با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۲ ساری به عنوان مرکز گردشگری اکو انتخاب شده است این اتفاق هم می تواند به مطرح شدن استان در فضای فرهنگی کمک بسیار بزرگی کند.
کد خبر: ۹۴۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 28 February 2021

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مازندران با بیان اینکه احداث کتابخانه سبز یک تیر با چندنشان است، گفت: با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۲ ساری به عنوان مرکز گردشگری اکو انتخاب شده است این اتفاق هم می تواند به مطرح شدن استان در فضای فرهنگی کمک بسیار بزرگی کند.

آرزو ولی پور درگفت وگو با ایسنا اظهار کرد: ساختمانی که در احداث آن به هیچ عنوان از مصارف شهری استفاده نشود و همچنین تمامی انرژی خود اعم از برق ، گاز، آب ،سرمایشی و گرمایش را از طبیعت دریافت کند ساختمان سبز گفته می شود.
وی تصریح کرد: معمولا هزینه احداث ساختمان های سبز به دلیل توربین ها و بادگیرهایی که در دیواره ساختمان برای تجدید پذیر بودن آب باران جهت خنک کردن فضا استفاده می شود بسیار بالا است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به اینکه انرژی ساختمان سبز کاملا تجدید پذیر است،خاطرنشان کرد:این ساختمان ها بدون هیچ گونه آلاینده محیطی کمک بسیار بزرگ برای محیط زیست مازندران،این استان جنگل دار و سرسبز که متاسفانه هر روز اتفاقات زیادی چون قطع درختان و به دنبال آن کاهش اکسیژن در حال رخ دادن است، به حساب می آید.

ولی پور به اشاره به اینکه در کشور ساختمان سبز یا (زیرو) وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه هزینه احداث این ساختمان ها بالاست به همین دلیل دستگاه ها ریسک این کا را نمی پذیرند.

وی فرهنگ سازی را یکی از رسالت افراد کتابخوان دانست و گفت: در واقع کتابخانه می خواست سهم فرهنگی خود را در محیط زیست و همچنین ایجاد یک فضای توریستی ، علمی، پژوهشی برای گردشگران را فراهم کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به اینکه وعده شده تا دو سال آینده این کار تمام شود، یادآورشد: این کتابخانه سبز می تواند به یک مرکز پژوهشی بسیار خوب تبدیل شود و از هم اکنون که استارت این کار زده شده بسیاری از دانشگاه ها تمایل خود را برای بازدید دانشجویان از این فضا بسیار خوب نشان دادند.

ولی پور ادامه داد: با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۲ ساری به عنوان مرکز گردشگری اکو انتخاب شده است این اتفاق هم می تواند به مطرح شدن استان در فضای فرهنگی کمک بسیار بزرگی کند.

وی با اشاره به اینکه طی نشست هایی که با دانشگاه تهران ، دانشگاه خوارزمی و متخصصین این حوزه برگزار شد اما کسی را نتوانستیم در ایران برای کشیدن نقشه این ساختمان پیدا کنیم، گفت: اکثر متخصصین در ایران به صورت آکادمیک اطلاعات داشتند اما تاکنون ساختمانی را به این سبک نساخته بودند که در نهایت نقشه این کتابخانه سبز را یک تیم ایرانی که در دبی در حال فعالیت هستند طراحی کردند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران افزود:کلنگ این کتابخانه سبز با کمک خیری که قبلا هم یک کتابخانه ساخته بود در زمینی به مساحت ۳۰۸ متر در بوستان دامادی (پارک آفتاب) که محل بازی دوران کودکی این خیر بود و ازآن جا نوستالوژی داشت با برآورد اعتبار ۱۰ میلیارد تومان بر زمین زده شد.
*کسب رتبه یک کتابخانه سازی مازندران درسطح کشور
ولی پور با اشاره به اینکه مازندران برنامه های متنوعی را در حوزه کتابخوانی انجام داده و می دهد،خاطرنشان کرد:طی یک سال گذشته به دلیل شرایط کرونا تمامی برنامه های فیزیکی و حضوری لغو شد و ۹۰ درصد برنامه ها به سمت مجازی حرکت کرد.
وی با بیان اینکه مازندران شروع کننده بسیاری از طرح هایی بود که اکنون در دیگراستان ها درحال اجرا است، ادامه داد: در طول یکسال کرونایی توانستیم پویش ها و نشست های مجازی را فعال کنیم و با برگزاری حدود ۱۱۰۰ برنامه در فضای مجازی نتیجه بسیار خوبی گرفته شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: امسال در جشنواره ملی مروجان کتابخوانی از ۹۰۴ شرکت کننده ۷۱ نفر به فینال راه پیداکردند که ۹ نفر مازندرانی و ۸ نفر از کتابخانه های عمومی مازندران بودند.
ولی پور با اشاره به اینکه کتابخانه ها از تهدید کرونا فرصت ساختند،یادآورشد: با برگزاری چند پویش و فراخوان و مسابقه در فضای مجازی توانستیم فضای ذهنی مردم مازندران را به سمت کتاب حرکت دهیم.
وی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی از نظر بودجه ملی واقعا در مضیقه هستند،خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان مازندران با تمام شرایط توانست رتبه یک کتابخانه سازی در سطح کشور را به دست آورد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: طی ۴ سال ۱۲ کتابخانه افتتاح شد که ۸ کتابخانه با مشارکت خیرین بوده و فقط ۲ کتابخانه تماما از بودجه ملی استفاده شد .

ولی پور افزود: امسال کلنگ دو کتابخانه بر زمین زده شد که یکی از آن کتابخانه آیت الله معلمی در جویبار بود که هم زمین و هم احداث را آیت الله معلمی برعهده گرفت یعنی صفر تا ۱۰۰ خیر ساز است و دومی هم کتابخانه سبز بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار