رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با نماینده ولی فقیه در این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۹۳۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ 27 January 2021

در این دیدار آیت‌الله محمدباقر لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی طی دهه‌های اخیر توانمندی خودش را نشان داده است، گفت: یکی از معضلاتی که کشور ما را با آسیب مواجه کرده معضل «خام فروشی» بوده و استان مازندران که از نظر محصولات باغی، سیفی‌جات و کشاورزی جایگاه مهمی در کشور دارد زیبنده نیست از تکنولوژی فرآوری محصولات، بی‌بهره باشد و این مسئله نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ حیثیتی برای استان و کشور ما یک اشکال بزرگی است.
وی تأکید کرد: باید به دنبال این باشیم که فناری فرآوری محصولات کشاورزی را با تکیه بر نیروهای جوان و نخبه تهیه کنیم تا بتوانیم تولیدات کشاورزان را با ده‌ها برابر ارزش افزوده صادر کنیم.

لائینی، با اشاره به تولیدات محصولات گیاهان دارویی و پژوهش‌های تولید جلبک در استان مازندران گفت: با توجه به تولیدات این نوع محصولات نیاز است صنایع تبدیلی در استان جهت ایجاد فرآوری و ارزش افزوده محصولات رونق گیرد.

وی با انتقاد از استیجاری بودن ستاد جهاد انشگاهی در مرکز استان افزود: جهاد دانشگاهی مازندران باید تاکنون تشکیلات ملکی خوبی می‌داشت چرا که این نهاد انقلابی بیش از یک دهه در ساری مستقر شده و زیبنده نیست ساختمان ملکی نداشته باشد.
وی در موضوع ساختمان ملکی جهاد دانشگاهی ادامه داد: چنانچه دستگاه‌های دیگر ساختمان مازاد دارند جهاد دانشگاهی شناسایی کند تا با رای‌زنی با استانداری این دغدغه را مرتفع کنیم.

در این نشست مهندس محمد رضا شافعیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران ضمن بیان فعالیت‌های جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه فرهنگی، خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا در راستای اطلاع‌رسانی و ارتباط مردم با مسئولان و بالعکس نقش مهمی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه «ایسپا» مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی است، افزود: حوزه انتشارات از دیگر بخش‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است که به چاپ کتب دانشگاهی می‌پردازد.

شافعیان با بیان اینکه، بخش سازمان دانشجویان نیز در حوزه فرهنگی برنامه‌های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کند، گفت: حوزه آموزش به صورت کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت می‌شود که در بخش آموزش کوتاه مدت هدف مهارت‌آموزی رشته‌های مورد نیاز روز جامعه است که در ۶ شهرستان استان این مراکز آموزش دایر است و در بخش آموزش بلند مدت دانشگاه علمی، کاربردی بابل در رشته‌های آی.تی، علوم انسانی، فنی و مهندسی و مددکاری اجتماعی فعالیت دارد.
وی افزود: این واحد در حوزه پژوهشی با تولید جلبک اسپیرولینا که محصولی منحصر به فرد در کشور بوده و کاربردی انسانی و حیوانی دارد، اکنون در آستانه افتتاح فاز دوم قرار گرفته است و در موضوع اشتغال نیز جهاد دانشگاهی، مجری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است و در این زمینه با حمایت استانداری و دیگر دستگاه‌ها اقدامات قابل توجهی را در دست اقدام دارد.
شافعیان با بیان اینکه صدا و سیمای مازندران در جهت معرفی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همکاری خوبی داشته است، اظهار کرد: سهمیه مازندران در این طرح ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بود که تا کنون ۲ هزار ۱۰۰ نفر در سامانه مربوطه نام نویسی کرده و به تدریج آموزش‌های این افراد به صورت مجازی در حال انجام است.
وی ادامه داد: مجتمع تحقیقاتی، تولیدی شهید سلیمانی علاوه بر دارا بودن چندین آبندان برای پرورش ماهیان گرم‌آبی از اراضی مساعد هم در زمینه کشاورزی نیز برخوردار است و سعی خواهیم کرد همه ظرفیت‌های این مجموعه را شکوفا کنیم.

شافعیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر دستگاه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ استان، تعامل خوبی با جهاد دانشگاهی دارند، اظهار کرد: در نظر داریم با تصویب طرح‌های ملی پژوهشی از جمله؛ راه‌اندازی سایت تولید غذای آبزیان، استخراج مواد موثره از ریز جلبک‌ها در مقیاس نیمه صنعتی، راه‌اندازی فاز نیمه صنعتی مکمل غذایی انسانی، افزایش تولید و بهره وری از دام سبک با رویکرد تولید ماهیچه‌های مضاعف و راه‌اندازی فاز نیمه صنعتی تولید اسانس گل نرگس و گیاهان دارویی، بتوانیم با اجرای آن طرح‌ها در مجتمع تحقیقاتی تولیدی شهید سلیمانی واقع در چپکرود جویبار گام مهمی در توسعه استان برداریم.
وی افزود: درباره طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران رای زنی‌هایی با نمایندگان مجلس صورت گرفته و دو سه طرح جهاد دانشگاهی در مجلس راه یافته و با دیدارهایی که با برخی نمایندگان مجلس داشتیم نظرآنان نسبت به طرح‌های جهاد دانشگاهی مثبت بوده است.
وی تاکید کرد: ستاد جهاد دانشگاهی در یک ساختمان موقوفه‌ای مستقر است و در دیداری که با استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان داشتیم، پیشنهاد دادیم برای استقرار ستاد جهاد دانشگاهی در مرکز استان تدابیری بیندیشند.
در پایان این دیدار رئیس جهاد دانشگاهی کارت خبرنگاری افتخاری ایکنا با امضای محمد حسین حسنی مدیر عامل خبرگزاری ایکنا را همراه با لوح و چند جلد از کتب نفیس انتشارات جهاد دانشگاهی استان، به آیت‌ ‌الله محمد باقر لائینی، نماینده ولی فقیه در استان تقدیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار