یک استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست‌ مدعی شد که، بخش مهمی از جنگل‌های شمال کشور به مخروبه تبدیل شده و بخش‌هایی نیز به خاطر بیماری و آفات از بین رفته است.
کد خبر: ۹۳۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 13 January 2021

یک استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست‌ مدعی شد که، بخش مهمی از جنگل‌های شمال کشور به مخروبه تبدیل شده و بخش‌هایی نیز به خاطر بیماری و آفات از بین رفته است.

خدیجه گلین مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت جنگل‌های شمال کشور، اظهار کرد: جنگل‌های شمال ایران در امتداد استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از گلی‌داغ تا آستار ادامه دارد و این جنگل‌های باقی‌مانده از دوران سوم زمین شناسی جزئی از سرمایه‌های طبیعی و ثروت ملی ایران است که بیش از سه میلیون هکتار زمین را در بر می‌گیرد.

وی افزود: قسمتی از این مساحت که در زیست بوم حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر واقع شده، جنگل‌های هیرکانی است که با حدود ۵۰ هزار کیلومتر مربع و قدمت میلیون‌ها ساله یکی از باارزش‌ترین جنگل‌های دنیا است که موزه طبیعی‌ محسوب می‌شود و به تازگی به ثبت یونسکو نیز رسیده است.

این استاد دانشگاه گفت: هم اینک بخش مهمی از جنگل‌های شمال کشور به مخروبه تبدیل شده است، بخش‌هایی نیز به خاطر بیماری و آفات از بین رفته است، به عنوان مثال طی چند سال گذشته حدود ۴۰ میلیون درخت شمشاد کاملا نابود شده است و تاکنون هیچ اقدامی جهت کاشت دوباره نهال از سوی متولیان امر نشده است.

گلین‌مقدم تصریح کرد: موارد دیگری چون واگذاری بخش‌های جنگلی به ثروتمندان و ساخت و ساز و جاده سازی در این مناطق، قاچاق فراوان چوب و عدم نظارت سازمان منابع طبیعی و حتی گاهی همدستی برخی از کارمندان این سازمان با قاچاقچیان و نبود قوانین محکم و نبود آموزش کافی به اتفاق به مشکلات جنگل‌های شمال کشور افزوده است، به طوریکه اگر از نزدیک این جنگل‌ها را مشاهده کرده باشید یا به وسیله نقشه ماهواره‌ای دیده باشید، واقعا چیزی از جنگل‌های شمال باقی نمانده و این موضوع واقعا سهمناک است.

این دکتری جغرافیا، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست گفت: یکی از کارهایی که البته در چند سال گذشته دولت پیگیر آن بود، طرح تنفس جنگل بود، اکنون نمی‌توانم در مورد این مهم اظهار نظر کنم. چون فکر می‌کنم متولیان امر هنوز خودشان توجیه نیستند که چه باید بکنند تا جنگل‌ها را نجات دهند.

گلین‌مقدم تصریح کرد: به طور جدی اعتقاد دارم که همه مردم باید درخت بکارند و کاشت درختان هیرکانی را فقط به گردن سازمان منابع طبیعی نیندازند، این سازمان می‌تواند طوری برنامه ریزی کند که همه مردم شمال و دیگر علاقمندان به سرزمین ایران را هدایت کنند تا هر ساله میلیون‌ها نهال کاشته شود و به درستی نیز از آنها حفاظت کنند. تصور کنید اگر امسال به نام هر ایرانی یک درخت در سرزمین ایران کاشته شود می‌شود ۸۰ میلیون نهال و اگر به نام هر شمالی یک نهال هیرکانی در شمال کاشته شود، ۸ میلیون درخت در شمال کاشته خواهد شد.

این استاد دانشگاه از کاهش حجم جنگل‌های هیرکانی شمال کشور طی ۴۰ سال گذشته خبر داد و افزود: مطابق آمار منتشر شده از کل مساحت جنگل‌های شمال کشور اکنون تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که بخش زیادی از آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.

گلین مقدم خاطرنشان کرد: اگر اوضاع به همین شکل ادامه داشته باشد قسمت اعظمی از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور با قدمت میلیون‌ها ساله و با ژنتیک منحصر به فرد در دنیا که به نوعی موزه طبیعی کهن و منحصر به فردی است را از دست خواهیم داد، بنابراین حفظ این جنگلها برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت همگان را می‌طلبد.

برچسب ها: جنگل‌های شمال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار