کد خبر: ۹۶۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ 07 June 2021

نخستین ترمیم همزمان آنوریسم شریان آئورت شکمی و شریان لگنی به روش اندوواسکولار در استان مازندران صورت گرفت

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر طیبی از نخستین ترمیم همزمان آنوریسم شریان آئورت شکمی و شریان لگنی به روش اندوواسکولار در استان مازندران در بیمارستان آیت الله روحانی خبر داد.
دکتر طیبی فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: آنوریسم آئورت شکمی (گشاد شدگی سرخ رگ اصلی شکم) ثانویه به فشار خون بالا و ضعف جدار عروقی در افراد مسن می تواند منجر به پارگی ناگهانی و مرگ بیمار به علت خونریزی شدید داخل شکمی گردد.
وی بیان داشت: در برخی موارد به صورت همزمان علاوه بر آنوریسم آئورت، آنوریسم شریانهای ایلیاک ( گشاد شدگی همزمان سرخ رگ لگنی) وجود دارد که در این حالت احتمال پارگی و خونریزی ناشی از این گشادشدگی ها بسیار بالاتر خواهد بود و بعلت وسعت درگیری عروقی انجام اعمال جراحی باز بسیار سخت تر و توام با عوارض شدید تر و مدت بستری بیشتر خواهد بود.

فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: انجام ترمیم داخل عروقی این آنوریسمها بدون باز کردن جدار شکم یکی از پیشرفته ترین اعمال جراحی عروق در دنیا می باشد که میتواند ضمن کاهش زمان اعمال جراحی به یک سوم زمان عمل های باز ، باعث کاهش درد و ناتوانی بیمار بعد از جراحی و کاهش مدت بستری در بیمارستان از حدود یک هفته به حدود سه روز گردد.
دکتر طیبی اذعان داشت: در کشور ما از چند سال قبل مواردی از اینگونه اعمال عروقی در تعداد محدودی از مراکز مجهز به انجام رسیده است و خوشبختانه امروز بعد از انجام چندین مورد موفق از ترمیم اندوواسکولار انوریسمهای آئورت داخل شکمی در بیمارستان ایت الله روحانی در سال گذشته، برای اولین بار ترمیم همزمان دو آنوریسم جداگانه شکمی و لگنی به روش اندوواسکولار با موفقیت به انجام رسیده است.
وی افزود: در این عمل ۲ ساعته اعضای تیم اندوواسکولار بخش جراحی عروق بیمارستان ایت الله روحانی بابل با همکاری دکتر مجید معینی فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر ایرج جعفری پور فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل، موفق به انجام این عمل جراحی در استان مازندران و بهبود کامل بیمار شده اند.
دکتر پویا طیبی گفت: با توجه به انجام موفق اینگونه اعمال عروقی پیشرفته در شهرستان بابل امکان پذیرش بیماران هم استانی در این مرکز و جلوگیری از مراجعه بیماران به مراکز خارج استانی فراهم گردیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار