این روزها با قرمز شدن رنگ کرونایی چهار شهرستان مازندران و تبدیل رنگ زرد پنج شهرستان به نارنجی سبب شده است تا این پرسش برای شهروندان ایجاد شود که مشکل کار کجاست که کرونا در تمامی نقاط کشور کاهشی شد ولی در استانشان همچنان سیر افزایشی دارد؟
کد خبر: ۹۲۹۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴ 03 January 2021

این روزها با قرمز شدن رنگ کرونایی چهار شهرستان مازندران و تبدیل رنگ زرد پنج شهرستان به نارنجی سبب شده است تا این پرسش برای شهروندان ایجاد شود که مشکل کار کجاست که کرونا در تمامی نقاط کشور کاهشی شد ولی در استانشان همچنان سیر افزایشی دارد؟

 ایرنا ، وزارت بهداشت هفته قبل در آخرین ارزیابی خود وضعیت کرونایی شهرستان های ساری ، آمل ، سوادکوه شمالی و رامسر را قرمز ارزیابی و اعلام کرد که وضعیت پنج شهرستان بابلسر، میاندورد، ، فریدونکنار ، سواد کوه و سیمرغ هم از زرد به نارنجی تبدیل شده است. به طور کلی در حال حاضر طبق ارزیابی وزارت بهداشت وضعیت ۱۸ شهرستان مازندران نارنجی و چهار شهرستان قرمز است.

مازندران گذشته از حدود ۱۱ ماه درگیری با ویروس کرونا ، در ۲ ماه اخیر وارد مرحله ای جدیدی از همه گیری شده است که این استان را ناچار به تحمل طولانی ترین مدت محدودیت های کرونایی کرده است. با وجود اینکه پیک نخست و دوم همه گیری ویروس کرونا در استان تقریبا دوره یک ماهه داشت و در فروردین و تیرماه در کوتاه ترین زمان به اوج رسید و سپس با اجرای محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی عقب نشینی کرد، اما در ماه های اخیر همواره روند افزایشی داشته و این استان شمالی و مردمش را در برزخی طولانی مدت قرار داده است.

طولانی شدن ماندگاری وضعیت افزایشی شیوع کرونا در مازندران سبب شده است تا تاب آوری برخی کسب و کارها در برابر اعمال محدودیت ها نیز کاهش یابد به گونه ای که دیروز شنبه جمعی از بازاریان ساری که عمدتا مشاغلشان در سطح دو قرار دارد مقابل فرمانداری تجمع کرده و نسبت به تعطیلی مداوم محل کسب و کارشان اعتراض کنند ، تجمعی که اگر چه پس از گفت و گو با مسئولان شهرستان پایان یافت ولی نشان داد که تحمل محدودیت ها تا حدود زیادی برای همگان طاقت فرسا شده است.

مسئولان مختلف علت وضعیت کنونی را تلاش مجموعه دست اندرکاران از جمله کادر درمانی در جلوگیری از ورود مازندران به پیک موج سوم می دانند و برگزاری دورهمی ها توسط شهروندان و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می دانند ولی شهروندان تخلف از پروتکل ها و بی اثر بودن محدودیت ها را ناشی از نظارت ضعیف بر اعمال آنها ارزیابی می کنند.

طبق آمارهایی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به صورت روزانه منتشر می کنند ، مازندران اول آذر ماه با کمتر از ۸۰۰ بیمار بستری کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد اجرای محدودیت های هوشمند کرونایی شد که به صورت همزمان در سراسر کشور به اجرا درآمد ، ولی پایان دوره اجرای یک ماهه این محدودیت ها برای تمامی نقاط کشور با کاهش قابل توجه بیماران بستری و خروج تمامی شهرستان ها از وضعیت قرمز و تغییر وضعیت بسیاری از شهرستان های نارنجی به زرد همراه بود ، ولی برای مازندران قرمزتر شدن رنگ کرونایی را به دنبال داشت.

روند افزایشی شیوع کرونا از اول دی در مازندران شدیدتر شد و بستری روزانه بیش از ۲۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان ، اتهام تداوم دورهمی ها را به عنوان متهم ردیف اول برای شهروندان بی معنی کرد ، بویژه این که پس از آن برخی از مسئولان دورهمی شب یلدا را هم به عنوان مهم ترین دلیل افزایش شدن شیوع کرونا در مازندران مطرح کرده اند ، در حالی که آیین شب یلدا ۳۰ آذر برگزار شد و طبق قواعد علمی کشف شده از رفتار کرونا ، این ویروس پس از ۲ هفته ، علایم بالینی اش را بروز می دهد.

آنچه از بررسی آماری دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بر می آید این است که آمار بیماران جدید بستری در بیمارستان های استان در محدوده زمانی اول آذر تاکنون بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است ، در حالی که در همین مدت تعداد زیادی از بیماران بهبود یافته ترخیص شدند.

وضعیت وقتی بغرنج تر می شود که بدانیم تفاوت آماری تعداد بیماران جدید بستری در بیمارستان های استان که در اواسط آبان ماه به حدود پنج نفر کاهش یافته بود ، در بعضی از روزهای ماه آذر و دی به بیشتر از ۵۰ نفر رسید و به همین دلیل هم رسوب بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان ها را بشدت افزایش داده است.

پرسشی که طی چند روز اخیر بویژه با قرمز شدن رنگ کرونایی چهار شهرستان و تغییر رنگ زرد پنج شهرستان به نارنجی از اواخر هفته گذشته در محافل مردمی مازندران مطرح است ، این است که چرا اعمال محدودیت های جامع یک ماهه برای تمامی نقاط کشور موثر بود ولی برای این استان اثر معکوس داشته است ؟

البته این پرسش همواره با مقدمه های مختلف مانند ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی در استان ، ممنوعیت جابه جایی ورود مازندرانی ها به شهرهای دیگر ، تعطیلی گسترده بازار و کسب و کار در شهرهای قرمز و نارنجی ، ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع و آیین و حتی کاهش کارکنان ادارات و شرکت ها و دورکاری بسیاری از آنها مطرح می شود تا تمامی راه های فرار بر پاسخ دهنده بسته شود.

خستگی از متهم شدن

البته جای تعجب ندارد به عنوان خبرنگار هنگام گفت و گو با مردم عادی در می یابی که تا چه حد از این که در افزایش شدن روند شیوع کرونا مقصر دانسته شوند ، عصبانی می شوند. شهروندان عادی بر این اعتقادند که پروتکل ها را رعایت و از حضور در دورهمی ها پرهیز می کنند ولی با این وصف همواره توپ افزایشی شدن شیوع کرونا در زمین قرار می گیرد.

بهترین جا برای این که دیدگاه مردم مازندران را در باره علت افزایشی شدن شیوع کرونا جویا شوی ، صف های نانوایی است ، جایی که به اندازه کافی فرصت برای بحث و تبادل نظر وجود دارد و عمدتا هم به صورت ۲ نفره یا چند نفره در مورد وضعیت کرونایی استان صحبت می کنند. نگرانی و وحشت از وضعیت را می توان هنگام صحبت کردن با به کار بردن کلمات و جملات مختلف و لحن گفت و گو تشخیص داد. نکته جالب این که سهمشان را در افزایش شدن شیوع کرونا می پذیرند ولی تحمل این که ۱۰۰ درصد مقصر تلقی شوند ، ندارند.

رضا مرادی جوان ۲۵ ساله ساروی وقتی در جمع چند نفره صف نانوایی بحث در باره وضعیت بغرنج شیوع کرونا در می گیرد ، می گوید : البته که همه ما مقصریم ولی بر خلاف اظهارات و توپ و تشر مسئولان ، شاهد برخورد با متخلفان نیستیم.

وی توضیح می دهد : تردد شبانه پس از ساعت ۲۱ همچنان کم و بیش ادامه دارد ، جاده های منتهی به شهرستان ها همچنان شلوغ است ، در فروشگاه ها و بانک ها و دیگر اماکن و ادارات سهل انگاری در رعایت پروتکل های کرونایی موج می زند ، بعضی از مشاغلی که طبق مقررات شرایط قرمز و نارنجی کرونایی باید در شهرهای مختلف از جمله ساری طی ماه آذر و دی تعطیل می شد ، مشغول کار بودند و کسی هم برخوردی با آنها نمی کرد.

این شهروند ساروی مانند بسیاری دیگر بر این اعتقاد است که بدون برخورد سفت و سخت برای رعایت پروتکل های بهداشتی و مقررات و محدودیت های کرونایی نباید انتظار داشت وضعیت استان تغییر کند چون برخی از شهروندان به هر دلیلی مانند جدی نگرفتن خطر کرونا ، بدون اعمال نظارت شدید حاضر به تن دادن به رعایت پروتکل ها نیستند.

هر یک از شهروندانی که در این جمع چند نفره در باره علت افزایش شدن شیوع کرونا اظهار نظر می کردند ، مطالبی برای تکمیل اظهارات یکدیگر داشتند. برخی حتی نمونه و مصداق ارائه می کردند مانند فرد میانسالی که خودش را امیر جواهری معرفی کرد و گفت : مثلا در طرح محدودیت های جامع برای حل مشکل برخی از افرادی که شاغل دیگر شهرها هستند مجوز تردد خودرویی تعریف کردند ولی همسایه ما که بازنشسته و خانه نشین است و هیچ شغلی ندارد به بهانه باغش در شهرستان نکاء مجوز تردد دریافت کرد.

این شهروند ساروی افزود : شما حتی یک چرخ در کوچه پس کوچه های شهر ساری بزنید و به خودروهای پارک شده نگاه کنید ، متوجه می شوید که بسیاری از آنها دارای برچست تردد هستند حتی بعضی برچست تردد استانی دارند. با این وضعیت صدور جواز تردد طبیعی است که جاده های استان در اوج اعمال محدودیت های جامع در کشور همچنان شلوغ باشد.

تحریف محدودیت‌های کرونایی در مازندران

اظهارات شهروندان نشان می دهد که آنان مدعی تحریف محدودیت های جامع کرونایی در مازندران هستند. آنها بر این ادعا هستند که مازندران از همان روزهای نخست با مشکلی در تحریف و برداشت های سلیقه ای از محدودیت های کرونایی مواجه بوده است.

البته ادعای این شهروندان بر اساس بررسی های میداین و گزارش های روزانه ای که ایرنای مازندران طی ۴۰ روز گذشته منتشر کرد ، چندان هم بیراه نیست. مثلا در حالی که مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا بر تعطیلی بازارها و مراکز تجمعی تاکید دارد ، اما بازارهای سنتی مازندران به عنوان یکی از شلوغ ترین اماکن استان از همان روزهای نخست اعمال محدودیت های جامع فعال بود و هیچگاه تن به محدودیت ها نداد.

برای مثال شهرستان آمل که به عنوان پیشتاز مرگ و میر کرونایی و آمار بستری بیماران کووید ۱۹ محسوب می شود و حدود ۳۰ درصدی بیماران کرونایی استان را در اختیار دارد ، و با وجود تعطیلی تقریبی مشاغل، بازارهای سنتی این شهر همچنان فعال بودند. این درحالی بود که طبق بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در هفته دوم محدودیت ها کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین استفاده از ماسک هم در این شهرستان مشاهده شد.
تصویر بازار شهید عراقی آمل که در ۱۰ آذرماه گرفته شد

با این که تجمع چندصد نفری ، عدم رعایت ماسک زنی و همچنین محیط بسته بازار شرایط بهداشتی آن را به پایین ترین حد تقلیل می دهد ، اما مسئولان شهرستان و به خصوص گروه‌های متنفذ در شهرستان در ماه آذر همچنان اصرار بر باز بودن بازارهای محلی شهرستان داشتند. البته فعالیت غیرقانونی بازارهای سنتی فقط به آمل خلاصه نشد و در شهرهای دیگر قرمز و نارنجی نیز مشاهده شد.

نکته قابل تامل این است که در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا در روز ۱۰ آذر ماه با مسئولان استانداری مازندران آنها از فعالیت بازار روزها در شهرهای قرمز و نارنجی بخصوص در بابل و آمل ابراز بی‌اطلاعی و همچنین تعجب کردند. قائم مقام ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران درواکنش به این اتفاق، خواستار پیگیری سریع موضوع از سوی فرمانداری‌های مربوطه شد و به خبرنگار ایرنا گفت: در کوتاه‌ترین زمان با آن برخورد می شود.

حسین حسن نژاد با تاکید بر تعطیلی بازارهای روز و هفتگی در تمامی شهرهای قرمز و نارنجی استان ، افزود : این تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا است و همه باید به آن ملزم باشند. البته پس از چند ساعت این مقام از موضع خود عقب نشینی کرد و به خبرنگار ایرنا ابراز داشت که در صورت فروش تره بار در این بازارها فعالیت آنان بلامانع است.

البته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واکنش به باز بودن بازارهای سنتی به خبرنگار ایرنا گفته بود که بازارهای سنتی یا بازار روزها جزو مشاغل سطح ۲ بوده و فعالیت آنها در ایام محدودیت های کرونایی ممنوع است.

دکتر قاسم اویس با اشاره به اینکه ممنوعیت فعالیت بازارهای روز بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا است، افزود : بازار روزها در تمامی شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است. وی نیز با بیان اینکه جای تعجب دارد که با وجود مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا بازارهای سنتی در شهرهای قرمز و نارنجی باز هستند، گفت: مسئولیت و تبعات باز بودن این بازارها بر عهده فرمانداران و شهرداری‌ها خواهد بود.

بی توجهی به مصوبات ستاد ملی کرونا به بازارهای سنتی خلاصه نشد که البته از بازارهای قانونی مازندران محسوب می شوند. در اتفاقی عجیب حتی مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا بر بازارهای غیر قانونی همچون بازار پرندگان فریدونکنار نیز اجرا نشد که مسئولان این شهر اصلا درباره آن پاسخگو و حاضر به ابراز نظر در برابر رسانه ها نبودند.

بازار پرندگان فریدونکنار که سال ها از غیر قانونی بودن آن بر اساس ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ممنوع و جرم محسوب می شود، نه تنها به محدودیت های کرونایی اعتنایی نداشت، بلکه در برابر تعطیلی ناشی از آنفلوانزای پرندگان نیز مقاومت کرد.
بازار پرندگان فریدونکنار که در تاریخ ۹ آذرماه ثبت شد

گزارش های متعدد خبرگزاری ایرنا و دیگر رسانه های محلی مازندران نیز نتوانست در این مدت باعث اجرای درست مصوبات مدیریت کرونا در بازار های سنتی شود و در برابر این مساله نیز مسئولان بار دیگر دورهمی را علت افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا قلمداد و اعلام کردند.

داستان کارت های تردد بی‌حساب و کتاب

یکی از مهم ترین مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا به عنوان عامل اصلی بازدارنده زنجیره انتقال ویروس ممنوعیت تردد بین شهری و بین استانی بود که بر روی کاغذ، این محدودیت ها تمامی نقاط مازندران را شامل شد که در ابتدای آذر ماه سه شهرستان قرمز و ۱۹ شهرستان نارنجی داشت و در مجموع استان قرمز محسوب می شد ، اما در عمل این مصوبه و ممنوعیت نیز به واسطه صدور بی ضابطه کارت های تردد از همان روزهای نخست اثر بخشی خود را از دست داد و آشفته بازار ممنوعیت تردد کرونایی را رقم زد.

برای مثال طبق آمارهای رسمی تنها یکی از ۵۴ اداره‌کل و نهاد دولتی مازندران در مدت اجرای محدودیت طرح جامع حدود ۲۰ هزار کارت تردد خودرویی صادر کرد. اگر حتی نیمی از این میزان را به عنوان میانگین کارت های توزیع شده محاسبه کنیم، می توان به عدد ۵۴۰ هزار کارت تردد دست یافت در حالی که طبق آخرین آمار پلیس راهور استان ، تعداد کل خودروهای پلاک داخلی مازندران ۵۳۷ هزار و ۹۳۰ دستگاه است.

مشکل آنجا عمیق تر می شود که طبق اطلاعات جمع آوری شده خبرنگار ایرنا ، تعداد زیادی از خودرو با پلاک های غیربومی موفق به دریافت کارت تردد شدند ، موضوعی که حتی برای شهروندان عادی هم شگفت انگیز تلقی شد.

تعداد بالای کارت های تردد منجر به سردرگمی بسیاری از ماموران پلیس انتظامی و همچنین ایستگاه های بازرسی ورودی شهرها شد. یکی از ماموران حاضر در ایستگاه بازرسی ورودی شهرستان آمل به خبرنگار ایرنا گفت : تقریبا تمامی پلاک های غیر بومی که به این شهر وارد می شوند کارت تردد دارند و اصلا گویا ایستادن ما در اینجا اثری ندارد.

وی افزود : اکنون چند هفته است که به صورت شیفتی در سردترین زمان سال در خیابان ها ایستاده ایم تا جلوی تردد افراد غیر بومی را بگیریم تا بشود ویروس کرونا را کنترل کرد ، در حالی که بی اعتنا به این مساله حتی شهروندان آملی نیز با کارت تردد در سطح شهر رفت و آمد می کنند.
ورودی شهرستان بابل که عوامل اجرای ممنوعیت تردد در آن دیده نمی شوند

همین بی اثری ممنوعیت تردد و انبوه کارت های تردد توزیع شده در استان باعث سردی نظارت بر ورودی های استان و شهرستان ها شده است. این روزها علاوه بر مشاهده خودروهای دارای پلاک شهرهای همسایه در شهرهای قرمز ، آنچه بیشتر خودنمایی می کند خودروهای پلاک پایتخت است که آزادانه در تمامی شهرها تردد می کنند و این طنز تلخ را خلق کردند که در نبود ضابطه محکم برای صدور کارت تردد و نبود عوامل اجرایی برای نظارت بر ترددها ، این روزها داربست های ایست و بازرسی در مبادی ورودی و خروجی شهرهای مازندران بیشتر تبدیل به نوعی مزاحمت عمومی شده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به وضعیت کارت تردد خودرویی در استان اذعان کرد که توزیع این کارت ها دارای انحراف بسیاری بود.

عباس مهدوی گفت : متاسفانه در این زمینه ناهماهنگی ها و اقدامات سلیقه ای رخ داد.بیشترین مشکل در زمینه کارت های تردد در حوزه شهرستان ها دیده می شود که باید مسئولان مربوطه در این باره اظهار نظر کنند و از حوزه روابط عمومی استانداری خارج است.

وی بخشی از کارت های صادر شده را مربوط به کارکنان اداری و شرکت های خصوصی دانست و افزود : شنیده های ما نیز حاکی از این است که حجم زیادی از کارت تردد بدون صلاحیت در استان توزیع شد که عملا مخل اجرای محدودیت های کرونایی شده است.

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع با مسئولان پلیس راهور استان تماس گرفت که اعلام کردند صدور این کارت ها با مرجع دیگری است که از اختیار پلیس راهور خارج می باشد. البته به دلایل مختلف خبرنگار ایرنا نتوانست با فرمانده پلیس راهور مصاحبه داشته باشد و روابط عمومی این نهاد قول بر پیگیری داد که تا آماده شدن گزارش ، محقق نشد.

فعالیت مشاغل تمام سطوح

شهروندان مازندرانی همچنین بر این اعتقادند که استان در اجرای تعطیلی واحدهای صنفی عملکرد مطلوبی نداشته است. به اعتقاد آنان حتی در روزهای نخست آغاز طرح جامع محدودیت ها بسیاری از مشاغل سطح ۲ و سه در شهرهای قرمز فعال بودند و در شهرهای نارنجی هم با تاخیر اقدام به تعطیلی می کردند و حتی مشاهده شد که متصدیان بعضی از مشاغل مانند آراشگاه های مردانه ، قهوه خانه ها و رستوران ها به مشتریانشان در پشت درهای بسته خدمات می دادند.

طبق بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا ، فعالیت باشگاه های ورزشی در تمامی این مدت به صورت مخفیانه و زیر زمینی فعالیت داشتند. آرایشگاه های زنانه نیز به صورت مستمر باز بودند. اجرای نیم بند محدودیت فعالیت اصناف نه تنها زمینه را برای بی اعتنایی به شرایط جدی شیوع ویروس کرونا فراهم کرد، بلکه آن دسته از مشاغلی را که همکاری خوبی برای رعایت محدودیت ها داشتند ، مغبون نمود و این برداشت را برایشان ایجاد کرد که حتی در اعمال محدودیت هایی که با مرگ و زندگی شهروندان سر و کار دارد ، برخورد عادلانه صورت نمی گیرد.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : عدم اجرای دقیق مصوبات ستاد مقابله با کرونا تخلف قانونی بوده و باید از سوی همه رعایت شود چون آنچه بیش از مسائل اقتصادی اهمیت دارد جان و سلامتی مردم است که نباید با هیچ چیز دیگر قیاس شود.

حسینقلی قوانلو در پاسخ به این پرسش که بدون حمایت چگونه باید کسبه مشکلات را تحمل کنند، افزود : البته بسته های حمایتی و تسهیلات برای کسبه در نظر گرفته شد که نمی تواند به طور کامل آسیب به حوزه مشاغل را بر طرف کند.

وی همچنین در باره میزان تاب‌آوری بازار استان از تداوم شرایط کرونایی و اجرای محدودیت ها هم گفت : نمی توان ارزیابی دقیقی داشت اما اکنون بازار بشدت تحت فشار است و طبیعی است که تداوم محدودیت ها خسارت بیشتری را برای مشاغل و کسبه به همراه داشته باشد.

رییس سازمان صمت مازندران افزود : باید همه کسبه پایبند مصوبات ستاد باشند و در شرایط فعلی نیز همکاری مناسبی از سوی بازاریان شاهد هستیم اما در برخی شهرستان‌ها با مقاومت مسئولان و گروه های محلی مواجه هستیم که اجرای مصوبات را از ابتدا با چالش مواجه کرده است.

قوانلو نیز تجمعات خانوادگی و دورهمی ها را یک تهدید توصیف کرد و گفت : امروز بازار و اقتصاد مازندران به خاطر پایبندی برخی به سنت های خانوادگی که در شرایط عادی بسیار قابل ارزش است ، خسارت سنگینی را متحمل می شود واز مردم می خواهیم تا عادی شدن شرایط برای جلوگیری از خسارت بیشتر به اشتغال و کسب و کار استان از دورهمی خودداری کنند.

لایی‌کشی کرونایی حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی مازندران نیز کارنامه قابل قبولی در طرح جامع محدودیت ها نداشت. رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نخستین روزهای اجرای طرح جامع، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی درون شهری را مهم‌ترین ضعف‌های مقابله با کرونا در این استان اعلام کرده و گفته بود که رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل عمومی درون شهری استان نسبت به سایر بخش ها بسیار پائین و نگران کننده است.

سخنگوی ستاد مقابله با ویروس کرونا مازندران هم گفت : طبق بررسی هایی که در هفته نخست اجرای محدودیت های جامع کرونایی در استان انجام شد ، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری تنها در حد ۳۲ درصد بوده است.

این مسئول هشدار داد : با توجه به این که مسافران و رانندگان در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری همه موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند ، خطرناک است و می تواند اثرات تمامی برنامه ها و محدودیت های اجرا شده را خنثی کند.

البته این هشدار نیز از سوی کسی جدی گرفته نشد . بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نیز مشخص کرد که علاوه بر ناوگان حمل و نقل داخلی استان ، خودروهای حمل و نقل بین شهری استان نیز در حد نگران کننده ای پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند. در چندین مورد فقط خبرنگار ایرنا شاهد سوار کردن مسافر در اتوبوس های بین شهری خارج از پایانه ها و همچنین پر کردن تمام صندلی ها بود در حالی که طبق مصوبات اتوبوس ها باید یکی در میان مسافر سوار کرده و حداکثر با ظرفیت ۴۰ درصد فعالیت کنند.

مسئولان پلیس راه و همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هم در گزارش ایرنا با همین موضوع که در تاریخ ۱۸ آذر ماه منتشر شد ، یکدیگر را مقصر اصلی و خود را مبرا از نظارت بر اجرای پروتکل های حمل و نقل دانستند.

یلدا ، تازه‌ترین مدرک اتهام دورهمی

اگر چه مشکل سازی دورهمی های خانوادگی در مازندران از آغاز شیوع کرونا وجود داشته است ، ولی این روزها بیشتر از هر زمانی از زبان مسئولان مختلف شنیده می شود. مازندرانی ها عید سال ۹۹ را با شیوع کرونا پشت سر گذاشتند و بیشترین دروهمی ها هم معمولا مربوط به همان تعطیلات عید نوروز است ولی استان توانسته بود در اواخر فروردین پیک موج اول را پشت سر بگذارد و در میانه اردیبهشت آمار بیماران بستری را به کمتر از ۳۰۰ نفر برساند در حالی که در پیک این موج آمار بستری ها بیشتر از یکهزار و ۸۰۰ نفر شده بود. فصل تابستان هم به خاطر تعطیلی مدارس از دیگر مقاطعی است که بیشترین دورهمی ها در مازندران برگزار می شود و باز هم موج دوم را این استان در اواخر تیر ماه پشت سر گذاشت ولی ورود پاییز وضعیت مازندران را از این رو به آن رو کرد.

اگر چه فصل پاییز و زمستان مهم ترین دوره بیکاری کشاورزان و شب نشینی ها و دروهمی ها در مازندران محسوب می شود ، ولی به نظر نمی رسد تاثیر آن بیشتر از فروردین و تعطیلات عید یا تعطیلات تابستان بوده باشد ، با این وصف نمی توان نقش آن را نادیده گرفت.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اخیرا با انتشار مطلبی به نقل از رییس این دانشگاه که سخنگویی ستاد مقابله با کرونای استان را برعهده دارد ، علت اصلی افزایش آمار بیماران مبتلا به کووید۱۹ طی روزهای اخیر را دورهمی‌های شب یلدا اعلام کرد.

دکتر سید عباس موسوی گفت که بررسی کادر درمانی از بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان نشان می دهد بی توجهی به هشدارها در باره پیامدهای برگزاری دور همی شب یلدا سبب شده است تا روند شیوع کرونا در مازندران افزایشی شود.

اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالی است که طبق اعلام رسمی ستاد مقابله با کرونای استان ، تردد شبانه ۲ روز پیش از شب یلدا از ساعت ۲۱ به ساعت ۱۹ تغییر کرد و عملا محدودیت ها سختگیرانه تر شد ، اما اکنون در عمل سخنگوی ستاد اعتراف می کند که باز هم دورهمی ها در سختگیرانه ترین شرایط اعمال محدودیت ها باعث افزایشی شدن شیوع کرونا شده است.

خستگی مردم و ضرورت دلجویی

مجموعه شرایط حاکم بر مازندران سبب شده است تا جامعه شناسان خواستار تغییر شیوه تعامل مسئولان با مردم در ارتباط با کرونا و اطلاع رسانی پیرامون این معضل شوند.

یک جامعه شناس و کارشناس ارشد مسائل خانواده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عامل اصلی بی اعتنایی و عادی انگاری کرونایی مردم را مقصر دانستن دائمی آنها عنوان کرد و گفت : متاسفانه همواره دیوار کوتاه مردم به عنوان بهترین بهانه برای رفع تکلیف مسئولان در مدیریت ویروس کرونا و اجرای محدودیت ها بوده است.

رضا محسنی افزود : نباید بار همه ضعف های مدیریتی را بر دوش مردم انداخت زیرا اتهام زنی مرتب به مردم به عنوان مقصر اصلی شیوع کرونا آنها را از مسئولیت پذیری و نقش پذیری منحرف کرده و در برابر قوانین سرکش می کند ، چرا که وقتی شما فرد خاصی را بدون در نظر گرفتن شرایط وی مقصر جلوه می دهید ، این اجازه را صادر می کنید که از هنجارها تجاوز کرده و دیگر به مسئولیت پذیری پایبند نباشد.

وی تاکید کرد : مدیران استان باید به جای اتهام زنی به مردم در افزایشی شدن آمار مبتلایان به ویروس کرونا به ضعف عملکردی خود بازگشته و بر اجرای دقیق برنامه های ستادی و قوانین کرونایی تمرکز کنند.

این جامعه شناس اتفاق اخیر در تجمع بازاریان ساروی را نمونه ای از تحمل ناپذیری جامعه از جو سختگیرانه دانست و افزود: شوربختانه هیچکس توجه به انباشت عصبانیت مردم ناشی از تداوم فضای محدودیت ها ندارد که ممکن است خروجی آن در روزهای آینده بدتر از تجمع مسالمت آمیز کسبه ساروی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار