کد خبر: ۹۴۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 16 February 2021

دکتر قاسم اویس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تمامی پزشکان خانواده شهری مازندران می توانند با دریافت کیت های تست فوری ، تست گیری را در داخل مطبشان بر روی بیماران مشکوک زیر پوشش خود انجام دهند.

وی گفت : دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم برای تحویل تست فوری به مطب پزشکان خانواده شهری محدودیتی ندارد ، ولی به دلیل این که هنوز هزینه آن از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مشخص نشده ، پزشکان خانواده هم تمایلی به درخواست دریافت کیت و تجهیزات تست گیری نداشته اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در صورت موافقت پزشکان خانواده ، تست فوری کرونا به صورت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد و آنها موظفند تنها هزینه تست گیری را که از سوی وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ می شود ، از بیماران مشکوک و متقاضی دریافت کنند.

وی هزینه پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای هر تست فوری را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود : انجام خدمات تست کرونا در مطب پزشکان بویژه در روزهای اخیر که شاهد جهش ویروس کرونا و شیوع نوع انگلیسی آن در برخی نقاط کشور هستیم ، می تواند شناسایی بیماران مشکوک را سرعت بخشد.

دکتر اویس گفت : هم اکنون روزانه سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تست فوری در مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته فعال در شهری و خانه های بهداشت روستاهای مازندران به طور رایگان از بیماران مشکوک معرفی شده از سوی پزشکان انجام می شود.

وی اضافه کرد : برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام تست گیری روزانه برای حدود پنج هزار نفر است که با اجرای طرح تست گیری در مطب پزشکان خانواده این برنامه به طور کامل محقق خواهد شد.

وی یادآور شد : علاوه بر این ، هم اکنون روزانه یک هزار تست پی سی آر PCR  نیز در آزمایشگاه های دولتی مازندران برای بیماران بستری در بیمارستان های استان انجام می شود ، ضمن این که آزمایشگاه های خصوصی دارای مجوز تست گیری کرونا  نیز این تست را با دریافت هزینه به صورت آزاد انجام خواهند داد.


تست کرونا در بیمارستان‌های خصوصی 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که برای نخستین بار مجوز انجام تست کرونا برای  بیمارستان های خصوصی استان نیز صادر شده است و این مراکز متقاضی موظفند تا تست گیری را به صورت رایگان برای بیماران خود انجام دهند.

وی افزود : در حال حاضر یکی از بیمارستان های خصوصی مازندران با ارائه درخواست ، کیت های تست فوری کرونا دریافت کرده است و سایر بیمارستان های خصوصی نیز می توانند بدون محدودیت این کیت ها را دریافت کنند.
دکتر اویس شرط واگذاری تست فوری کرونا به بیمارستان های خصوصی را انجام رایگان تست و ثبت اسناد هویتی افراد تست دهنده در صورت مثبت بودن نتیجه اعلام کرد و توضیح داد : اسناد هویتی این افراد بیمار با محل اقامتشان برای اجرای قرنطینه اجباری در اختیار مجریان طرح شهید سلیمانی در شهرها و روستاها قرار می گیرد.
شیوع کرونا در مازندران از روز ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار مشکوک از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل شروع شد. این استان تاکنون ۲ موج همه گیری بیماری کووید ۱۹ را به صورت کامل پشت سر گذاشته است و در حال حاضر هم در مرحله کاهشی پیک موج سوم قرار دارد.

استان مازندران بر اساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت دارای هفت شهرستان وضعیت نارنجی کرونایی ، سه شهرستان وضعیت آبی و ۱۲ شهرستان وضعیت زرد است.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون ۹۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. ۲۰۲ تن از این بیماران به خاطر وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار