رییس علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر با افزایش ۲.۵ برابری مبتلایان به کرونا در استان مواجه هستیم تصریح کرد:مسافرت ها تاثیر مستقیم بر شیوع کرونا دارد.
کد خبر: ۹۳۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ 16 January 2021

رییس علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر با افزایش ۲.۵ برابری مبتلایان به کرونا در استان مواجه هستیم تصریح کرد:مسافرت ها تاثیر مستقیم بر شیوع کرونا دارد.

سید عباس موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط بیمارستان‌ها و ورودی بیماران سرپایی و بستری و تغییر این آمار نسبت به ماه‌های پیش در مازندران اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که در زمان پیک های اول و دوم ایجاد شد اکنون بیمارستان ها از آمادگی کامل برخوردار هستند و با توجه به تعداد بیماران در بخش عادی و مراقبت های ویژه مشکلی در بحث‌خدمت رسانی وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود گذشت ۵۰ روز از زمان اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها در استان که همزمان در سراسر کشور اعمال شده، فاصله کنترل بیماری کرونا در مازندران نسبت به سایر استان ها طولانی تر شده است، خاطرنشان کرد: از ۲ ماه و نیم پیش روند افرایشی ملایمی کماکان وجود داشت که مجموع بیماران حدودا ۲.۵ برابر شد،هرچند در حال حاضر مشکلی در خدمت رسانی نداریم اما باید تلاش کنیم تا روند افزایشی، کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره‌ آخرین آمار مبتلایان گفت: تعداد افرادی که تاکنون در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تشخیص قطعی کووید ۱۹ بستری شدند، ۱۶ هزار و ۹۹۰ نفر بوده و هم اکنون هم ۳۵۸ نفر با تشخیص قطعی کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت بستری قرار دارند.

موسوی درخصوص اعمال محدودیت ها و رنگ بندی در روستاها گفت: برنامه های ویژه ای مانند رنگ بندی روستاها همانند شهرها اجرایی شده تا بتوانیم با همکاری و کمکی که دهیاران، بسیج و مجموعه همکاران در حوزه بهداشت، عوامل انتظامی و همچنین قضایی استان دارند، کاهش ترددها و ارتباط بین روستای قرمز و روستاهایی که درگیری های بیشتری دارند را با سایر مناطق انجام دهیم که در روند کنترل شیوع کمک کننده باشد.

وی درباره ورود و خروج و نقش محدودیت‌های تردد در استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است برخی از مناطق کشور ممنوعیتی برای خروج نداشته باشند، ما تشدید در کنترل ورود به استان را در ستاد استانی مصوب کردیم تا تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به اینکه از زمان اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های تردد، در این مدت چقدر میزان ترددها به استان کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: پلیس راه و راهداران بیشتر می توانند کمک کننده باشند و با توجه به محدودیت هایی که اعمال شد میزان ترددها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

موسوی درباره تاثیر آمدو شد مسافرین و توریست ها در استان‌های شمالی و نقش آن در روند شیوع بیماری گفت: هر نوع ارتباطی می‌تواند در شیوع بیماری تاثیرگذار باشد و در این راستا ما دو نوع مسافر در استان مازندران داریم، ابتدا مسافرینی که بومی هستند که اهل اینجا بوده و اکنون جاهای دیگر زندگی می کنند و زمانیکه به استان وارد می‌شوند رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی شکل می‌گیرد که این موضوع می تواند خطرناک باشد، زیرا در این موارد معمولاً افراد متعددی از فامیل به دیدار هم می روند و این موضوع در روند افزایشی آمار مبتلایان تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: بخش دیگر مسافرینی بوده که غیربومی هستند و ویلاهای خاص خودشان را دارند یا در مراکز اقامتی مستقر می‌شوند که شکل دیگری از زیست را داشته و معمولاً مسافرت این دسته به‌صورت چند خانوادگی بوده و در محیطی که معمولاً محیط کوچکی است قرار می‌گیرند و در حال حاضر هم که در فصل زمستان قرار داریم، فضای بسته می‌تواند به شدت خطرناک باشد، ضمن اینکه این مسافران در ارتباطی با دیگران برای خرید دارند نیز درشیوع تاثیر گذار بوده و می توانند مشکل زا باشند.

عباس موسوی در پاسخ به اینکه چه تدابیری برای خارج شدن از وضعیت قرمز در استان اندیشیده شده و آیا درخواستی از وزارت بهداشت برای کمک و یا بررسی انجام شده است یا خیر، گفت: ما خواسته های خود را به ستاد ملی کرونا فرستادیم و یکی از درخواست ها بحث ورود و خروج ها بوده که به گونه ای برنامه ریزی شود تا در زمان اعمال محدودیت ها خروجی از استان زیاد نباشد؛ بخش‌هایی هم مربوط به حوزه‌های لجستیک است که تقاضاهایی نیز انجام شده و امیدواریم با تداوم حمایت ها بتوانیم هرچه زودتر روند بیماری کووید ۱۹ را در مازندران در عرض یک‌ تا دو هفته پیش رو به سمت ثبات و کاهش ببریم.

وی با اشاره به نقش اعمال محدودیت ها و علت طولانی تر شدن آن اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایل بحث تغییر وضعیت بیماری از نظر شیوع و اپیدمیولوژی بین استان‌های کشور و مازندران است؛کشور سه پیک را پشت سر گذاشته و زمانی که در اوج بیماری بود مازندران بیماران چندانی نداشت و فاصله زیادی با کل کشور داشت اما زمانی که تمامی مناطق قرمز کشور آرام آرام به سمت کاهش سطح بیماری رفت،استان ما وارد دوره موج سوم شد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد:الگو محدودیت‌ها برای استان‌های مختلف به لحاظ اثرگذاری متفاوت است و باید دقت کنیم زیرا ویروس در جاهای مختلف بر اساس شرایط اقلیمی متفاوت ممکن تغییر رفتار داشته باشد؛ بنابراین عوامل مختلفی در این زمینه نقش داشتند و تلاش کردیم که بتوانیم عواملی که می‌تواند تاثیر بگذارند را شناسایی کنیم که اقدامات مهم بر همین اساس در چند هفته اخیر انجام گرفته است.

موسوی اظهار کرد: تعریف ملی خاصی برای اینکه پیک در چه زمانی افزایش پیدا کند که اسمش را پیک بگذاریم، نشده است اما روندهای افزایشی پیک اگر به سرعت اتفاق افتاده و زمانی که مداخلات خاصی را بطلبد پیک معنی بیشتری پیدا می کند و اگر بتوانیم در همین روند فعلی شیوع را کاهش دهیم این پیک آزار دهنده نیست.

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی موجب شده است تا علیرغم تلاش هایی که صورت گرفت وضعیت چند شهر استان همچنان در حالت قرمز بماند و یا به تعداد این مناطق اضافه شود، گفت: این گونه نیست که همه شهر ها به صورت مداوم قرمز باشند شهرهای قرمز ما عوض شدند، به جز شهر آمل که با وجود تلاش های صورت گرفته تنها دو هفته نارنجی بود اما مجدد قرمز شد، سایر شهرها ی قرمز تغییر کردند و در حال حاضر نیز در شهر آمل عوامل تاثیرگذار بر علت قرمز بودن شناسایی شده و در فضایی که امکان مداخله وجود دارد، کنترل و نظارت را اعمال کردیم تا روندشیوع بیماری در این شهرستان نیز کاهشی باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به اینکه آیا برودت هوا در زمستان وضعیت را بدتر می‌کند یا خیر نیز خاطرنشان کرد: ویروس‌ها عموما اینگونه هستند و بر طبق مطالعات صورت گرفته حتی طول و عرض های جغرافیایی می‌تواند در شیوع ویروس تاثیر داشته باشد و هم رطوبت هوا، بحث تابش خورشید، بارندگی‌ها و درجه حرارت بالا هرکدام می تواند به نوعی در رفتار ویروس موثر باشد.

وی افزود:زمانی که افراد در و پنجره ها را می‌بندند و در فضاهای بسته قرار می‌گیرند ویروسی که قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد حتماً اوضاع را بدتر می کند ضمن اینکه به طور کل در فصول شیوع بیماری‌های ویروسی هستیم و ممکن است که همراه شدن بعضی از بیماری های ویروسی دیگر هم مشکل را بیشتر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار