مازندران یکی از سرآمدان حوزه کشاورزی کشور بوده و می توان گفت بسیاری از تولیدات غذایی در این منطقه کشت می شود اما معضلی که جلوی رونق این حوزه را در منطقه گرفته نبود صنایع تبدیلی و بهره برداری از ضایعات محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۹۳۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱ 06 February 2021

به گزارش تابناک مازندران ، صنایع و تجهیزات مرتبط با بخش کشاورزی نقش مهمی در توسعه این بخش و نیز توسعه روستایی ایفا می کند، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی سبب افزایش بهره وری و بالا رفتن راندمان تولید در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت شده و به میزان قابل توجهی سطح تولیدات کشاورزی را افزایش می دهد؛ از سوی دیگر صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با هدف جلوگیری از ضایعات و افزایش ارزش افزوده، سهم مهمی در رشد اقتصادی این بخش دارد.

صنایع تبدیلی، مجموعه فعالیت‌های صنعتی است که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته‌بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی به ویژه در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می­ کند.

پرویز موسی نژاد کارشناس حوزه کشاوزی در گفت و گو با ایسنا با عنوان اینکه صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال که در بخش کشاورزی بر جای می گذارد موجب رشد و شکوفایی در سطح کلان اقتصادی می شود اماعلیرغم تمام تحولات تکنولوژیک،ی پیشرفته ترین کشورهای صنعتی توسعه بخش کشاورزی را مکمل بخش صنعت می‌دانند .

وی افزود: با توجه به رقم ۳۰ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و درآمدهای ارزی بررسی وضعیت این صنایع و ارائه راهکارهایی برای حضور موفق در بازارهای بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است .

موسی نژاد با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی دارند و توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی موثر است،افزود :در این میان استان مازندران نیز با داشتن بیش از ۵۷۰ هزار زمین زیر کشت مرغوب مستعد قطب کشاورزی کشور و رتبه اول در ضریب کشت در مقایسه با میانگین کشور و رتبه برتر تولید در ۲۰ محصول زراعی،باغی ، دامی و شیلاتی دارد.

وی با بیان اینکه به همین منظور ایجاد صنایع تبدیلی در استان نقش مهمی را در توسعه بخش کشاورزی دارد، یادآورشد: تقریبا۵۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به زراعت و باغبانی اختصاص می یابد که سهم زراعت حدود ۴۷۰ هزار هکتار است.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: حدود ۱۶۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی بوده و سرمایه‌گذاران هم در این دو بخش بیشتر از سایر بخش‌ها سرمایه‌گذاری کردند؛ تا جایی که ۵۷ درصد طرح‌های صنایع مربوط به زراعت و شالیکوبی ها و حدود ۳۳ درصد از مجوزهای صادره در حوزه باغبانی و سورتینگ ها و دسته بندی میوه تازه را به خود اختصاص داده است.

مدیر صنابع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران یادآور شد:در استان مازندران برای بیش از ۳۰۰۰ طرح مجوز تاسیس صادر شده که حدود ۱۸۰۰طرح مربوط به زراعت ، ۹۵۰ طرح طرح مربوط به باغبانی و حدود ۲۰۰ واحد دامی و ۲۵ واحد شیلاتی و بقیه به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد:علاوه بر این بر اساس آمارمعاونت صنایع غذایی سازمان صمت استان مازندران، حدود ۴۵۰ فقره مجوز در زمینه های مختلف و فرآورده‌های لبنی،گوشت سفید و قرمز و آبزیان، کارخانه روغن نباتی، آرد و سایر صنایع وابسته به کشاورزی و باغبانی و دام وشیلاتی صادر و در حال بهره برداری است.

موسی نژاد خاطرنشان کرد: در سال جاری از سوی مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تعداد ۴۰ فقره مجوز در زمینه‌های مختلف زراعی دامی باغبانی شیلاتی و تعداد حدود ۵۰ واحد در پروانه توسعه و بهره‌برداری صادر شده است.

این کارشناس کشاورزی در خصوص حمایت و مساعدت های لازم در مورد آن دسته از متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی را دارند، اظهارکرد: در غالب دو سامانه بهین یاب(رونق تولید) و یکپارچه سازی تسهیلات اعتباری( سیتا) یا تبصره ۱۸ ماده ۵۲ تمامی متقاضیان که قصد دریافت تسهیلات داشته باشند پس از طی فرآیند اداری در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و ارسال مدارک به مدیریت صنایع و بررسی در کارگروه استانی به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی افزود: تمامی سرمایه‌گذارانی که دارای پروانه بهره برداری یا در حال تولید هستند و یا آنانی که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت بنا و تجهیزات دارند این تسهیلات به آنها تعلق می گیرد و همچنین آن دسته از سرمایه‌گذارانی که موفق به پروانه ساختمان شده‌اند و تا ۷۰ درصد سرمایه ثابت می توانند از تسهیلات مربوط به سامانه سیتا برخوردار شوند.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه امروزه یکی از معضلات و تهدیدهایی که حتی سازمان خواربار جهانی آن را پیش روی تحقق امنیت غذایی و در جوامع بشری قلمداد می کند وجود مقادیر نامتعارف ضایعات محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: در دنیا رقم این ضایعات بین ۱/۲تا ۲ میلیارد تن از ۴ میلیارد تن تولید موادغذایی بوده که رقم آن در ایران حدود ۲۰میلیون تن از صدور ۱۲۰ میلیون تن تولید موادغذایی است.

وی یادآورشد: نبود الگوی کشت مناسب، سنتی بودن مراحل مختلف کشاورزی( کاشت داشت برداشت و پس از برداشت)، عدم توجه به تشکیل صنایع تبدیلی و غذایی،استفاده از ماشین‌آلات فرسوده، عدم تسهیلات لازم و نداشتن نقدینگی سرمایه گذاران و حمایت به سرمایه گذاران در این بخش،عدم برنامه ریزی مناسب در صادرات و آموزش ناکافی بهره برداران از عوامل بروز کم رنگ شدن صنایع تبدیلی و تولید بالای ضایعات محصولات کشاورزی در مازندران است.

گزارش از ستایش عرب خبرنگار ایسنامازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار