کد خبر: ۹۷۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶ 24 June 2021

مهر، مهدی عراقی عابدینی، سرپرست کاوش تپه کلاً در روستای ارفع ده شهرستان سوادکوه ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با بنای تاریخی که در اثر کاوش باستان شناسی به دست آمده است، گفت: اثر یک بنای چهار طاقی، مربوط به دوره ساسانی با کاربری نیایشگاه و به احتمال زیاد آتشکده بوده است که می‌توان آن را به عنوان اولین آتشکده کاوش شده استان مازندران معرفی کرد.

وی اجزای معماری بنا را یک پلان چهار طاقی با یک گنبد آجری فروریخته و یک آتشدان کنگره‌ای برشمرد و گفت: در آتشدان گنگره ای آتش مقدس روشن می‌شده است.

عابدینی با بیان اینکه بنای ورودی راه پله بوده است، افزود: فضای جانبی بنا نیز در دوره بعد تغییر کاربری داده و مسدود شده است.

سرپرست کاوش تپه کلاً با اشاره به قدمت بنا در دوره ساسانی گفت: بنا تا قرن ۳ هجری استفاده می‌شد اما در قرن چهار کاملاً متروک شد. پس از پایان کاوش بنا از نظر قدمت دقیق با کربن ۱۴ مشخص خواهد شد.

وی وسعت اثر را ۳۵۰ متر مربع عنوان کرد و گفت: ۱۵۰ متر بنا در این فصل و مابقی اثر در فصول دیگر که سه فصل به طول خواهد انجامید، از خاک پاکسازی شود.

سرپرست کاوش تپه کلاً در رابطه با مصالح به کار رفته در بنا گفت: دیوار بنا با ملات گچ و سنگ و در ساخت گنبد از قالب بزرگ زمان ساسانی استفاده شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار