همکاری‌های بین بخشی، اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم به شیب کاهشی ابتلا به کرونا در اغلب مناطق کشور منجر شده است، وضعیتی بسیار شکننده و ناپایدار که با کمترین عادی انگاری شرایط به سرعت وخیم خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸ 12 January 2021

در آستانه یک سالگی نفوذ ویروس کرونا به کشور که خزان زندگی بسیاری از هم میهنان را رقم زده، اجرای طرح محدودیت های هوشمند برای کنترل و مقابله با کرونا و همچنین طرح شهید سلیمانی موجب شده است که شمار فوتی های روزانه کووید ۱۹ از نزدیک به ۵۰۰ نفر به زیر ۱۰۰ نفر برسد و بسیاری از استان‌ها و شهرها از وضعیت قرمز و نارنجی خارج شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که با فوت ۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۳۶۰ نفر رسیده است.
بنا بر اعلام سیما سادات لاری، هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، تنها هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اما بعید نیست در صورت عادی انگاری جامعه از شرایط جدید و یا هر گونه بی تدبیری مسوولان، بار دیگر شاهد اوج گرفتن کووید ۱۹ و خیز آمار مبتلایان و مرگ و میرها باشیم، کنار گذاشتن ماسک از سوی برخی شهروندان، حضورهای غیرضروری در خارج از منزل، ترافیک و شلوغی خیابان ها و افزایش دورهمی ها حاکی از آن است که باید این بیم و نگرانی را جدی گرفت.

در همین حال به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت، تصمیم‌گیری در خصوص کاهش محدودیت ها و بازگشایی ها باید با شکیبایی صورت گیرد و در صورت ایجاد تغییرات فزاینده شاهد بازگشت مجدد محدودیت ها خواهیم بود.
زالی با اشاره به کاهش بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ها اظهار داشت: روز گذشته ۲۹۷ بیمار جدید با تشخیص کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری شدند که از این تعداد ۱۱۰ بیمار در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۸۹۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تهران بستری هستند که ۸۰۰ نفر آنان در بخش‌های ویژه بستری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت کرونا در استان‌ها به کدام سمت می‌رود؟

تازه ترین خبرها نشان می دهد که به جز چند شهرستان شمالی، وضعیت کرونایی استان ها به رنگ زرد و یا آبی درآمده و نویدبخش مهار ویروس عامل کووید ۱۹ است.

در آذربایجان غربی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گفت: بستری‌های کرونایی به کمتر از ۴۰۰ نفر در کل استان رسید که نشان‌دهنده کاهش بار مراکز درمانی است.
دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر ۳۷۸ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بر اثر ابتلا به سندرم حاد تنفسی بستری هستند که حدود ۳۰ نفر کمتر از ۲۴ ساعت گذشته است و از این تعداد، ۱۹۱ نفر مشکوک و ۱۸۷ نفر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.
آقازاده با اشاره به ابتلای ۲۶۴ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: از این تعداد، ۷۷ نفر بستری شدند که ۲۱ نفر آنان مربوط به ارومیه، مرکز استان بودند.
همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد با اشاره به روند نزولی شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در این شهرستان گفت: هم‌اکنون ۱۵ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری و تحت مراقبت هستند.
امیر بهزاد با بیان اینکه شمار بستری‌های ناشی از این بیماری در مهاباد به کمترین میزان خود طی سه ماهه اخیر رسیده، افزود: تاکنون ۶ هزار و ۳۷۰ نفر از شهروندان این شهرستان دچار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد ۵۳ درصد مرد و ۴۷ درصد زن هستند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در خصوص چرایی کاهش قابل توجه مبتلایان بیان کرد: همکاری شهروندان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین اعمال محدودیت‌های ترافیکی موجب کاهش آمار مراجعه‌کنندگان و بستری‌شدگان شده است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که در زمان حاضر وضعیت مهاباد زرد است که برای تبدیل آن به آبی باید شمار مبتلایان ثبت شده در روز در هر ۱۰۰ هزار نفر به کمتر از پنج نفر برسد.

در استان اردبیل هم شیوع کووید ۱۹ با ادامه روند نزولی در وضعیت پایدار قرار گرفته به طوری که مجموع بیماران کرونای بستری شده همزمان در این استان پس از سه ماه به زیر ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.
این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد و افزود: با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری در مراکز درمانی این استان با ۳۱۲ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۱۹۱ نفر رسیده است.
دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۹۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.
او همچنین با اشاره به زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از چهار روز پیش و با جان باختن چهار نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته اضافه کرد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی بیماری در استان در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.
وی هشدار داد: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را همراه خواهد داشت.
در استان لرستان، رییس شبکه بهداشت و درمان دلفان گفت: اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی در این شهرستان موجب کاهش ۱۵ درصدی آمار مبتلایان کرونا و ۴۰ درصدی میزان مرگ و میر این افراد شده است.
امیر رضایی با اشاره به وضعیت زرد کرونا در دلفان افزود: این شرایط کماکان شکننده است و از مردم تقاضا می شود با توجه به احتمال اوج گیری دوباره ویروس، شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: حدود ۱۰ ماه گذشته حوزه بهداشت و درمان با تمام ظرفیت‌های خود در حال ارائه خدمات به مبتلایان کرونا بوده که این امر خستگی مضاعفی برای کادر آن به همراه داشته است.

در همین حال، در سمنان اعلام شد که در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر دیروز(دوشنبه)، ویروس کرونا جان ۲ نفر دیگر را در این استان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۷۴ نفر رسید.
بنابر این گزارش، ۹۵ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۴ هزار و ۹۲۵ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.
در این میان، شرایط کرونایی مازندران محدودیت های بیشتری را ایجاب کرده به طوری که از ساعت ۸ امروز (سه شنبه) در ۵۷ ایستگاه ورودی شهرهای استان مجموعه ای از تدابیر جدید اعمال شده است.
طبق مصوبه جدید ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران، خودروی هر شهرستان تنها در محدوده همان شهرستان می تواند تردد داشته باشد و افرادی که محل کار و سکونتشان فرق دارد و یا برای کارهای ضروری نیازمند ورود به شهرستان های غیرمحل سکونتشان هستند باید برابر مصوبه ستاد اقدام به اخذ مجوز و یا برگه تردد کنند.
پلیس راهور مازندران نیز با افزایش نیروهای مستقر در ۵۷ ایستگاه در ورودی شهرهای استان با قدرت مصوبات جدید محدودیت‌های تردد خودوریی را شروع کرد و طبق پلاک خودروهای هر شهرستان که برای ماموران شناخته شده است، اجازه تردد داده می شود.
همچنین گزارش خبرنگار ایرنا از فرمانداری ساری نیز نشان می دهد که از صبح امروز شماری از شهروندان برای گرفتن برگه تردد به این نهاد حاکمیتی مراجعه کردند که بیشتر آنان با سختگیری های جدی مسئولان مربوط مواجه شدند و بدون مدارک و اسناد مبنی بر این که نشان بدهد تا تردد بین شهرستان لازم و ضروری است ، برگه تردد برای آنان صادر نشد.
طبق ارزیابی وزارت بهداشت، پنج شهرستان مازندران شامل آمل ، ساری ، قائمشهر ، فریدونکنار و نکاء وضعیت قرمز دارند.

بی تردید تبعات شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیار گسترده و اقصاد یکی از حوزه های آسیب پذیر بوده است. در خراسان شمالی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان گفت: شیوع ویروس کرونا موجب شد که علیرغم افزایش فروش تولیدات صنایع دستی این استان، میزان صادرات آن به صفر برسد.
محمدرضا قهرمانیان اظهار داشت: میزان صادرات صنایع دستی خراسان شمالی در سال گذشته ۱۰ هزار دلار بود اما امسال به دلیل بحران کرونا، هیچ محصولی از این استان صادر نشد.
وی گفت: برگزار نشدن نمایشگاه های فروش و بازارچه های صنایع دستی سبب شد تا عرضه صنایع دستی در فضای مجازی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و با هدایت و تشویق فعالان این حوزه برای استفاده از فضای مجازی، بازار فروش مجازی صنایع دستی رونق بگیرد.

در همین حال در استان مرکزی، رئیس اداره پست کمیجان گفت: شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد مردم، حجم مراسلات پستی در این شهرستان را نسبت به پارسال، ۱۰۰ درصد افزایش داد.
روح الله حیدری افزود: طی ۹ ماه سال جاری در شهرستان کمیجان بیش از ۱۰ هزار مرسوله پستی جابجا و تحویل مشتری شده که از این تعداد پنج هزار و ۱۴۴ فقره مرسوله پیشتاز ، سه هزار و ۵۱۳ مرسوله ویژه و یک هزار و ۶۲۸ فقره مرسوله سفارشی بوده است.

طرح شهید سلیمانی و مقابله با کرونا

راهبرد محله و خانه محوری برای مقابله با کرونا که مدتی است در قالب طرح شهید سلیمانی در کشور به اجرا درآمده، موثر بوده است.

در همین پیوند، فرماندار پارس‌آباد مغان گفت: در طرح سردار حاج قاسم سلیمانی بیش از ۱۴۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان غربالگری کرونا شدند.
ابراهیم امامی با قدردانی از بسیجیانی که در این طرح مشارکت کردند، افزود: اطلاعات ۹۷ درصد مردم در این طرح جمع‌آوری و در اختیار مراکز بهداشتی قرار گرفت.
او اظهارکرد: تیم‌های محله‌محور با محوریت پایگاه‌های بسیج همچنان به فعالیت‌های خود در رصد و پایش و نظارت بر فعالیت صنوف و پیشگیری از تجمعات و حمایت و نظارت بر قرنطینه بیماران ادامه می‌دهند و کمک خوبی بر مدیریت و کنترل وضعیت دارند.

اما در ایلام اعلام شد که ۸۰ درصد مردم این استان در طرح شهید سلیمانی غربالگری کرونا شدند.
به گفته مسوول بسیج جامعه پزشکی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام از ابتدای شروع طرح سلامت محور شهید سلیمانی از ۱۱ آذرماه تاکنون، ۱۲ هزار و ۳۱۴ نفر از افرادی که مورد غربالگری قرار گرفته اند، دارای علائم بالینی ابتلا به کرونا بوده اند.
سرهنگ علی مریدی اظهار داشت:تعداد تست های گرفته شده ۱۰ هزار و ۵۲۴ مورد است که از این تعداد، سه هزار و ۲۲۱ نفر کرونا مثبت تشخیص داده شدند و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها مورد قرنطینه خانگی قرار گرفتند و مابقی نیز با توجه به شرایط جسمانی و پیشرفت بیماری در مراکز درمانی و بیمارستان ها بستری شدند.
مریدی یادآور شد: همچنین در این مدت از ۱۰ هزار و ۸۷۱ مورد اماکن عمومی و پرتردد همچون بازارها و مراکز خرید بازدید صورت گرفت و نیز ۴۳۸ منزل دارای بیمار مبتلا به کرونا، ضدعفونی و گندزدایی شد.
مریدی با بیان اینکه ایلام در زمینه کاهش بستری های بیمارستانی ۲۸ درصد و مرگ و میر ۷۸ درصد از اهداف کلی کشور جلوتر است، اظهار داشت: اهداف کلی طرح در سطح کشور برای کاهش بستری های بیمارستانی ۳۰ درصد است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام هم در گفتگوی اختصاصی با ایرنا، تفرجگاه‌ها و آرامستان‌ها را مهم‌ترین مکان‌های شیوع کرونا در این استان برشمرد.
محمد نوذری با بیان اینکه تجمع برخی مردم در آرامستان‌ها و تفرجگاه‌های استان نگران کننده است، افزود: ایلام در حال حاضر از نظر ابتلا ، بستری و فوتی کرونا در شرایط مطلوبی قرار داد اما این آمار و ارقام کاهشی نباید موجب غفلت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار