مرغداران در شرایط فعلی بارها گفتند که تولید مرغ در شرایط فعلی دارای هزینه های زیادی است و قیمت ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان به هیچ عنوان برای مرغداران نمی صرفد.
کد خبر: ۹۳۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 13 January 2021

این روزها مرغ و تخم مرغ با نوسانات قیمت خود دغدغه های زیادی را برای مردم استان به همراه داشته اند، از یک سو مازندران به عنوان قطب تولید مرغ افزایش قیمت‌های زیادی را طی یکی دو ماه اخیر تجربه کرد که مورد اعتراض مردم قرار گرفت، از سوی دیگر کم شدن نهاده های دامی برای مرغداران و کاهش قیمت مرغ اعتراض مرغداران را به همراه داشت.

به گزارش ایسنا، حسینقلی قوانلو مدیر کل صنعت معدن و تجارت مازندران در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده در حال حاضر قیمت مرغ بر اساس مصوب تنظیم بازار یعنی به ۲۰ هزار تا ۲۱ هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: با توجه به کمبود نهاده ها در برهه ای از زمان قیمت مرغ به ۳۵ هزار تومان رسید اما با تدابیری که اندیشیده شد و نهاده ها در اختیار مرغداران قرار گرفت قیمت مرغ تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافته است.

*هزینه بالای تولید مرغ برای مرغداران نمی صرفد

وی قیمت فعلی مرغ را مورد اعتراض مرغداران اعلام کرد و گفت: مرغداران در شرایط فعلی بارها گفتند که تولید مرغ در شرایط فعلی دارای هزینه های زیادی است و قیمت ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان به هیچ عنوان برای مرغداران نمی صرفد.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه تخم مرغ برخلاف تصورات، از استانهای دیگر وارد می شود ، افزود: استان مازندران مصرف تخم کننده تخم مرغی است که از استانهای دیگر از جمله خراسان رضوی تامی می شود و تنها ۳۰ درصد تخم مرغ در داخل استان تامین می شود و قیمت آنهم به عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

قوانلو تصریح کرد: قیمت فعلی تخم مرغ با شانه ای ۴۰ هزار تومان بالاتر از قیمت تنظیم بازار یعنی ۳۲ هزار تومان است و باید به نرخ تنظیم بازار یعنی ۱۶۵۰۰ تومان برسد.

وی با اشاره به اینکه مشکل نهاده ها با ثبت نام مرغداران در سامانه بازارگاه تا حد زیادی برطرف شده است ادامه داد: ثابت نگه داشتن قیمت مرغ با حدود ۲۰ هزار تومان تا ماه رمضان از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی مازندران است.

عزیزالله شهیدی‌فر مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت فعلی مرغ یعنی ۲۰ هزار تومان بر اساس تنظیم بازار است، اظهار کرد: در آذرماه با توجه به کاهش تولید مرغ، قیمت ان افزایش یافت اما در حال حاضر با افزایش تولید، عرضه قیمت بر اساس مصوب بازار یعنی حدود ۲۱ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی برای تولید مرغ در استان وجود ندارد، افزود: مازندران به عنوان قطب طیور، یکی از استان‌های صادر کننده مرغ به استان تهران و سایر شهرستان‌ها است.

*قیمت مصوب بازار تا پایان سال ادامه دارد

این مسئول از بهبود وضعیت نهاده ها و کاهش دغدغه مرغداران خبر داد و گفت: امید است این بهبودی تا پایاین سال ادامه یابد.

شهیدی فر با اشاره به ادامه کاهش روند تخم مرغ در استان، ابراز کرد: تخم مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت مصوب بازار یعنی ۳۲ هزار تومان است.

وی متذکر شد: ۳۰ درصد تخم مرغ مصرفی مازندران در داخل استان تامین می شود و ۲۵ تا ۳۰ درصد نیز به صورت محلی و خانگی تولید می شود و مابقی از استان‌های دیگر از جمله خراسان روی وارد می شود.

محمد کاظمی فرد رئیس دانشکده علوم دامی و شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه ۳۰ درصد تخم مرغ در مازندران تولید می شود و مابقی از کرج، قزوین و خراسان رضوی وارد می شود، در خصوص وضعیت مرغ گفت: دولت به مرغداران یارانه برای خرید نهاده می دهد که به دست مرغداران برسد اما اینکه کی این نهاده ها می رسد مهم است.

*ناکافی بودن نقدینگی مرغداران در سایت بازارگاه

وی افزود: مرغدار برای خرید نهاده وارد سایت بازارگاه می شود و به طور مثال برای یک مرغداری ۳۰ هزار واحدی باید ۳۰۰ میلیون پول نقد داشته باشد که معمولا اینگونه نیست و مرغدار مجبور است برای ثبت نام از بازار، روال بگیرد که سه درصد در ماه سود دارد و اینها مسائلی است که کسی آنرا نمی بیند.

رئیس دانشکده علوم دامی و شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: یک مرغدار تا زمانی که جوجه نخرد و وارد مرغداری نکند نمی تواند از بازارگاه خرید کند و این جوجه نیاز به دان دولتی دارد که در حال حاضر دیگر دان دولتی وجود ندارد و برای نهاده هم یا باید از کارخانجات دان تهیه کند که تنها ۳۰ درصد تولید آنها است پس مرغداران ناچارند دوباره دان از بیرون تهیه کنند.

کاظمی فرد ادامه داد: مرغداری که به فرض دارای پول نقد است و بخواهد نهاده از سایت بازار گاه خرید کند تا بدستش برسد به طور خوشبینانه یک ماه دیگر است یعنی مرغدار ناچار است نهاده خود را از بازار آزاد تهیه کند و بعد نهاده ای که بدست مرغدار می رسد با توجه به مشکلات قرنطینه که بوجود می آید ناچار است نهاده خود را به صورت آزاد بفروشد.

*۸۰ درصد مرغداران ناچارند برای ثبت نام به اتحادیه ها مراجعه کنند

وی با بیان اینکه دولت به مرغدار برای خرید نهاده سوبسیت می دهد خوب است اما برای ارائه آن فکری نشده است، تصریح کرد: ۸۰درصد مرغداران استان شاید افراد بروزی نباشند که بتوانند به راحتی در سایت بازارگاه ثبت نام کنند زیرا برای خرید نهاده دردسر زیادی دارد، بنابراین بسیاری از مرغداران اختیار خود را به اتحادیه ها واگذار کردند و از انجایی که مرغدار میزان نیاز خود را نمی داند و اختیار هم دست اتحادیه است ممکن است در این میان میزان نهاده کم یا زیاد در اختیار مرغدار قرار گیرد.

رئیس دانشکده علوم دامی و شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه از سوی دیگر نمی توان همه هزینه های تمام شده مرغ را به دان اختصاص داد، افزود: آنتی بیوتیک ها ۵ الی ۶ برابر شده اند، هزینه واکسن و اجاره و اصطحلاک دستگاه چندبرابر شده است و به طور خوشبینامه برای هر سرمرغ سه هزار تومان هزینه این مواردی که ذکر شد باید در نظر گرفت و در کنار آن هزینه کارگری نیز چند برابر شده است.

*نمی توان گفت که چون دان به صورت دولتی در اختیار مرغدار قرار می گیرد مرغ هم دولتی شود.

کاظمی فرد با اشاره به اینکه نمی توان گفت که چون دان به صورت دولتی در اختیار مرغدار قرار می گیرد مرغ هم دولتی شود، یادآور شد: در کنار آن مرغدار در کنار ۵ الی ۶ باری که در طول سال مرغ را به بهره برداری می رساند حداقل یک بار دچار آسیب و ضرر ناشی از عوامل مختلف مثل بیماری های فصلی و نوسانات بازار می شود و مرغدار اگر قرار است سودی ببیند باید یک ساله دیده شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه دولت همیشه کنار مرغدار نیست، و تنها زمانی که وضع مرغداری در حال خوب شدن است کنار مرغدار می ماند، خاطر نشان کرد: پیش از عید دولت از مرغدار مرغی که هشت هزار تومان در می آمد ۵ هزار و پانصد تومان خرید و انبار کرد پس چرا در حال حاضر آنرا به قیمت کمتر عرضه نکرده است.

رئیس دانشکده علوم دامی و شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید براینکه مرغدار ضعیف ترین قشری است که دیده می شود، ادامه داد: در حال حاضر با گران شدن بسیاری از مواردی که ذکر شد یک مرغدار چند برابر بیشتر از سال قبل ضرر می بیند.

*نهاده ها تنها در اختیار واحدهای دارای مجوز قرار می گیرد

کاظمی فرد گفت: نکته دیگر اینکه در حال حاضر نهاده های یارانه ای تنها در اختیار واحدهایی قرار می گیرند که دارای مجوز باشند در حالیکه در کل کشور بالای ۳۰ درصد از واحدها دارای مجوز نیستند و با این اوصاف برای آنها با این قیمت ها نمی صرفد که مرغی عرضه کنند و بخواهند جوجه ریزی کنند و طبیعتا آنهایی که گله مادر دارند کسی دیگر از آنها خرید نمی کند و در نتیجه جوجه آنها می افتد.

وی گفت: اینهایی هم که جوجه ریزی می کنند چون عرضه مرغ کمتر است طبیعتا قیمت مرغ بالاتر می ماند ودولت نیز برای عرضه و تقاضا سازوکار و برنامه ای ندارد تا بتواند همه را نگه دارد و بازار دچار نوسانات نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار