشت شمار موجود بوده که در مراجع قضایی در حال بررسی و تعیین تکلیف می‌باشد. در عین حال سیاست های ارتقاء سیستم های آبیاری با هدف افزایش بهره وری آب و راندمان در استان همگام با سایر استانهای کشور در دست انجام می باشد.

۵- در خصوص معیار ۲،  ضرورت احصاء و رفع نیازهای آبی استانِ مبداً کاملاً مورد تأئید است؛ اما باید توجه داشت که عمده معضل استان مازندران، نه کمبود آب بلکه مدیریت ناصحیح آب در این استان است؛ شاهد این امر، گفته مدیر وقت مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران می باشد که عنوان نمود سالیانه حدود  ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب سطحی از این استان در دریای خزر تخلیه می شود.

۶- استاد محترم در قسمتهایی از گزارش به لفظ" صادرات آب " از مازندران اشاره نموده‌اند که این مسأله تناقض آشکار با رویکرد پرهیز از "نگاهِ محصور به مرز جغرافیایی استانها" دارد که پیشتر به آن اشاره گردید.

۷- استاد محترم در پیشنهادات خود بدون اشاره به جزئیات، افق های ۲۵ ساله توسعه استان سمنان را زیر سوال برده و در پیشنهاداتی کاملاً ایده آل گرایانه مردم سمنان را دعوت به سازگاری با وضع موجود آبی استان و افزایش دانش بومی می کند؛ ولی صراحتاً مشخص نمی کند شعار "تبدیل شدن مازندران به قطب گردشگری و کشاورزی" آیا همگام با سازگاری با شرایط آبی آن استان صورت می پذیرد یا خیر؟

۸- در خصوص سومین معیار، خاطرنشان می گردد که مطالعه جامع زیست محیطی برای طرح سد فینسک صورت پذیرفته که منجر به اخذ مصوبه زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور گردیده است؛ ضمن آنکه تاکنون هر گونه اقدام اجرائی سد هماهنگ با آن سازمان و با تأئیدات فنی کارشناسان صورت گرفته است. البته گفتنی است طبق همین معیار، درصورت بروز خسارت زیست محیطی، جبران آن نیز امکان پذیر می باشد.

۹- تأثیرات اقتصادی - اجتماعی اجرای پروژه در قالب گزارش های مطالعاتی مرحله دوم تهیه و به مراجع ذیصلاح تسلیم گردیده اند.

۱۰- در خصوص تشریک منافع طرح، به اطلاع می‌رساند تأمین حقابه کشاورزی پایین دست متناسب با آبدهی مقطع رودخانه در محل سد و تأمین آب شرب روستاهای محدوده سد به صورت قطعی در دست اقدام است؛ با این وجود باید منافع طرح متناسب با اهداف طرح و تخصیص آب باشد.

۱۱- در خصوص پیشنهاد احداث تغذیه مصنوعی به اطلاع می رساند اکثر پتانسیل‌های تغذیه مصنوعی استان ( حدود ۲۰ عدد) مورد شناسایی، احداث و بهره برداری قرار گرفته اند. ضمن آنکه توسعه بیش از اندازه و غیراصولی طرح‌های تغذیه مصنوعی مانع جریان آب سطحی به سوی دشت کویر سمنان ( به قصد تقویت آبخوان) شده و خود، ایجاد معضلات اقلیمی و زیست محیطی همانند ریزگردها و عدم تثبیت بیابان می کند. علاوه بر آن، بهره‌برداری از طرح‌های تغذیه مصنوعی به علت حجم بالای رسوب ته نشین شده با مشکل هزینه بالا روبروست.

۱۲- همانگونه که استاد محترم تأئید نموده اند، طرح جایگزین سد فینسک (انتقال آب از سد شهید رجائی) که توسط نمایندگان استان مازندران مطرح گردیده اند به دلیل آنکه فاقد مطالعات جامع و پشتوانه فنی و دارای معضلات زیست‌محیطی می باشند، قابلیت عملیاتی شدن ندارند.

۱۳- مزید یادآوری است که هدف طرح، انتقال آب شرب به میزان سالیانه ۷.۵ میلیون مترمکعب از حوضه مزبور به شهرهای سمنان، مهدیشهر و سرخه می باشد.

۱۴- استاد محترم در خصوص هزینه ساخت و تورم سالیانه، باید توجه داشته باشند که این معضل منحصر به این پروژه نبوده و مربوط به شرایط اقتصادی کشور می باشد و اصولاً با تکیه بر این مورد نمی توان تأمین آب شرب مردم سمنان را بیش از پیش معطل نگاه داشت.

۱۵- در مورد شفافیت مطالعات فنی، خاطر نشان می گردد وزارت نیرو تمامی گزارشها را در قالب ۱۲ جلد در اختیار نمایندگان خانه ملت قرار داده تا بصورت آزاد مورد توجه" متخصصین" قرار گیرد؛ هر چند که ( انشاا...) به صورت ناآگاهانه و بدلیل عدم احاطه بر موضوع فنی، اطلاعات تقطیع شده و بعضاً نادرست از این گزارش ها، در فضای مجازی منتشر شده که نتیجه ای جز تشویش اذهان عمومی نداشته است.

۱۶- ضمن احترام به نظرات پایانی استاد محترم، همانگونه که مستحضرید استان سمنان پذیرای تعداد زیادی از مردم مهربان استان مازندران بوده که برای اشتغال به کار به این استان مهاجرت نموده و نیاز اولیه همه اقوام ایرانی طبیعتاً تأمین حداقل آب شرب برای هموطنان عزیز می‌باشد؛ لذا پیشنهاد می گردد با اهتمام و محوریت جامعه علمی استان مازندران، اقدامی عملی در خصوص مقابله با فراافکنی، تفرقه افکنی و ایجاد شانتاژ رسانه ای گردد که بعضاً با اطلاعات نادرست، فضای فنی و گفتگو محور و منطقی طرح را به سوی تعصبات قومی و احساسی پیش می برند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار