سال‌های اخیر بویژه در دولت دوازدهم با اقداماتی نظیر تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، مکانیزاسون و همچنین پرداخت تسهیلات توسعه و ارتقای کشاورزی محمودآباد، اعداد و ارقام نشان می‌دهند بار دیگر شاهد بازگشت این شهرستان در مسیر اقتصاد کشاورزی هستیم.
کد خبر: ۹۳۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶ 28 January 2021

سال‌های اخیر بویژه در دولت دوازدهم با اقداماتی نظیر تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، مکانیزاسون و همچنین پرداخت تسهیلات توسعه و ارتقای کشاورزی محمودآباد، اعداد و ارقام نشان می‌دهند بار دیگر شاهد بازگشت این شهرستان در مسیر اقتصاد کشاورزی هستیم.

 ایرنا ، کشاورزی همواره رکن اساسی اقتصاد مازندران و برای مناطقی جلگه ای اصلی ترین منبع اشتغال، تولید و درآمد بوده است. کشاورزی محمودآباد از اوایل دهه ۸۰ و زمانی که به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تبدیل شد ، تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفت ولی در سال های اخیر با حمایت دولت در حوزه های توسعه، مکانیزاسیون و نوسازی اراضی کشاورزی بار دیگر این بخش مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر در حال تبدیل شدن به رکن تایثر گذار اقتصادی و فراتر از گردشگری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات انجام شده برای احیای بخش کشاورزی طی سال های اخیر ، اظهار داشت: در سال های اخیر به خصوص از سال ۹۴ حدود ۷۶۱ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان تجهیز و نوسازی شد که در توسعه کشت تاثیر مثبت داشت.

محمد هادی‌زاده افزود : افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش بهره وری آبیاری، ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی و افزایش بهره­‌وری از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری بوده است.

وی بیان کرد: با تجهیز و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی شهرستان ، امکان کشت دوم و گاهی سوم به دلیل رفع شرایط ماندابی فراهم شد که علاوه بر کاهش حدود ۳۰ درصدی هزینه های تولید ، موجب افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید محصول در واحد سطح شده است.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد همچنین بر توسعه دامداری با کشت گیاهان علوفه ای و افزایش قدرت اقتصادی کشاورزان با نوسازی اراضی اشاره کرد و گفت : در حال حاضر ۱۷ هزارو ۵۴۵ هکتار سطح زیر کشت اول برنج در این شهرستان است که متوسط تولید آن چهار هزار و ۸۰۰ تن برنج در هر هکتار می باشد.

هادی زاده به افزایش ۲۵ برابری کشت مجدد اشاره کرد و افزود : سال ۹۱ کشت مجدد فقط در بخش سرخرود شهرستان و در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار انجام می شد ، ولی در حال حاضر سالانه چهار هزار و ۹۰۰ هکتار ار اراضی شالیزاری زیر کشت مجدد برنج می رود و هر ساله هم در حال توسعه است.

وی همچنین به افزایش سه برابری کشت دونوج یا رتون به عنوان بخش دیگری از پیامدهای مثبت تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری یاد کرد و توضیح داد : در گذشته تنها در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای محمودآباد پرورش دونوج انجام می شد ولی اکنون به هفت هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

هادی‌زاده گفت: در مجموع سالانه ۳۰ هزار هکتار از اراضی محمودآباد زیر کشت برنج می رود که علاوه بر در اختیار گرفتن سهم ۱۳ درصدی از اراضی زیر کشت استان ، سهم مهمی نیز در تولید برنج منطقه و تامین امنیت غذایی کشور دارد.

تولد کشت مکانیزاسیون در محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه یکی از مهم ترین بخش توسعه ای کشاورزی طی سالیان اخیر توسعه کشت مکانیزه بوده است ، گفت: در سال ۹۱ کشت مکانیزه تنها در سه هکتار از اراضی شهرستان محمودآباد انجام می شد ولی اکنون در حدود سه هزار و ۷۶۰ هکتار از اراضی کشت به صورت مکانیزه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۴۰ دستگاه نشاکار در محمودآباد وجود دارد ، ادامه داد: کشت مکانیزه سبب سهولت کار، کاهش هزینه تولید و همچنین افزایش بهره وری خواهد شد که کشت حداکثری را در پی دارد و این به نفع کشاورزان است.

پرداخت تسهیلات ۹۴ میلیارد تومانی به کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان طی پنج سال گذشته از تسهیلات کشاورزی برخوردار شدند، گفت : از سال ۹۵ تا ۹۹ بیش از ۹۴ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی از سر فصل های مختلف از جمله صندوق توسعه ملی، سامانه سیتا، کارا ،مشاغل خانگی و خسارت دیدگان به کشاورزان پرداخت شد.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان تسهیلات به ۳۳ واحد شالیکوبی شهرستان محمودآباد برای بازسازی، مرمت در جهت کاهش ضایعات، توسعه بسته بندی و سورتینگ پرداخت شد.

هادی‌زاده ادامه داد: مبلغ ۳۶ میلیارد تومان به بیش از یکهزار نفر از کشاورزان برای خرید ماشین آلات کشاورزی از جمله خرید تیلر، کمباین و دستگاه نشاکار در قالب تسهیلات پرداخت شده است که زمینه توسعه مکانیزاسیون را در کشت برنج فراهم کرد.

اشتغال سه هزار و ۵۰۰ نفری در حوزه کشت گلخانه‌ای

هادی‌زاده توجه به کشت گلخانه ای را یکی دیگر از اولویت های دولت و جهاد کشاورزی در مناطق با ظرفیت مناسب دانست و گفت : کشت گلخانه‌ای دارای مزایای زیادی از جمله فرصت مناسبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر رشته‌های مربوطه، تولید محصولات با کیفیت مناسب و با شاخص‌های صادراتی، صرفه‌جویی در مصرف آب تا حد یک‌ بیستم مقدار آن در واحد سطح در مقایسه با روش‌های سنتی و افزایش درآمد و ارز آوری بیشتر در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ۸۰ هکتار از اراضی شهرستان محمودآباد در قالب کشت گلخانه ای است، افزود : ۶۵ هکتار از این سطح مربوط به گلخانه فضای بسته و ۱۵ هکتار آن نیز مربوط به گلخانه‌های فضای آزاد می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد افزود: با این سطح کشت گلخانه برای ۴۹۷ نفر به صورت مستقیم و حدود سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

بازگشت ۳۵ هکتار اراضی بایر محمودآباد به کشاورزی

هادیزاده به شناسایی ۳۵ هکتار اراضی بایر در این شهرستان اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از سودجویی و تغییرکاربری به سمت ویلاسازی و ساخت و ساز غیرمجاز این میزان اراضی بایر در سطح این شهرستان شناسایی و به چرخه تولید بازگشته است.

شهرستان محمودآباد دارای پنج دهستان و ۹۳آبادی است که جمعیت بخش روستایی آن بالغ بر ۵۸ هزار نفر بوده که تقریبا نیمی از جمعیت این شهرستان را تشکیل می دهند.

همچنین تعداد بهره برداران بخش زراعی بالغ بر ۱۳ هزار نفر هستند و بهره بردار بخش باغی این شهرستان نیز حدود ۲ هزار نفر می باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار