رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: هاشمی: کارگزاران برای انتخابات 1400 کاندیدا دارد / بادامچیان: انقلاب فرزندان خود را نمی خورد / مدیر شبکه ۳ نسبت به حضور ابتکار در این شبکه اعلام نگرانی کرده بود و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱ 03 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ذوالنوری: نطق نمایندگان کوه‌کندن نیست که به هم تبریک می‌گویید

«مجتبی ذوالنوری» در جلسه چهارشنبهمجلس شورای اسلامی با تذکری براساس ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس و بند ۴ و ۱۱ آن گفت: حفظ انسجام مجلس بر عهده هیات رییسه مجلس است و گاهی بعداز نطق میان دستور یک نماینده، عده زیادی از به سمت او رفته که مثلا تبریک بگویند، مگر نماینده بعد از نطق کوه کنده است؟ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگری درباره گزارش تفریغ بودجه، گفت: براساس این گزارش، دولت ۶۰ تا ۷۰ درصد قانون را رعایت کرده است و شان نمایندگان با اجرا نکردن قانون لطمه می‌خورد. «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس در این باره گفت: باید قبول کرد این بدعت و سنت غلطی در مجلس گذاشته شده است که نمایندگان بعد از نطق میان دستور پیش ناطق به سمت او رفته و تبریک می‌گویند و بهتر است این سنت کنار گذاشته شود.

مدیر شبکه ۳ نسبت به حضور ابتکار در این شبکه اعلام نگرانی کرده بود

روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در خصوص لغو برنامه معصومه ابتکار در شبکه ۳ اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پس از ورود خانم ابتکار به استودیوی پخش نیز به ایشان گفتند امکان حضور شما در برنامه نیست. به این ترتیب پس از حدود یک ساعت معطلی، تنها برنامه ای که به معاونت زنان و خانواده در رسانه ملی طی هفته زن و دهه فجر اختصاص داده شده بود، ملغی شد. در این حال فایل صوتی به معاونت رسید که شب قبل، مدیر شبکه ۳ نسبت به حضور خانم ابتکار به مسئول برنامه اعلام نگرانی کرده بود. خاطر نشان می سازد چند سالی است اخبار و برنامه های مربوط به معاونت، حتی برنامه های مشترک با سایر وزارتخانه ها از اخبار شبکه های ملی حذف می شود و فقط شبکه های استانی هنگام سفرهای استانی به بازتاب اقدامات می پردازند.

روایت جهانگیری از نامه‌اش به رهبر درباره بودجه

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ششم بهمن ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح یک نامه نوشتم به رهبری و مسائل بودجه را به ایشان گفتم و دو ساعت و نیم بعد، به ما زنگ زدند از دفتر که پاسخ را آقا داده‌اند، که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود. اسحاق جهانگیری در حاشیه‌ جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره رد کلیات بودجه گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین کارهایی که می‌کند بررسی لایحه بودجه است وقتی کلیات بودجه رد میشود معنایش این است که نتوانستند خوب مدیریت کنند که رد شده است. وی افزود: برج ۱۱ ساعت ۱۰ و ۳۰ صبح یک نامه نوشتم به رهبری و مسائل بودجه را به ایشان گفتم و دو ساعت و نیم بعد، به ما زنگ زدند از دفتر که پاسخ را آقا داده‌اند، که خطاب به آقای قالیباف بود که به مسائل توجه شود. معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: اگر این‌ها بعد از همان نامه یک جلسه با دولت گذاشته بودند مسائل حل می‌شد.

روحانی: عده‌ای ناراحت هستند که ترامپ سرنگون شده؛ می‌گویند که اگر ترامپ می ماند بهتر بود

رئیس جمهور تصریح کرد: بعضی ها ناراحت هستند که ترامپ سرنگون شده است. حالا عمومی نمی گویند اما در جلسات خصوصی می گویند که اگر ترامپ می ماند بهتر بود. نمی توان جنون و قانون شکنی ترامپ و جنگ تحمیلی اقتصادی را انکار کرد. انکار دشمن ننگ و به ضرر کشور است. بعضی ها می بینند که بخش بزرگی از مشکلات کشور به خاطر تحریم هاست اما یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی زنند. بعضی ها که مدعی ضد آمریکایی بودن هم هستند حتی یک فحش به آمریکا نمی دهند؛ چرا که به نظرشان فحش ویژه دولت و مخصوص شخص رئیس جمهور است که باید به او فحش بدهند و توهین کنند.

پشتوانه اجرایی مذاکره اصولگرایان بیشتر است

مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس  در پاسخ به این سوال چقدر این تحلیل که بایدن برای بازگشت به برجام منتظر دولت بعدی ایران است گفت: اینکه دولت بایدن منتظر دولت آینده ایران باشد خطای محض است، چراکه در خصوص ارتباط با آمریکا، مسائل هسته ای و سیاست های کلان نظام، دولت ها نیستند که تصمیم می گیرند بلکه کلیت نظام در این رابطه تصمیم می گیرد . رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:  دولت بعد اصولگرا هم باشد فرقی ندارد چراکه ملاک ما سیاست های نظام است. اصلاح طلب باشد باید همان سیاست ها را اجرایی کند اصولگرا هم باشد باید همان سیاست ها را اجرایی کند. فقط اگر اصلاح طلب باشد ممکن است مدتی باهم بازی کنند و نتیجه ندهد اما اصولگرا باشد و توافقی حاصل شود پشتوانه اجرای آن بیشتر است چون اصولگراها به سیاست های نظام نزدیک تر هستند و نمی آیند خلاف سیاست های نظام راهی را بروند که وسطش بخواهند برگردند.

بادامچیان: انقلاب فرزندان خود را نمی خورد

بادامچیان با بیان اینکه انقلاب فرزندخور نیست، اشاره کرد:  انقلاب فرزندان خود را نمی‌خورد انقلاب اگر سالم و درست حرکت کرده به تدریج کسانی که با انقلاب زاویه دارند زاویه‌شان گسترده می‌شود. به همین دلیل شاهدیم که در ابتدا انقلاب، همه این گروه‌ها در مقابل خط بنی‌صدر، به خط امام تبدیل شدند اما بعدها ناخالصی برخی ها مشخص شد تا جایی که مشخص شد جانشین رهبر هم ناخالصی دارد. همچنین مشخص شد که بعضی از گروه‌های سیاسی دچار ناخالصی بودند بنابراین انقلاب اینها را کنار زده و به سمت جلو گام برمی‌دارد. به عبارت دیگر این روند، به نوعی بازسازی انقلابی است نه تسویه حساب و حذف.او تصریح کرد: در واقع انقلاب ما نه تنها دچار انحراف نشده است بلکه مسیرش را به برکت رهبری امام و مقام معظم رهبری به خوبی در مرحله گام دوم انقلاب طی می‌کند. به هر حال امور در دنیا تدریجی است و نسبی است. این روند، دوره اول انقلاب است که با خطوط گوناگونی که در ابتدای صحبتم گفتم روشن شده، مبنی براینکه خط چپ‌گرا و راست‌گرا، خط تحجر و روشنفکری و غیره به درد این انقلاب نمی‌خورد. صاحبانشان محترم هستند و عقیده عده‌ای از مردم است و به آن احترام می‌گذارم اما اینکه آیا اینها می‌توانند برای انقلاب و پیشبرد آن گامی بردارند بحث  دیگری است. در هر حال در حال حاضر به گام دوم انقلاب رسیده ایم.

واکنش تند قالیباف به ماجرای حاشیه ساز اشتباه در رأی گیری کلیات بودجه۱۴۰۰

رئیس مجلس در صحن علنی گفت: بنده دیروز دقیقا گفتم که کلیات بودجه به رای گذاشته می‌شود، اگر رای بیاورد وارد جزییات می‌شویم و بر اساس کمیسیون تلفیق؛ اگر رای نیاورد در حقیقت رد لایحه بودجه است. این خیلی روشن و شفاف بود، لذا آقای نقدعلی در حق مجلس و نمایندگان ظلم کردند و گفتند که نمایندگان ندانستند به چه چیزی رای دادند.دیروز آقای نادران درخواست کردند که رای گیری با برگه باشد، من به آقای امیرآبادی عضو هیئت رئیسه گفتم که با آقای نادران صحبت کنید و قانعشان کنید، او با شما و کسانی که درخواست کرده بودند، صحبت کردند، هر ۱۰ نفر درخواست کننده قانع شده اید و نامه خود را پس گرفتید.

ادامه تحصیل برای نمایندگان مجلس ممنوع می شود؟

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس جزئیات مصوبات امروز اعضای این کمیسیون را تشریح کرد.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه صبح امروز (چهارشنبه 15 بهم ماه) کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: ادامه بررسی اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دستورکار اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه قرار داشت.وی در توضیح مصوبه امروز اعضای این کمیسیون، بیان داشت: طبق مصوبه امروز اعضای کمیسیون، نمایندگان از داشتن تابعیت و یا اقامت ممنوع شدند و اگر تابعیت و یا اقامت کشور دیگری را دارند نیز باید لغو شود.عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در تشریح مصوبه دیگر اعضای کمیسیون، اظهار داشت: هم‌چنین با مصوبه اعضا، نمایندگان از تحصیل در مقاطع بالاتر ممنوع شدند.به گزارش تسنیم، بررسی طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دستورکار جلسات کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس قرار دارد و تاکنون چند بند از آن اصلاح شده است. در صورت بررسی تمام مفاد و اصلاح آنها طرح مذکور برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

فولادگر: رئیسی گفته است برای انتخابات کاندیدا نمی شود

فعال سیاسی اصولگرا درباره کاندیداتوری رئیسی برای انتخابات 1400 گفت :رئیسی درخواست‌ها برای کاندیداتوری را نپذیرفت و در قوه قضائیه می‌ماند.حمیدرضا فولادگر درباره سناریوی انتخاباتی اصولگرایان به خبرنگار نامه نیوز گفت: شورای وحدت آغاز به کار کرد و دبیر اجرایی آن نیز آقای منوچهر متکی است. از آن طرف نیز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کار خود را بعد از انتخابات مجلس ادامه داده و آقای پرویز سروری دبیری آن مجموعه را بر عهده دارد.وی افزود: شورای وحدت این دوره با محوریت جامعه روحانیت به میدان آمده و شورای ائتلاف را نیز به عنوان یکی از بخش ها دعوت کرد تا نماینده معرفی کند، از آن طرف شورای ائتلاف می گوید «در انتخابات مجلس توانست با اکثریت تشکل های اصولگرا کار کند و نتیجه هم حاصل شد بنابراین پوشش رأی ما بیشتر است».

اظهارات قوچانی به خبر راه‌اندازی «دفتر حفظ و نشر آثار روحانی»

محمد قوچانی به خبر راه‌اندازی «دفتر حفظ و نشر آثار حسن روحانی» واکنش نشان داد.محمد قوچانی، دبیر شورای تدوین، گردآوری و مستند سازی آثار رئیس جمهور با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر راه اندازی «دفتر حفظ و نشر آثار روحانی» گفت: این شورا چیز جدیدی نیست و در دولت آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد نیز بوده و مربوط به نهاد ریاست جمهوری است.وی ادامه داد: در این شورا اصلا نه نامی از آقای روحانی است و نه آیت الله، بلکه این شورا مربوط به نهاد ریاست جمهوری می باشد که بنده از سال ۹۶ تا امروز این مسئولیت را برعهده دارم.محمد قوچانی به انتشار کتابی در این راستا اشاره کرد و گفت: تدوین و انتشار کتابی که مطرح شده مربوط به شخص آقای روحانی نیست و درباره دولت یازدهم و دوازدهم می باشد.به گزارش مدارا، در روزهای اخیر خبری منتشر شد که دفتر حفظ و نشر آثار روحانی راه اندازی شده که دبیری این شورا برعهده محمد قوچانی است.همچنین در خبر منتشر شده آمده است که، اولین پروژه‌ای که قوچانی به عنوان دبیر این شورا در دست اجرا دارد تدوین کتابی با عنوان (احیای امید)‌ می‌باشد که قرار است بر اساس مصاحبه با چهره‌های سیاسی مطرح، این کتاب در باب روحانی و خدمات وی تدوین شود.

گفته های جنجالی غرضی در مورد ارتباط احمدی نژاد با جن‌گیرها

غرضی با اشاره به اظهارات جنجالی توکلی درباره جن گیرها گفت: همان جن گیرهایی که توکلی به آن اشاره کرد در اطراف احمدی نژاد هم وجود دارد.سید محمد غرضی، فعال سیاسی و وزیر اسبق پست، تلگراف و تلفن در خصوص احتمال رقابتی شدنِ انتخابات ۱۴۰۰ گفت: جمهوری اسلامی متکی بر آرای عموم مردم است یعنی ۸۰ میلیون معتقد به جمهوری هستند؛ برخی به جمهوری اسلامی و برخی به جمهوری. نیروهای سیاسی همواره سعی کرده‌اند که با توسل به این قاعده، جامعه را تشویق به شرکت درانتخابات کنند.

سفر قریب‌الوقوع ماکرون به ریاض با محوریت برنامه هسته‌ای ایران

برخی منابع دیپلماتیک غربی در عربستان سعودی از سفر قریب‌الوقوع رئیس‌ جمهور فرانسه به ریاض خبر دادند.این منابع گفتند که ماکرون در این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار می‌کند.به نوشته روزنامه «القدس العربی»، منابع مذکور همچنین گفتند که بررسی برنامه هسته‌ای ایران، تقویت همکاری دوجانبه به ویژه در زمینه نظامی و اوضاع لبنان در اولویت گفت‌وگوهای ماکرون با مقامات سعودی قرار دارد.ماکرون روز جمعه گذشته خواستار پیوستن عربستان سعودی به برجام شده و گفته بود:«مذاکره با ایران واقعا سخت خواهد بود و از ایران خواسته می‌شود که شرکای ما در منطقه از جمله عربستان به توافق هسته‌ای بپیوندد.»«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر ماکرون، او را به پرهیز از مواضع نسنجیده و شتاب زده دعوت کرد و خطاب به وی گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

واکنش ضرغامی به رد طرح شفافیت آرای نمایندگان

عزت الله ضرغامی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: ‌امروز طرح "شفافیت آرای نمایندگان" به تصویب مجلس نرسید.هرچند ادله‌ی مخالفین این طرح به نوبه خود قابل توجه و مسموع است ، ولی آثار زیانبار عدم تصویب آن به مراتب بیشتر خواهد بود. در دنیای شیشه‌ای امروز چیزی مخفی نمی ماند، به استقبال شفافیت برویم.»

واکنش پناهیان به رد طرح شفافیت آرا توسط نمایندگان

حجت السلام علیرضا پناهیان، درباره عدم تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان در توییترش نوشت: می خواهند به عنوان مجلس انقلابی لطمه بزنند.گفتنی است این واعظ سال گذشته در انتقاد از عملکرد مجلس دهم گفته بود: «یکی از راه‌های استخفاف ملت این است که رأی مجلس را پنهان کنند! چرا اکثریت نمایندگان مجلس رأی می‌دهند به اینکه رأی نماینده‌ها نباید شفاف باشد؟ آیا ملت را خوار و بی‌مقدار می‌دانند؟ بعد هم برخی به‌صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند «مگر می‌خواهید تفتیش عقاید کنید؟!»مگر شما در مجلس به عقاید رأی می‌دهید؟ شما بی‌خود می‌کنید بر اساس عقاید رأی بدهید. شما باید بر اساس کارِ کارشناسی رأی بدهید نه بر اساس عقاید!مردم باید بتوانند بر وکلای خودشان مسلط باشند. مردم باید بدانند که نماینده آنها به چه چیزی رأی داده و برای چه رأی داده است؟ ما کاری به عقیده شما نداریم، می‌خواهیم شعور و درک کارشناسی شما را بفهمیم!آی مجلس شورای اسلامی، چه کسی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید و شفاف رأی‌ دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگویید چه چیزی را دارید از ملت پنهان می‌کنید؟مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده می‌کنند. البته اگر یک موضوع امنیتی مطرح بود، طبیعتاً باید پنهان باشد اما نه همه رأی‌گیری‌ها!»

هاشمی: کارگزاران برای انتخابات 1400 کاندیدا دارد

محسن هاشمی در رابطه با نحوه حضور حزب کارگزاران در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: «حزب کارگزاران کاندیدا خواهد داشت اما تمایل دارد بصورت ترکیبی و جبهه‌ای در انتخابات فعالیت کند».رییس شورای شهر تهران گفت: زمانی که در کشور دو جناح چپ و راست وجود داشت و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شدند، صراحتا عنوان کردند که چهره‌ای جناحی نیستند و با نیروهای توانمند دوجناح کار خواهند کرد.او افزود: وقتی به کابینه نخست ایشان نگاه می کنید کاملا این موضوع مشهور است که میانه روهای هر دوجناح حضوری پررنگ دارند، ایشان در سال ۱۳۸۴ نیز ایده اعتدال را به عنوان چکیده تفکرات خود مطرح کردند که آقای روحانی از ایده ایشان در سال ۱۳۹۲ استفاده کرد.

صادقی مجلس را به توپ بست

کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان، سرانجام و بعد از گذشت ۹ ماه از اعلام وصول از سوی نمایندگان مجلس انقلابی رد شد. مسئله‌ای که واکنش‌های بسیاری را از سوی فعالین سیاسی و افکار عمومی به دنبال داشته است.محمود صادقی، نماینده پیشین مردم تهران و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این مسئله، اظهار داشت: بحث شفافیت آرا نمایندگان، ریشه در یک مبانی داشته که آن مبانی از نظر من با چنین مجلسی، اصلا سازگرای ندارد. در واقع، نوع تفکر و دیدگاه نمایندگان این مجلس با آن مبانی بی‌گانه است.وی افزود: شفافیت آرا نمایندگان، ریشه در دموکراسی داشته و اینکه ما برای مردم، حق دسترسی آزاد به اطلاعات قائل باشیم. در حالی که، اساسا گفتمان این مجلس، گفتمان مردمسالاری، حقوق شهروندی و دموکراسی نیست. البته از پیش هم، مشخص بود که پرداختن این مجلس به طرح شفافیت آرا نمایندگان، بیشتر یک استفاده ابزاری و ادعا است.این عضو فراکسیون امید مجلس دهم، یادآور شد: اگر نگاهی به نطق‌های امروز مجلس بیاندازید به عنوان نمونه، الیاس نادران در نطق خود، عنوان کرده که چرا شما، رفتار تناقض آمیز دارید؟ ایشان نقل کرده که دیروز ما درخواست داشتیم تا رای به کلیات بودجه، شفاف و علنی باشد، اما یکی از اعضای هیئت رئیسه گفت که آقای رئیس، مصلحت نمی‌دانند!صادقی ادامه داد: تازه بر اساس آئین نامه فعلی هم این امکان وجود دارد که رای به درخواست نمایندگان، علنی باشد. این آقایان حتی اجازه استفاده از ظرفیت آئین نامه فعلی را هم برای علنی شدن آرا نداده‌اند و بعد، ما شاهد هستیم که مدام، شعار شفافیت آرا، آن هم برای تبلیغات سر می‌دهند.

واکنش ظریف به رأی صلاحیتی دیوان لاهه در پرونده مودت

وزیر امور خارجه با انتشار توئیتی به صدور رأی صلاحیتی دیوان بین المللی دادگستری در پرونده نقض های عهدنامه مودت ۱۹۵۵ در لاهه واکنش نشان داد.محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت:دیوان بین‌المللی دادگستری اکنون تمام موارد استدلالی مخالفت‌ مقدماتی ایالات متحده در پرونده مطروحه از جانب ایران در خصوص تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را رد کرد.این یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران پس از حکم ۳ اکتبر ۲۰۱۸ است.ایران همواره و به صورت کامل قوانین بین‌المللی را محترم شمرده است. زمان آن فرارسیده است که ایالات متحده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند شود.گفتنی است که دیوان بین المللی دادگستری به اتفاق آرا اعتراضات آمریکا مبنی بر اینکه این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اختلاف بین واشنگتن و تهران را ندارد، رد کرد.دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه‌ امروز اعلام کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه ایالات متحده بر اساس پرونده مودت را دارد.دادگاه لاهه تاکید کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران، تعهدات واشنگتن بر اساس توافقنامه مودت مربوط به سال ۱۹۵۵ بین دو کشور را نقض می‌کند

پاسخ مجلس به نامه معاون روحانی درباره بودجه

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی درپاسخ به اظهارات غیرحقوقی معاون پارلمانی نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر این که مجلس کلیات لایحه بودجه دولت را رد کرده واگر دولت بنای اداره کشور را دارد، براساس قانون اساسی، باید لایحه مجدد به مجلس ارائه کند، هشدار داد: اگر دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکند ، مجلس شورای اسلامی بر اساس اختیارات قانونی خود تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.بهزاد پورسید، معاون قوانین مجلس این مطلب را در پاسخ به اظهارات حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مطرح کرد که امروز اعلام کرد:« آنچه رد شده مصوبه کمیسیون تلفیق است... و دولت تصمیمی ندارد که لایحه اصلاحی به مجلس بفرستد».معاون قوانین مجلس دراین باره تاکید کرد: معاون پارلمانی ریاست جمهوری اطلاع دارد که آئین نامه داخلی مجلس به هیچ وجه ترتیبی را برای بازگشت لایحه در این مرحله به کمیسیون پیش بینی نکرده است و این معنا به وضوح از مفاد تبصره 3 ماده 182 قانون آئین نامه داخلی قابل درک است.وی افزود: اشتباه نمایندگان دولت این است که به توضیحات رئیس مجلس در زمان رای گیری درباره بودجه و به مفاد تبصره فوق الذکر و همچنین بند 4 ماده 182 توجه نکرده اند. براساس این مفاد و توضیحات، آنچه رای گیری شد کلیات بودجه است و بر اساس قانون اساسی بودجه باید توسط دولت ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :