کد خبر: ۹۵۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ 13 April 2021

ایرنا ، بهره برداری از این این سد امروز سه شنبه همزمان با هفته دوم پویش هر هفته الف - ب - ایران وزارت نیرو در سال جاری به همراه واحد چهارم آب شیرین کن زاهدان ، آبرسانی به ۲۰ روستا در سیستان و بلوچستان ، سه پروژه پست ۱۳۲کیلو ولت و خطوط انتقال فوق توزیع در شهرهای دزفول ، ماهشهر و شوش با سرمایه گذاری ۵۱۴میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان صورت گرفت.

سد لاستیکی لاریم با هزینه ۱۸۰ میلیارد ریال قابلیت تنظیم چهار میلیون متر مکعب آب را دارد و می تواند در زمان بهره برداری اشتغال منطقه را تا ۲ هزار نفر افزایش دهد.
این سد لاستیکی علاوه بر تامین آب برای چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری دشت لاریم ، از تداخل آب شیرین رودخانه با آب شور دریا در فصول کم آبی جلوگیری می کند و ظرفیت باز چرخانی پساب کشاورزی را نیز دارد.

سد لاریم با توجه به واقع شدن در منتهی الیه رودخانه سیاهرود ، فضای مناسبی را برای ایجاد ظرفیت گردشگری آبی هم فراهم می کند.

سد لاریم سومین سد لاستیکی مازندران است که از سال ۹۸ تاکنون افتتاح می شود. پیش از این سد لاستیکی پازوار بابل و ولیک رود فریدونکنار در هفته شانزدهم پویش هر هفته الف - ب - ایران در سال ۹۸ افتتاح شده بود.

تکمیل سد لاریم تا پیش از پایان فعالیت دولت دوازدهم یکی از اولویت های بخش آب مازندران بود که اعتبار مورد نیاز آن در سفر مرداد ماه سال گذشته معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان تامین شده بود.

دکتر محمدباقر نوبخت در سفر خود ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح‌های آب‌رسانی مازندران اختصاص داده بود که ۲۵ میلیارد تومان آن برای تکمیل چهار سد لاستیکی در دست از جمله سد لاریم جویبار بود.

استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

۲۰ درصد از آب کشاورزی استان مازندران از طریق سدها و آب بندان ها و بقیه از آب‌های سطحی و زیر زمینی تأمین می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار