کد خبر: ۹۵۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴ 19 April 2021

طبق اطلاعیه ستاد اطلاع رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا مازندران، ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۹۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به عنوان دو نهاد بهداشت و درمان استان بستری شدند. 

همچنین در این مدت تعداد ۳۳۲ نفر از بیماران مکوک مبتلا به ویروس کرونا بستری شده ، از بیمارستان های سطح استان مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

طبق این گزارش در حال حاضر شمار بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی بستری شده در بیمارستان های استان به یک هزار و ۶۰۳ نفر رسید که نسبت به روز گذشته ۴۱ بیمار کمتر شده است. 

از این تعداد یک هزار و ۲۷۹ نفر در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۳۲۴ نفر از بیماران کوویدی نیز در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند. 

همچنین هم اکنون ۲۶۵ بیمار کووید۱۹ به دلیل علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند تا در شرایط ویژه تحت درمان قرار بگیرند.

شمار بیماران کووید۱۹بستری در بیمارستان های استان پس از ۲۶ روز روند افزایشی در روز پنجشنبه هفته گذشته به بالاترین میزان یعنی یکهزار و ۶۲۵ نفر رسید و سپس از روز جمعه متوقف و روند کاهشی نامحسوس را دنبال می کند. 

بسیاری از کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان استان از جمله معاون بهداشتی و همچنین سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این کاهش آماری را غیر قابل اتکا دانستند و معتقد هستند که نباید روند کاهشی نامحسوس آمار بیماران بستری باعث بازگشت عادی انگاری ها شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  پیش تر در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که این وضعیت قابل اعتماد نیست چون نمی توان قاطعانه نظر داد که این وضعیت نشانه فروکش کردن موج چهارم است یا این که یک وقفه کوتاه محسوب می شود.

مسئولان درمانی معتقد هستند فروکش کردن روند افزایشی شمار مبتلایان ممکن است ریشه در چندین عامل موقتی داشته باشد که در محاسبات عددی جای نمی‌گیرد. یکی از عوامل بسیار مهم در کاهشی شدن شمار بیماران بستری را می توان در کاهش تعداد مراجعات به مراکز درمانی به خاطر تعطیلات دانست ضمن این که شمار بیماران ترخیصی هم افزایش شده و می تواند گمراه کننده باشد.

مسئولان بهداشتی و درمانی استان معتقد هستند که زمانی میتوان از کاهشی شدن همه گیری سخن گفت که روندی ثابت و امیدوار کننده را دنبال کند. آنها همچنین  رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک های استاندارد و همچنین فاصله گذاری اجتماعی را تنها راه کنونی برای حفظ سلامت و بقا دانسته و می گویند رفتار عادی انگارانه می تواند نه تنها فرد بلکه یک جامعه را درگیر کند همان طور که در مساله ورود ویروس انگلیسی در استان مازندران شاهد بودیم.

نخستین علامت موج چهارم ویروس کرونا از روز ۱۱ فروردین با برگشت رنگ نارنجی به مازندران و شروع موج چهارم مشاهده شد ولی آنچه که این موج چهارم را متفاوت تر از سه موج قبلی کرده بود، سرعت انتقال ویروس و شمار مبتلایان بود زیرا در موج سوم طی چهار هفته نخست شمار بیماران بستری مبتلا فقط ۲۴ درصد رشد داشت در حالی که در موج چهارم طی همین مدت افزایش ۲۶۸ درصدی شمار بیماران بستری و مراجعان حضوری ثبت شد.

بر اساس گزارش های رسمی ، در حالی که شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان مازندران در نخستین روز فروردین به ۴۴۱ نفر کاهش یافته بود ، این آمار پنجشنبه گذشته به یک هزارو ۶۲۵ نفر افزایش رسید و افزایشی یک هزار و ۱۸۴ نفری را طی چهار هفته رقم زد. در حالی که در آذر ماه سال گذشه از زمان اعلام رسمی موج سوم تا بیست و هشتم همان ماه تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ از ۷۹۱ بیشتر شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار