اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 6 مرداد توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضورتان تقدیم می گردد
کد خبر: ۹۸۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱ 28 July 2021

به گزارش تابناک مازندران، اخبار انتظامی استان مازندران در مورخه 6/5/1400 تقدیم حضور می گردد.

پیام تسلیت فرمانده انتظامی مازندران در پی درگذشت ستوانیکم "مازنی"
سردار "مرتضی میرزایی" در پی درگذشت ستوانیکم "یعقوب مازنی" و اعضای خانواده اش در حادثه گازگرفتگی در پیامی این ضایعه اسفناک را تسلیت گفت .
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در پی وقوع حادثه گازگرفتگی در شهرستان "چالوس" و درگذشت همکار گرامی ستوانیکم یعقوب مازنی جمعی کلانتری 12 آن شهرستان و 3 عضو خانواده اش، سردار مرتضی میرزایی در پیامی این حادثه اسفناک را به خانواده و کارکنان انتظامی شهرستان تسلیت گفت.
براساس این گزارش در متن ین پیام آمده است ،
بسم الله الرحمن الرحیم
مشیت الهی بر این تعلق گرفت که بهار فرحناک زندگی را خزانی ماتم زده به انتظار بنشیند و این بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش در فراخنای بی کران هستی و یگانه راز جاودانگی است .
در کمال تاسف و تاثر باخبر شدیم همکار گرامی ستوانیکم یعقوب مازنی جمعی کلانتری 12 شهرستان چالوس به همراه همسر گرامی و 2 فرزند دلبندش دار فانی را دواع گفته و به دیار باقی شتافتند.
این واقعه دردناک را به خانواده داغدار و مجموعه همکاران انتظامی استان و شهرستان چالوس تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از درگاه خداوند باریتعالی برا ی آن عزیزان سفر کرده مغفرت الهی و بریا بازماندگان صبر مسئلت دارم .

فرمانده انتظامی استان مازندران
سرتیپ دوم پاسدار مرتضی میرزایی

-------------------------------------------------------------

گازگرفتکی 4 عضو یک خانواده در چالوس
فرمانده انتظامی شهرستان "چالوس" از فوت 4 عضو یک خانواده به علت گازگرفتگی خبر داد .
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علی اکبر خسروی " با اعلام این خبر، بیان داشت : در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع گازگرفتگی در یک منزل مسکونی، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند، یکی از کارکنان انتظامی این فرماندهی به همراه اعضای خانواده اش همسر و دختر 18 ساله و پسر 14 ساله اش به علت نشت گاز آبگرمکن دچار گازگرفتگی شده و جان باختند .
فرمانده انتظامی شهرستان "چالوس"، اظهار کرد: با حضور عوامل امداد و نجات و پزشکی قانونی اجساد اعضای این خانواده به سردخانه منتقل شد.
سرهنگ خسروی در پایان این ضایعه غم انگیز را به خانواده داغدار این همکار گرامی و مجموعه بزرگ نیروی انتظامی استان و شهرستان "چالوس" تسلیت گفت.#

-------------------------------------------------------------

بازگشایی مراکز شماره گذاري خودرو طي روزهای آینده
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مازندران از بازگشایی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک استان طی روزهاي آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس سرهنگ نصراله بیگلری در تشریح این خبر، گفت: به منظور پیشگیری از بیماری کرونا مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو در شهرستان های دارای وضعیت قرمز تا رسیدن به وضع مطلوب تعطیل اعلام شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران، تصریح کرد: با توجه به ادامه روند شیوع بیماری کرونا، برابر تدابیر اتخاذ شده به منظور تسهیل در ارائه خدمت رسانی به مردم استان مراکز تعویض استان در 15 شهرستان از روز شنبه 9 مرداد ماه بازگشایی خواهند شد.
وی همچنین اظهار داشت: باتوجه به لزوم رعايت پروتکل هاي بهداشتي، ارائه خدمات و نوبت دهي به صورت اينترنتي خواهد بود .
سرهنگ بیگلری، با اشره به محدودیت های تردد در محورها مواصلاتی و معابر درونشهری خاطرنشان کرد: این محدودیت ها همچنان برقرار بوده و کنترل های لازم از طريق دوربين ها و همکاران انجام مي شود.

-------------------------------------------------------------

تشریح ماده 7 قانون خدمت وظیفه عمومی و متعهدان به دستگاه ها غیر نظامی
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان مازندران ماده 7 قانون خدمت وظیفه عمومی و متعهدان به دستگاه ها غیر نظامی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "محمدرضا کریم پور " در تشریح ماده 7 قانون خدمت وظيفه عمومي در خصوص قانون معافيت فارغ التحصيلان مراکز تربيت معلم از خدمت وظيفه عمومي مصوب 1358/02/27 شوراي انقلاب ابقاء ومشمولين مذکور، اظهار داشت : در این قانون متعهدان به خدمت در آموزش و پرورش پس از طي دوره آموزش مقدماتي نظامي بقيه خدمت مقرر در آن قانون را در آموزش پرورش انجام مي دهند.
وی تصریح کرد: با ايجاد زيرساخت هاي لازم در مراکز خدمات الکترونيک انتظامي (پليس+10) براي ثبت درخواست متعهدان به دستگاه هاي غيرنظامي، کليه متعهدان خدمت به دستگاه هاي دولتي ( آموزش وپرورش، قوه قضائيه، وزارت بهداشت، سازمان هواپيمائي، اعضاي هيات علمي، سازمان بنادر و دريانوردي، شرکت کشتيراني، شرکت ملي نفتکش ) پس از شروع دوره تعهد براي دريافت هرگونه خدمات از ناجا موظفند نسبت به تعیین تکلیف وضعيت خدمت وظيفه عمومي خود اقدام کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی مازندران، اظهار کرد: حداکثرمدت تعهد به استثناي مواردي که در قانون مربوطه مشخص شده با هماهنگي دولت تعيين مي شود.
سرهنگ کریم پور، تاکید کرد: دستگاه ها موظف هستند، حداکثر ظرف يک ماه ليست مشخصات متعهدان خدمت را برای تاييد وضعيت به سازمان وظيفه عمومي ارسال کنند.

-------------------------------------------------------------

کشف 45 فقره سرقت سیم برق در رامسر
فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری سارقان سیم برق با 45 فقره سرقت در شهرستان رامسر خبر داد.
سردار مرتضی میرزایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر اظهار داشت : در پی وقوع چندین سرقت سیم برق در شهرستان رامسر موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی، افزود: با تشکیل تیم های اطلاعاتی، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی رامسر موفق به شناسایی 3 سارق حرفه ای در این ارتباط شدند.
فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: پس از هماهنگی های قضائی متهمان در عملیاتی ضربتی دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده به 45 فقره سرقت سیم و کابل برق از شبکه های توزیع در آن شهرستان اعتراف کردند.
سردار میرزایی با اشاره به معرفی متهمان به مرجع قضائی بر مشارکت آحاد جامعه با نیروی انتظامی در تامین امنیت تاکید کرد و گفت: برای دستیابی به امنیت مطلوب لازم است شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوريت هاي پليسي 110 اعلام دارند.

-------------------------------------------------------------

کشف 12 فقره سرقت در بابلسر
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از کشف 12 فقره سرقت اماکن خصوصی و اموال داخل خودرو در اين شهرستان، خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ"حسین زارع " با بيان اين خبر اظهار کرد: در پي وقوع چند فقره سرقت اماکن خصوصی در شهرستان بابلسر، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وي افزود: مأموران با اقدامات فني و پليسي سارق را که دارای سابقه سرقت در این شهرستان نیز بود شناسایی کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه متهم طی یک عملیات پلیسی دستگیر شد،خاطرنشان کرد: متهم طی تحقیقات پلیسی به عمل آمده تاکنون به تعداد 12 فقره سرقت داخل خودرو و اماکن خصوصی اعتراف كرد.
سرهنگ زارع در پايان با اشاره به معرفي متهم به مراجع قضائي از عموم شهروندان خواست: برای پيشگيري از وقوع سرقت داخل خودرو واماکن خود، ضمن استفاده از وسايل ايمني و هشدار دهنده در صورت مشاهده موارد مشكوك مراتب را با تلفن 110 به پليس اطلاع دهند.

-------------------------------------------------------------

کشف ترشیجات فاسد در کلاردشت
فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت از کشف بالغ بر 2 هزار و 780 لیتر انواع ترشيجات فاسد و تاريخ گذشته در این شهرستان خبر داد.
سرهنگ "بهادر دیلمی" در گفت‌ و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس٬ اظهار داشت: به منظور نظارت و کنترل بر واحدهای صنفی عرضه مواد غذایی و پروتئینی طرح بازدید از واحدهای صنفی عرضه کالاهای سلامت محور در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وی افزود: در اجرای این طرح ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی با همکاری کارشناسان اداره بهداشت، موفق به کشف یکی از محل های نگهداری و تولید ترشیجات غیر بهداشتی در این شهرستان شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت تصریح کرد: پس از هماهنگی های قضائی، ماموران در بازدید از محل مورد نظر 5 بشکه 220 ليتري ترشي زيتون، 80 بطري ترشي ليته و 1600 شيشه يک کيلويي ترشي مخلوط فاسد و تاریخ گذشته کشف کردند.
وی از دستگیری متصدی این واحد تولیدی غیر مجاز در ادامه این عملیات خبر داد و اظهار داشت: متهم با تشكيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفی شد.
فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت در پايان با بيان اينكه هدف پليس برقراري امنيت و سلامت افراد جامعه است از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه مورد مشكوك، مراتب را از طريق سامانه 110 به پليس اطلاع دهند.#

-------------------------------------------------------------

محتکر لوازم خانگی در بهشهر دستگیر شد
فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از دستگیری محتکر لوازم خانگی و کشف 53 دستگاه انواع لوازم خانگی به ارزش بیش از 10 میلیاردریال در این شهرستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ "حسن عنایتی گنجی" در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت فردی در زمینه احتکار کالا، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی افزود: با اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه، ضمن هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از انبار نگهداری کالا توسط متهم، یک دستگاه اجاق گاز ، 3 دستگاه ماشین ظرفشویی ، 6 دستگاه ماشین لباسشویی و 43 دستگاه یخچال کشف شد.
فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با اشاره به اینکه ارزش ریالی کالاهای مکشوفه برابر اعلام کارشناسان بیش 10 میلیارد ریال برآورد شده است، خاطر نشان کرد: در این رابطه متهم دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شد.
سرهنگ عنایتی در خاتمه با بیان این که قاچاق و احتکار کالا منجر به اخلال در نظام اقتصادی و نوسان قیمت کالاها خواهد شد، از مردم خواست: در مقابله با قاچاق کالا و ارز و سایر مسائل امنیتی با پلیس همکاری کرده و هرگونه اطلاعات و اخباری را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی110 و یا مراجع قضائی اطلاع دهند.

-------------------------------------------------------------

کشف 31 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی نور
فرمانده انتظامی شهرستان نور از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 31 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علی داداش تبار" در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی ، مقابله با عاملان افیونی،سارقان و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی طرح عملیاتی ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .
فرمانده انتظامی شهرستان نور، افزود: در اجرای این طرح پس از تشکیل تیم های اطلاعاتی ماموران موفق به شناسایی و دستگیری 48 نفر از عاملان افیونی، سارقان و مجرمان سابقه دار در این شهرستان شدند .
سرهنگ داداش تبار، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی های قضائی ماموران در بازدید از محل اختفای متهمان،یک کیلو و 75گرم انواع مواد مخدر و مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی کشف کردند .
وی از توقیف 225خودرو و 15 موتورسیکلت متخلف در اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت : کشف 31 فقره سرقت شامل سرقت دوچرخه ،مغازه،منزل ،داخل خودرو و سرقت معابر و اماکن از دیگر موفقیت های اجرای این طرح بوده است .
سرهنگ داداش تبار افزود: در این طرح از 102 واحد صنفی بازدید شد که به 54 واحد صنفی تذکر و اخطار پلمپ داده شد و 5 واحدصنفی متخلف نیز بعلت،عدم رعایت قوانین صنفی و انتظامی پلمپ شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان نوردر خاتمه از معرفی متهمان دستگیر شده به مرجع قضائی خبر داد و از شهروندان خواست: برای ایجاد امنیتی پایدار در شهرستان و مقابله با سوداگران مرگ با پلیس همکاری کرده و هرگونه اطلاعات و اخباری در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.

-------------------------------------------------------------

کشف موتور سیکلت قاچاق غیر مجاز درساری
فرمانده انتظامي شهرستان ساری از کشف موتورسیکلت قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "عبدالله حسن زاده" در تشریح این خبر، اظهار داشت: به منظور برقراری نظم و امنیت اجتماعی، طرح برخورد با موتورسواران متخلف در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.
وی، افزود: با تلاش ماموران پاسگاه شهداء شمال تجن یک دستگاه موتورسیکلت هوندا قاچاق که به صورت غیر مجاز در حال تردد در سطح شهر ساری بود شناسایی و توقیف شد.
فرمانده انتظامی شهرستان ساری، خاطرنشان کرد: کارشناسان ارزش ریالی موتورسیکلت کشف شده را 3 میلیارد ریال برآورد کرده اند .
سرهنگ حسن زاده از تحویل موتورسیکلت مکشوفه به سازمان اموال تملیکی استان خبر داد و گفت: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

-------------------------------------------------------------

اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در"میاندورود"
فرمانده انتظامي شهرستان "میاندورود" از اجرای طرح ارتقاء امنیت عمومی و دستگيري 4 سارق اماکن خصوصی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ" مجید باقری جامخانه" در تشریح این خبر بيان داشت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با هدف پاکسازي نقاط آلوده در این شهرستان به اجرا در آمد.
وي افزود: در اجرای این طرح 4سارق حرفه ای و 7 معتاد و خرده فروش مواد مخدر نيز دستگير و به مرجع قضائي معرفي شدند.
سرهنگ باقری جامخانه با اشاره به کشف 9 فقره انواع سرقت از کشف سلاح شکاری و توقيف 3 دستگاه خودرو و 2 دستگاه موتورسيکلت متخلف در اجرای این طرح نیز خبر داد .
فرمانده انتظامي شهرستان میاندورود در خاتمه از شهروندان خواست: در برقراری نظم و امنیت عمومی با پلیس همکاری کرده و در صورت هرگونه مسائل امنیت و انتظامی مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

-------------------------------------------------------------

استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم والای ولایت و غدیر به جهانیان
مسئله غدیر و ولایت مهم ترین مسئله شیعیان است باید تلاش کنیم که با استفاده از هنر و ابزار آن، مفاهیم والای ولایت با بالاترین کیفیت به جهانیان معرفی کنیم.
در طول تاریخ رویکردهای گوناگونی به غدیر شده است که به طور غالب نسبتی با روح آن ندارد. کسانی، پیوسته آن را انکار کرده‌اند. گروهی به تأویل آن پرداخته‌اند و آن را به گونه‌ای نقل کرده‌اند که با هیچ یک از روابط و مناسبات قدرت ‌طلبانه، خودکامانه، ستمگرانه و اخلاق‌ شکنانه آنان منافاتی نداشته باشد.
برخی هم گهگاهی چون میراث‌ خواران تاریخ از آن یاد می‌کنند، فقط در اندازه یک رویداد تاریخی. دسته‌ای هم بدان عشق ورزیده‌اند، عشق ورزیدنی عاطفی که ثمری جز تخلیه عواطف نداشته است و دوست داشتنی که به هیچ همسان‌سازی و الگوگیری منجر نشده است.
کسانی دیگر هم هستند که آن را به یک مراسم صرفاً آیینی تقلیل داده‌اند تا سالی یک روز آن را بزرگ دارند و به گرامیداشتش نشینند، ولی هیچ نسبتی با روح آن و جهت‌گیری‌های آن نیافته‌اند. آنچه در رویکرد به غدیر مهم است، «زیستن با آن» و براساس روح آن است. می‌توان چنین زیستی را براساس آموزه‌های نهج‌البلاغه و خانواده حدیث آن و نیز رفتارشناسی امیرمؤمنان علی(ع) و زندگی او دریافت که او خود «غدیر» است
پیام مهم غدیر در تبیین حقیقت امامت و ولایت این است که اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل، برنامه‌ای مدون برای تدبیر زندگی بشر در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی ارائه کرده و این موضوع در واقع خط بطلانی است بر نظریه و دیدگاه کسانی که دین را از سیاست جدا می‌دانند، چراکه ولایت امیرالمومنین(ع)، ولایتی در همه شئون از جمله در امور سیاسی و زمامداری است.
با چنین باور و اعتقادی مسلم است که یک مسلمان و شیعه واقعی که محب و رهروی راه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است، باید محور اصلی زندگی‌اش بحث ولایت باشد و از این نظر، تأکید بر تبعیت از سبک زندگی ولایی، مهم‌ترین پیام عید سعید غدیر خم است.
از منظر آموزه های قرآنی، ولایت به معنای تقرب است و در واقع یک ولی بیشتر وجود ندارد و آن خدای متعال است و ولایت حضرات معصومین (ع) در طول ولایت خدا و به اذن پروردگار عالم است.
بنابراین، نخستین ثمره ولایت‌ مداری، تقرب هر چه بیشتر به خدا و توسل به اولیای الهی به‌ویژه اهل بیت(ع) است که این تقرب، لازمه نیل به سعادت دنیا و آخرت است.
کسی که سبک زندگی‌اش ریشه در بندگی خدا و سپس ولایت و محبت ائمه اطهار داشته باشد، به دنبال رشد و تکمیل فضایل در وجود خود و نیز پرهیز جدی از رذائل است. چنین انسانی، زندگی به هر قیمتی را دوست نمی‌دارد، بلکه آن زندگی را دنبال می‌کند که او را هر چه بیشتر و بهتر در مسیر بندگی و عبودیت و تبعیت از ولایت ائمه(ع) رهنمون سازد.
چنین انسانی، مسلم است که اهل معصیت و هنجارشکنی و تجاوز به حقوق دیگران و ضرررساندن به جامعه نیست، بلکه است. برعکس می‌کوشد که در سایه بندگی خدا به خلق او کمک کند تا آنها نیز راه بندگی و سعادت را بپیمایند و البته چنین سعادتی فقط در جاده ولایت حضرات معصومین محقق می‌شود که عصاره و چکیده آن، همین عید غدیر است
با توجه به مباحث بیان شده، تربیت انسان دینی احتیاج به تاسیس یک جامعه دینی دارد و تاسیس آن فرایندی است که تنها از طریق حکومت دینی امکان‌پذیر است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان جلوه‌ای از عینیت و تحقق آرمان پیامبر در غدیر خم و نیز با اجرایی کردن نظریه حاکمیت ولایت فقیه به‌عنوان استمرار امامت کارآمدی دین را برای اداره بشر اثبات کرد.
غدیر مرکز ثقل تاریخی اندیشه سیاسی در اسلام و سند تاریخی تفکیک‌ ناپذیری دین از سیاست است. راهبرد پیوسته دین در عرصه روابط اجتماعی ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های مسلمان دعوت به اصول و مبانی مشترک است.
اگر پیام غدیر در صدر اسلام عملی می‌شد امامت امام معصوم و حاکمیت آن باعث ایجاد وحدت در امت پیامبر می‌شد و ثمره این وحدت رسید به آرمان ‌شهری که خداوند متعال با حاکمیت دین وعده داده بود می‌شد. ما در زمان خود ثمره حاکمیت امامت را دیده‌‌ایم که جامعه‌ی ما از میان این همه طوفان ها، بحران‌ها و چالش‌های متفاوت که هر یک می‌توانست باعث گسیختگی ملت ما شود به سلامت عبور کرد و نمام تهدیدها با مدیریت ولایت فقیه به فرصت تبدیل و ما امروز زمینه‌ساز باز تولید تمدن اسلامی با مرکزیت ایران اسلامی هستیم. نظریه ولایت فقیه تضمین‌کننده حضور پیوسته دین در قلمرو زندگی بشر است و لذا ما دفاع نظری و عملی از ضرورت حضور انسان کامل در قلمرو زندگی انسان اثبات کننده حقانیت «غدیر» است.
رسالت اصلی انقلاب اسلامی ایران به عنوان پیش‌درآمد انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) استقرار عدالت است زیرا که عدالت علت تامه، معنویت در جامعه می‌باشد در صورت استقرار نسبی عدالت، جمهوری اسلامی مدل موفق از مدیریت دینی به شایستگی معرفت اسلام علوی و مبشر اسلام مهدوی خواهد بود. استقرار عدالت جوهره اصلی پیام غدیر است در سایه حاکمیت انسان کامل. پیام غدیر به نسل ما این است؛ سعادت و رستگاری جامعه انسانی تنها در گرو جاری شدن احکام الهی در تمامی زمینه های فردی و اجتماعی تحت زعامت و مدیریت انسان کامل و الهی می باشد (ماهنامه حیات، خبرگزاری تسنیم).
متاسفانه در دنیای امروز دشمنان اسلام در رسانه‌ها و فضای مجازی حملات شدیدی نسبت به ولایت اهل بیت و ولایت فقیه انجام می‌دهند. جنگ نرم بسیار گسترده‌ای علیه موضوع ولایت دینی در حال انجام است، پیروان و محبان اهل بیت باید هوشیارانه این تبلیغات را خنثی و معارف عزت آفرین اهل بیت را برای جهانیان تبیین کنند، امروز باید با استفاده از همه امکانات از جمله فضای مجازی پیام غدیر برای جهانیان تبیین شود و موضوع ولایت‌مداری، ایستادگی در مقابل استکبار، عدالت اجتماعی و حمایت محرومان و مستضعفان مهمترین پیام غدیر است.
این ایام یک فرصت طلایی برای درک بهتر معارف اسلامی، شناخت تاریخ اسلام و فصل ممیز تاریخ اسلام از تاریخ جاهلی است و از همین رو بر همه دستگاه‌های فرهنگی لازم و ضروری است که در این خصوص و به منظور شناساندن غدیر برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند تا فرهنگ و آموزه‌های غدیری در بین مردم ترویج شده و هم‌چنین شاهد ارتقای سطح محبت و معرفت نسبت به ائمه باشیم چرا که غدیر تنها یک روز نیست بلکه کلید خوردن تاریخ است. بر همین اساس، نگریستن به آن به عنوان تنها یک عید و یک روز، بدون دانستن و تفکر در فلسفه آن، ظلم به معنای تبلیغی، اندیشمندانه و جهادی آن است.
این مسئله موضوعی است که متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی ما بدان مبتلا هستند. آن چه از غدیر برای ما اهمیت دارد، آموزه‌ها و فرهنگ غدیر است و این که چه درسی از آن بگیریم تا بتوانیم الگو شویم. لذا می‌توان با رفتار، کردار و گفتار خود فرهنگ غدیر را معرفی کرد. عید غدیر باید به عنوان یک فرهنگ در زندگی ما حضور پیدا کند و نباید آن را در حد یک تشریفات بدانیم، بلکه باید به عنوان فرهنگی ناب بدان نگاه کنیم که یک سبک زندگی به ما ارائه می‌دهد. مسئله غدیر و ولایت مهم ترین مساله شیعیان است باید تلاش کنیم که با استفاده از هنر و ابزار آن، مفاهیم والای ولایت با بالاترین کیفیت به جهانیان معرفی کنیم.
عید غدیر را باید یکی از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان دانست. روزی که دین کامل شد و نعمت‌های پروردگار بی‌سابقه گشت. پیامبر گرامی اسلام (ص)با قرائت خطبه غدیر تکلیف آحاد جامعه اسلامی را مشخص کرد از این رو لازم است تا «واقعیت فرهنگی» و «آموزه‌های غدیر» سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود تا همگان حقیقت ولایت مولی الموحدین حضرت علی علیه‌السلام را بدانند.
جهان فهمید برای رسیدن به حقیقت یک راه دارد و آن عشق به علی(ع) و عمل به سیره اوست، زیستن با غدیر؛ زیستن در پرتو آزادی معنوی و آزادی اجتماعی است، با غدیر زیستن، یعنی بر مبنای اخلاق با همه گستره آن زندگی کردن است، اگر غدیر تحقق پیدا کند، اخلاق به تمام معنا تحقق پیدا می‌کند.
اگر حقوق در معنای گسترده آن و در همه عرصه‌های آن شناخته و پاس داشته شود، همه چیز به‌سامان می‌‌شود و رکنی رکین از ارکان غدیر تحقق می‌یابد. غدیر برای آن است که «فلسفه بعثت» تحقق پیدا کند و بعثت برای «تکمیل اخلاق» و تتمیم بزرگواری‌های اخلاقی است.
مفهوم عدالت مفهومی گسترده است و زمانی تحقق می‌یابد که در مفهوم گسترده خود دریافت شود و در همه عرصه‌های زندگی رعایت گردد؛ عدالت تدبیرکننده‌ای عمومی و فراگیر است که همه چیز را زیر پوشش خود به‌سامان می‌آورد و در سایه آن همگان بدرستی بهره‌مند می‌شوند و به حقوق شایسته خود می‌رسند و این گونه است که غدیر معنا می‌یابد.
قانون؛ پاسداشت حریم‌ها و مرزهای الهی و رعایت قوانین عقلانیِ انسانی، رکنی اساسی برای تحقق گوهر غدیر است و اینگونه است که زیستن با غدیر، زیستن براساس آزادی و اخلاق، در پرتو حقوق و قانون و بر مدار عدالت است. غدیر بر مبنای این پنج شاخص، گوهر خود را می‌نمایاند و زندگی مردمان را به‌سامان می‌آورد و راه تعالی را بر آنان هموار می‌کند
امروز امکان پیام رسانی به قدری وسیع، راحت و قابل دسترسی است که هیچ زمانی این چنین نبوده است. با الگوبرداری از فرهنگ نورانی غدیر می‌توان روح همدلی و اتحاد را میان مسلمانان تقویت کرد و با بیداری و پایداری، گرد یاس و ناامیدی را بر اردوگاه دشمن پاشید. ما اگر غدیر را به خوبی تفسیر و ساماندهی کردیم و با ادبیات و بیان مناسب آن را تبیین کردیم، می توانیم با استفاده از امکانات گسترده موجود غدیر را به عنوان یک پیام به جهانیان منتقل کنیم.
پیام غدیر این است که تجاوزی در جهان صورت نگیرد، عدالت برقرار شود، به ستم‏ها پایان داده شود، کودکی یتیم نشود، به زنی در هیچ جای دنیا تعرضی صورت نگیرد، آواره ای در دنیا نباشد، کشتن انسان بی گناه و ترور خط قرمز زندگی انسان باشد، هیچ حقوقی نادیده گرفته نشود، طبیعت تخریب نشود و به سمت نابودی نرود، حریمی شکسته نشود و همه انسان ها پروادارانه زندگی کنند.
در عرصه حکومت نیز شایسته سالاری، شفافیت، رفتار براساس قانون گرایی، پایبندی به کیفیت استخدام وسیله، پاسداشت حقوق مردم و عمل به عدالت رعایت شود، آن زمان می توان گفت اخلاق حکومتی به سمت غدیر حرکت کرده است.
نگارنده: سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار