تا چند روز دیگر، بر اساس اعلام رسمی مسئولان، حدود یکسال از شیوع ویروس کرونا در کشور خواهد گذشت و در این میان، تا به امروز شاهد عبور سه پیک این ویروس در کشور بوده‌ایم، ویروسی که در مازندران نیز دو بار به سختی و شدت زیادی جولان داده و حالا، به گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، این استان، به تازگی وارد پیک سوم کرونا شده است.
کد خبر: ۹۲۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 03 January 2021

به گزارش تابناک مازندران ، بر این اساس و به گفته دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در استان مازندران به نوعی پیک سوم بیماری آغاز شده است، اظهار کرده که، ۴ شهر قرمز در کشور داریم که مربوط به استان مازندران است، سوادکوه شمالی، ساری، آمل و رامسر همچنان قرمز هستند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

بر اساس این گزارش وی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که، از ۴۳ شهر نارنجی نیز، ۱۸ شهر مربوط به مازندران است و این نشان می‌دهد تمامی مازندران در آستانه ورود به وضعیت قرمز قرار دارند.

موضوعی که احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران نیز در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان به آن واکنش نشان داد و تصریح کرده که، در ماه گذشته؛ قریب به اتفاق استان های کشور درگیر موج و پیک سوم شدند و بر این اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت های ویژه ای را در قالب طرح جامع مدیریت هوشمند اعمال که پس از چند هفته آمار این استان ها روند کاهشی پیدا کرد.

استاندار مازندران با اشاره به این که مازندران به خاطر مساعدت و همراهی خوب مردم، بازار و اصناف و تشدید پروتکل های بهداشتی در زمان درگیری غالب استان های کشور، وارد پیک سوم نشد، اظهار کرده که، متاسفانه به خاطر عادی انگاری، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و تجمعات در اشکال مختلف اکنون روند شیوع کرونا در استان افزایشی شده است.

حسین زادگان با بیان این که اکنون درگیری مردم به ویروس کرونا به نحوی خانوادگی و دورهمی شده است، گفته که، تمام دستورالعمل ها را به فرمانداران ابلاغ کردیم و مجموعه دست اندرکاران ستاد تلاش داریم تا به مردم عزیز اعلام کنیم که نگران رعایت نشدن الزامات بهداشتی هستیم.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که، از مردم انتظار داریم؛ تصور نکنند که شرایط مثل گذشته است و در برخورد با خود و خانواده؛ در رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها، سخت گیرانه تر عمل کنند.

استاندار مازندران، با بیان این که باید صیانت از گروه های پرخطر، مانند افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند و افراد دیگری که گرفتار بیماری های زمینه ای هستند، را جدی بگیریم، همچنین قرنطینه کردن افراد آلوده به ویروس و افراد مرتبط با آن ها از دیگر موضوعات جدی است.

حسین زادگان با اشاره به این که مردم ما باید از ورود به هرگونه جمع و ارتباطات غیرضروری پرهیز کنند، گفته که، متاسفانه در برخی موارد شاهد قانون گریزی هایی هستیم که حتما با آن ها برخورد می شود.

این سخنان استاندار مازندران در حالی بیان می‌شود که بسیاری از اصناف، از محدودیت‌های کرونایی اعمال شده با خسارت زیادی رو به رو شدند، موضوعی که حسین زادگان از آنها به خاطر صبوری، تحمل و همراهی بالا قدردانی کرد و گفته که، هرگونه عدم رعایت پروتکل ها منجر به درگیری و شیوع کرونا و آسیب به اقتصاد استان به ویژه بازاریان می شود و انتظار داریم مردم ما تصور نکنند چون مازندران برخلاف استان های دیگر دو ماه درگیر موج نشد، همچنان با عادی انگاری و عدم رعایت الزامات می تواند از آسیب مصون بماند.

وی با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل های ابلاغی پیشین؛ تعداد کارکنان ادارات شهرهای قرمز و نارنجی کاهش می یابد، گفته که، امتحانات در تمامی مقاطع تحصیلی بجز موارد کاملا ضروری آنهم با رعایت دقیق قانون و الزامات، مجازی برگزار می شود.

بر اساس اعلام شورای اطلاع‌رسانی دولت در مازندران، در شهرهای آمل، ساری، سوادکوه شمالی و رامسر وضعیت بحرانی و قرمز است و شهرستان‌های فریدونکنار، نکا، بابل و قائمشهر در آستانه تبدیل شدن به وضعیت قرمز قرار دارند، بنابراین لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه رفت و آمدهای خانوادگی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه این روزها، با شیوع پیک سوم کرونا، تصمیم‌های مختلفی در زمینه کنترل بیماری کووید ۱۹، در حال اجرا است اما بسیاری از کارشناسان، دلایل مختلفی را برای این موضوع ذکر می‌کنند.

حسینعلی نیک بخت عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، معتقد بود که، ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در بابل از طریق تماس با یکی از اعضای خانواده و یا شرکت در مراسم و مهمانی‌های خانوادگی مبتلا شدند.

نیک‌بخت به این نکته اشاره کرد که مراسم و مهمانی‌های خانوادگی با ۳۶ درصد، بازارچه‌های محلی با ۲۵ درصد، حضور در مراکز خدماتی بیش از ۱۸ درصد و حضور در مراکز خرید بزرگ مثل هایپرمارکت ها بیش از ۱۴ درصد، محل تردد و حضور افراد مبتلا به کرونا طی ۱۴ روز قبل از شروع علائم بوده است که قابل‌توجه بوده و همچنان آموزش، فرهنگ‌سازی و نظارت بیشتر را می‌طلبد.

عبدالرضا فقیه نصیری متخصص بیماری‌های عفونی نیز چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگر استان مازندران نیز همانند سایر استان‌ها در یکی دو ماه اخیر قرمز اعلام می شد ما شاهد افزایش شیوع ویروس کووید ۱۹ نبودیم، اظهار کرد: قرنطینه ای که مد نظر بود در این استان به هیچ عنوان رعایت نشد و اغلب مردم نیز با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی رعایت چندانی نداشته اند و ایزوله نیز رعایت نشده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها علتی که باعث گسترش بیشتر بیماری می شود بسته بودن درب و پنجره ها و عدم جریان هوا در اغلب منازل و اماکن عمومی است، افزود: در فصل تابستان و اوایل پاییز در فضای ادارات و منازل هوا جریان داشت در حالیکه با شروع فصل سرما، این تهویه هوا دیگر وجود ندارد.

این متخصص بیماری های عمومی گفت: بسته بودن درب و پنجره در کنار رفت و آمد مردم کافی است یک نفر بیمار باشد و در نتیجه همه افراد حاضر در آن فضای بسته بیمار خواهند شد.

فقیه نصیری با تاکید بر حمایت دولت از مردم، متذکر شد: برای مقابله و کاهش قابل توجه این بیماری است باید مدت دوماه همه چیز تعطیل شود و رفت و آمدها کاهش یابد تا بتوان این ویروس را مهار کرد و الا با این اقدامات تاثیر چندانی نخواهد داشت و در این میان دولت با بسته های حمایتی مناسب امکان در خانه ماندن مردم را فراهم کند.

این در حالی است که موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است، دورهمی شب یلدا، دلیل روند صعودی بیماران کرونایی در این استان است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
تامان ازین دورهمی های مازنی ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار