ضدعفونی بذور با قارچکش های توصیه شده برای پیشگیری از بیماری های بذرزاد ضروری است.  
کد خبر: ۹۹۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ 11 September 2021

به گزارش تابناک مازندران،مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزي مازندران با اشاره به نزدیک شدن زمان کشت های پائیزه به ویژه کشت گندم و جو، بر ضرورت توجه کشاورزان به مسائل فنی و اقدامات پیشگیرانه برای کنترل بهینه عوامل خسارتزا تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی  با بیان اینکه استفاده از بذور بوجاری و گواهی شده  مرغوب و متحمل به بیماری ها در کاهش تراکم علف های هرز و پیشگیری از بیماری های شایع بسیار موثر است، افزود: ضدعفونی بذور با قارچکش های توصیه شده برای پیشگیری از بیماری های بذرزاد ضروری است.  

او بر لزوم رعایت تناوب زراعی كشت گندم و جو با سایر محصولات زراعی نظیر کلزا بعنوان اصلی ترین راهکار کاهش جمعیت و خسارت عوامل خسارتزا تاکید کرد.

زاغی با اشاره به اینکه کاشت در زمان های مناسب توصیه شده توسط کارشناسان مدیریت زراعت و محققین مرکز تحقیقات در افزایش عملکرد موثر است، گفت: بسترسازی مناسب و استفاده از ردیفکارها به منظور کاشت یکنواخت و اصولی، رعایت میزان بذر مصرفی و تراکم بوته در هکتار ضروری است.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي مازندران با تاکید بر ایجاد راه دسترسی در مزارع بزرگ برای ورود ادوات کشاورزی برای انجام عملیات زراعی و مکانیکی، افزود: کاشت جوی پشته و ایجاد زهکش های مناسب با فاصله های معین برای جلوگیری از استرس های محیطی ناشی از بارندگی های فصلی، تهویه مناسب و کاهش خسارت بیماری پاخوره ضروری است.

او با بیان اینکه رعایت اصول تغذیه با نظر کارشناسان تغذیه برای افزایش مقاومت به بیماری ها و پیشگیری از ورس (خوابیدگی) ضروری است، به بازدید مستمر کشاورزان از مزارع گندم و جو و ارائه نمونه های مشکوک به بیماری و حاوی آفت به کارشناسان حفظ نباتات مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی برای اخذ مشاوره و راهنمایی های لازم و اقدامات کنترلی بموقع تاکید کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار