با وجود این که مازندران با پنج شهرستان قرمز و ۱۷ شهرستان نارنجی دومین هفته از پیک موج سوم کرونا را پشت سر می‌گذارد ، عادی‌سازی جای خود را به محدودیت‌های کرونایی داده است و تقریبا تمامی مشاغل بدون توجه به سطح بندی در حال فعالیت هستند.
کد خبر: ۹۳۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 10 January 2021

 با وجود این که مازندران با پنج شهرستان قرمز و ۱۷ شهرستان نارنجی دومین هفته از پیک موج سوم کرونا را پشت سر می‌گذارد ، عادی‌سازی جای خود را به محدودیت‌های کرونایی داده است و تقریبا تمامی مشاغل بدون توجه به سطح بندی در حال فعالیت هستند.

برررسی میدانی خبرنگار ایرنا از شهرستان ساری به عنوان یکی از پنج منطقه دارای وضعیت قرمز کرونایی مازندران حاکی است که هم اکنون تمامی مشاغل حتی برخی مشاغل سطح چهار شامل آموزشگاه‌های هنری و فنی و حرفه ای آزاد بی توجه به محدودیت قرمز کرونایی در حال فعالیت هستند و

هشدارهای دستگاه های نظارتی نیز تاکنون نتوانست مشاغل سطح دو و سه را مجاب به تعطیلی کسب و کارشان و رعایت محدودیت های با وضعیت قرمز کند.

این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونایی صرفا مشاغل سطح یک که نیازمندی های اولیه مردم را تامین می کنند مجاز به فعالیت در مناطق قرمز کرونایی هستند و بقیه مشاغل باید تعطیل باشند.

علاوه بر این ، بررسی خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که شهرستان های با وضعیت نارنجی کرونایی مازندران هم وارد مرحله عادی سازی کرونایی شده اند و در این شهرستان ها مشاغل سطح دو و سه که باید ساعت ۱۸ کسب و کارشان را متوقف کنند تا پاسی از شب به کارشان ادامه می دهند.

همچنین محدودیت تردد خودروهای با پلاک غیر بومی نیز در هیچ از یک از شهرستان های با وضعیت قرمز و نارنجی بدرستی اجرایی نمی شود و تردد شبانه هم کما بیش ادامه دارد.

بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت ، مازندران هم اکنون دارای پنج شهرستان قرمز کرونایی شامل ساری ، آمل ، فریدونکنار ، نکاء و قائمشهر است. هفته پیش تعداد مناطق قرمز مازندران چهار شهرستان بود که وضعیت دو شهرستان رامسر و سوادکوه شمالی نارنجی شد.

در همین حال مسئولان بسیاری از شهرستان های مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته ابراز نگرانی کرده اند که با وضعیت موجود که آمار بستری بیماران جدید مبتلا به کووید ۱۹ همچنان روند افزایشی روزانه را طی می کند ، احتمال قرمز شدن وضعیت تعداد بیشتری از شهرستان های استان وجود دارد.

عدم رعایت محدودیت های کرونایی از سوی متصدیان کسب و کار و اصناف سبب شده است تا نگرانی در باره احتمال عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم هم افزایش یابد.

امتناع اصناف از تعطیلی

رییس اتاق اصناف ساری دلیل عادی انگاری کرونایی از سوی واحدهای صنفی را طولانی شدن زمان این محدودیت ها و ضرر و زیان ناشی از تعطیلی طولانی مدت بر کسب و کار این واحدها به خصوص مشاغل سطح دو و سه اعلام کرد.

میر احمد اندرواژ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : از اول آذر ماه تاکنون که ۵۰ روز می گذرد با اجرای طرح محدودیت های جامع هوشمند بخش زیادی از بازار شهرستان تعطیل بود و کسبه دچار ضرر و زیان زیادی شده اند.

وی توضیح داد : دستکم بیش از نیمی ۵۰ روز اخیر مشاغل سطح دو و سه شهرستان به دلیل وضعیت قرمز ساری در تعطیلی به سر بردند و همچنان نیز به دلیل افزایش آمار بیماران و تداوم وضعیت قرمز چشم اندازی برای فعالیت این مشاغل وجود ندارد و با این روند مجاب کردن آنها به تعطیلی کار دشواری است.
اندرواژ گفت : در شرایط فعلی اتاق اصناف به تنهایی قادر به مجاب کردن مشاغل سطح دو و سه به تعطیلی اجباری وضعیت کرونایی نیست و لازم است سایر دستگاه های نظارتی از جمله نیروی انتظامی وارد عمل شود.

برخورد با متخلفان سلامت
فرماندار شهرستان ساری هم گفت : محدودیت های تعریف شده برای وضعیت قرمز کرونایی پس از تمدید برای هفته جاری ، به تمامی واحدهای صنفی و دستگاه های نظارتی ابلاغ شده است و تمام مشاغل مشمول موظف به اجرای آن هستند.
عباسعلی رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کاهش تاب آوری مشاغل سطح دو و سه به دلیل طولانی شدن تعطیلات کرونایی حاکم بر این مشاغل ، افزود : به هر حال اولویت ما بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا تامین سلامت شهروندان است و همه ما موظف به اجرای درست محدودیت های کرونایی هستیم.
وی ادامه داد : مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی لازم الاجراست و هیچ یک از مشاغل مشمول حق تمرد از این مصوبات را ندارند و در صورت عدم تمکین به مصوبات ، واحدهای صنفی آنها پلمپ و پرونده آنها برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد.
براساس آمار دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل که روز گذشته منتشر شد هم اکنون یک هزار و ۲۷۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر جمعه هم ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این بیمارستان های مازندران بستری شدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار