یلدا برای ایرانیان هرساله و همواره با آداب و رسومی از جمله دید و بازدیدهای خانوادگی همراه بوده اما امسال در حالی به استقبال طولانی‌ترین شب سال می‌رویم که میهمان ناخوانده کرونا در کمین نشسته و مترصد اندک غفلتی است که حسرتی عمیق و همیشگی برایمان رقم بزند.
کد خبر: ۹۲۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 19 December 2020

به گزارش تابناک مازندران ، با این حال شب چله فرصت ارزشمندی برای تکریم و دیدار بزرگترها است که امسال با مصلحت‌اندیشی باید به گونه‌ای متفاوت و با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های اجتماعی و بهداشتی برگزار شود؛ شب خاطره‌انگیزی که با توجه به پیشرفت علم و فناوری می‌تواند به طور مجازی برگزار شود و در عین رعایت توصیه‌های بهداشتی، صمیمیت آن را نیز همچون گذشته احساس کرد.

بر اساس این گزارش، از این‌رو در آستانه این جشنِ سالانه، مسوولان و متولیان بهداشت و سلامت جامعه توصیه اکید دارند که مردم از جمع شدن در کنار هم برای برگزاری آیین یلدا بپرهیزند و برای حفظ جان خود و کسانی که دوست‌شان دارند در خانه بمانند. پس بیاییم یلدای امسال را با رفتار متفاوت و خلاقانه پاس بداریم و دور همی ها و جشن ها را تعطیل و یا با حضور حداقل افراد برگزار کنیم تا مژده ای برای به پایان رسیدن مریضی و رنج بیماری کووید ۱۹ باشد.

در شرایطی که "تعداد شهرهای قرمز کشور به صفر رسیده " ،رییس جمهوری این موضوع مهم را مورد توجه قرار داد و گفت: اتحاد و همدلی و اعتماد مردم به تخصص بهداشتی کشور ما را از این موج سهمگین نجات داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ‌روز شنبه در چهل ونهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تبریک روز پرستار به پرستاران که در یک سال اخیر تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دادند، از مردم خواست"" شب یلدا به خاطر مصادف بودن با روز پرستار، برای حمایت از پرستاران و حمایت از سلامت مردم، در مراسم یلدایی که همیشه بوده و اساس آن نیز احترام به بزرگ خانواده و صله رحم است، برای سلامتی بزرگان خانواده دید و بازدیدها متوقف شود و از طریق تلفن و فضای مجازی این مراسم را بدون حضور انجام دهند. ""

رییس جمهوری با یادآوری شعار "جمع نشویم تا کم نشویم"، اظهار داشت: در دو ماه اخیر مردم، کسبه، اصناف، حمل و نقل عمومی و خانواده‌ها خیلی همکاری کردند. اول آذر خیلی نگران بودیم و ۱۶۰ شهر ما قرمز بود ولی الان تعداد شهرهای قرمز ما صفر است و شهر قرمزی نداریم و این به دلیل همت و بزرگواری مردم عزیز است.

در همین حال و با رصد اخبار شیب نزولی کرونا در بیشتر مناطق کشور بعد از تعطیلات ۲ هفته ای همچنان ادامه دارد و طبق اعلام متخصصان امر آثار محدودیت ها طی هفته های آینده بیشتر نمایان می شود و بر این مبنا توصیه می شود همچنان این موضوع مهم و همزیستی با آن را در زندگی روزمره مورد توجه قرار دهیم.

وضعیت کرونایی استانها و محدویت یلدایی

بر اساس گزارش‌های دریافتی از خبرنگاران ایرنا از مناطق مختلف کشور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که بر اساس ارزیابی جدید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وضعیت شهرهای قرمز مازندران نارنجی شد و نام پنج شهر استان هم در ردیف زرد قرار گرفته است.

دکتر سیمین بابایی افزود : طبق این ارزیابی در حال حاضر وضعیت شهرستان های آمل ، رامسر ، نکاء، بهشهر و گلوگاه که تا پایان هفته گذشته قرمز بود به نارنجی تغییر وضعیت داد.

وضعیت شهرستان آمل طی چند ماه گذشته و حتی پیش از طرح محدودیت های جامع که از اول آذر ماه به اجرا گذاشته شد ، قرمز بود. رامسر و نکا هفته قبل به جمع قرمزها پیوستند. وضعیت بهشهر از اول آذر متغیر بود به گونه ای که در آغاز اجرای طرح قرمز بود ، ۲ هفته بعد نارنجی شد و هفته قبل دوباره قرمز شد. گلوگاه نیز از هفته سوم اجرای طرح محدودیت های جامع وضعیت قرمز پیدا کرد.

از اردبیل هم خبر رسیده که پس از حدود ۲ ماه همه‌گیری گسترده در موج سوم شیوع کرونا در استان، روند کاهشی ابتلا به این ویروس آغاز شده و اثرات مقررات سخت‌گیرانه و قرنطینه سه هفته‌‏ گذشته در استان، کاهش میزان ابتلا و فوت مبتلایان به کووید.۱۹ به تدریج قابل مشاهده است.

آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، تعداد مبتلایان جدید کرونا به شکل محسوسی کاهش یافته و طی شبانه روز گذشته به ۲۷ نفر رسیده است.

با تثبیت وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل پس از یک دوره اوج ۲ ماهه، طی شبانه‌روز گذشته، علاوه بر جان‌باختن هفت فرد بیمار، ۲۷ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند که ۸۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

همچنین کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در لرستان اعلام کرد: محدودیت‌های وضعیت نارنجی که از ۲۱ آذر اعمال شده است به مدت یک هفته دیگر تا پنجم دی ماه در این استان تمدید شد. با توجه به اعلام وضعیت نارنجی در اغلب شهرهای استان، کارکنان ادارات از امروز طبق مصوبه اعلام شده هفته گذشته در محل کار خود حاضر می شوند.

بر اساس این مصوبه کارکنان دستگاه های اجرایی ضروری و خدمات رسان مانند مراکز درمانی، بیمارستان ها و هلال احمر با دوسوم ظرفیت کارکنان خود فعالیت خواهند کرد، سایر دستگاه های اجرایی غیر ضروری استان نیز با تشخیص مدیر مجموعه از۵۰ درصد ظرفیت کارکنان در محل کار استفاده کنند و سایر کارکنان به صورت دورکاری یا شیفت بندی انجام فعالیت نمایند.

ستاد استانی مدیریت کرونا در لرستان ضمن تشکر از همراهی و همدلی تمامی مردم استان در خصوص پایبندی به محدودیت ها اعلام کرده است: از آنجا که دورهمی ها خانوادگی و تجمعات، محل و فرصتی برای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و شیوع گسترده ویروس کرونا است، بنابراین از تمامی شهروندان درخواست می شود شب یلدای پیش رو از هرگونه دورهمی خانوادگی اجتناب کنند.

در همین حال کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا در ٢۴ ساعت گذشته موجب فوت یک نفر شد و براین اساس تعداد جانباختگان این بیماری در استان سمنان تا ظهر دیروز به ۸۲۶ نفر رسید.

اما شواهد حکایت از آن دارد که وضعیت استان ایلام پس از طی یک دوره چندماهه قرارگیری در وضعیت قرمز کرونا، هفته گذشته و پس از اعمال محدودیت‌های جامع از این وضعیت خارج شد و تعداد بستری‌ها ۷۵ درصد کاهش یافت.

مسوولان مانند هر بار که کرونا در این استان کمی روی آرامش می‌گیرد، این هفته نیز هشدار دادند که این وضعیت شکننده و ناپایدار است و در کمترین زمان و با عدم رعایت مردم به روال سابق بازمی‌گردد خصوصا اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم.

رییس دانشگاه علوم ایلام با تاکید بر ادامه رعایت‌پروتکل های بهداشتی توسط مردم، هشدار داد: خارج شدن استان از وضعیت قرمز به منزله پایان کرونا و کنار گذاشتن پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی نیست.

از سوی دیگر رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی با قدردانی از همراهی مردم در راستای کاهش شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان گفت: بستری‌های روزانه کرونایی در استان به یک چهارم روزهای اوج رسیده که امیدواریم همین روند ادامه یابد.

علی احمد آقاپورافزود: طی ۲۴ ساعت گذشته با ابتلای ۳۷۵ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹، حدود ۹۰ نفر در مراکز درمانی بستری شدند که با احتساب این آمار، تعداد کل بستری ها به ۷۱۱ نفر رسید.

وی با اشاره به بستری شدن روزانه حدود ۳۵۰ نفری در روزهای اوج شیوع کرونا در اواخر آبان امسال، اضافه کرد: تعداد بستری های ناشی از شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی در روزهای اوج، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر بود.

همچنین به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ۴۱۸ نفر از پرستاران در مراکز درمانی شهرستان‌های مختلف استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

از کرمانشاه نیز خبر رسید که رییس دانشگاه علوم پزشکی ،آمار مرگ ناشی از کرونا که در ابتدای آذرماه به روزی ۲۴ نفر رسیده بود با کاهشی چشمگیر در ۲۴ ساعت گذشته به یک نفر رسیده است.

دکتر محمودرضا مرادی اظهارداشت: اکنون ۲۸۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.
وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته تنها یک نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده است، گفت: از آمار بستری های استان ۸۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که ۲۵ نفر از آنان حال عمومی مساعدی ندارند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه نیز از ممنوعیت برگزاری مراسم شب یلدا در تالارها و باغ‌ها، کافی شاپ ها، و دیگر واحدهای صنفی طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: پلیس با افراد متخلف برابر قانون برخورد می‌کند.

سرهنگ «محمدرضا آمویی» اعلام کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای اخیر بارها از عموم مردم خواسته است از حضور در جمع های خانوادگی خودداری و مراسم شب یلدا را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کنند تا خدای نکرده دوباره شاهد اوج گیری این بیماری نباشیم.

از سوی دیگر رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی اعلام کرد: محدودیت‌های ویژه ترافیکی شب یلدا در مشهد از امشب اعمال می‌شود.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا، شهروندان باید امسال یلدا را به صورتی متفاوت و بدون دورهمی‌ها برگزار کنند. از این رو پلیس راهور نیز طبق تصمیم ستاد ملی کرونا در مشهد تمهیدات ویژه‌ای به منظور کنترل ترددها پیش‌بینی کرده ‌است.
وی گفت: طرح ممنوعیت تردد در مشهد طی امشب و فردا شب یعنی ۲۹ و ۳۰ آذر ماه یک ساعت زودتر از سایر شبها و از ساعت ۲۰ اعمال خواهد شد و تخلفات از طریق دوربین‌های فعال در سطح شهر و نیروهای راهور ثبت و جریمه اعمال خواهد شد.

از بوشهر نیز خبر رسیده که رئیس اتاق اصناف این شهر گفته است که ۶ تیم سیار از ساعت ۱۷ عصر امروز در بوشهر فعال می‌شوند و محدودیت فعالیت یلدایی کرونا اصناف پس از ساعت ۱۸ را کنترل می‌کنند.

سرپرست فرمانداری بروجرد هم اعلام کرد که ورودی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سه هفته اخیر در به بیمارستان های بروجرد حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

احمد گودرزیان افزود: وضعیت مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا و بستری شدن آنها به لطف خداوند و رعایت پروتکل های بهداشتی رو به کاهش است.
وی اظهار داشت: کاهش آمار بستری شدگان به کرونا نتیجه همکاری مردم با ستاد ملی مبارزه با کرونا است و انتظار می رود با لغو دورهمی شب یلدا شاهد سیر نزولی بیشتر تعداد بستری شدگان و مبتلایان به این ویروس باشیم.
اما رنگ بندی وضعیت کرونا در شهرهای استان سمنان نشان می دهد چهار شهرستان میامی ، مهدیشهر ، سرخه و آرادان در وضعیت زرد و چهار شهرستان سمنان ، شاهرود ، دامغان و گرمسار در وضعیت رنگ بندی نارنجی کرونایی قرار دارند.

سخنگو و جانشین رییس ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان گفت: محدودیت‌های روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر در استان بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

در همدان نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همت مسوولان موجب قرار گرفتن ۲ شهرستان نهاوند و بهار در وضعیت زرد کرونایی شد.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان با اشاره به این وضعیت بیان کرد: هم اینک هشت شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی هستند که امید می رود شهرستان های نارنجی نیز به زرد تغییر رنگ یابند.

وی ادامه داد: با وجود کاهش آمار میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا و بهبود شرایط همدان، اما این وضعیت همچنان شکننده بوده و باید رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم استمرار داشته باشد.

از قم خبر می رسد که استاندار قم با اشاره به اعمال محدودیت های کرونایی به مناسبت شب یلدا گفته که طی امشب و فردا شب آمد و شد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ تا ۴ بامداد در سطح شهر قم ممنوع است.

بهرام سرمست اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد فوق محدودیت هایی برای شب یلدا در نظر گرفته شده که امشب و فردا شب به اجرا گذاشته خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان هم گفت که در نتیجه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت کرونا، همه شهرهای استان از وضعیت قرمز شیوع این بیماری خارج شده و در شرایط زرد و نارنجی شیوع کووید ۱۹ قرار گرفتند.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در حال حاضر کلاله، مراوه‌تپه، رامیان و آزادشهر در وضعیت زرد و هشت شهرستان‌ دیگر استان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند. وی بیان کرد: در میان ۱۴ شهرستان، وضعیت شیوع کرونا در کردکوی افزایشی، در علی‌آباد، مینودشت و آق‌قلا کاهشی و در بقیه شهرها ثابت است.

همچنین طرح ممنوعیت تردد شبانه به مدت ۲روز (۲۹ و ۳۰ آذرماه) در آستانه شب یلدا بر اساس مصوبه ستاد کرونا در تمام شهرهای استان مرکزی کلید خورد.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی که ارائه کرد گفت با فوت ۱۷۵ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

«سیما سادات لاری» روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۹ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون ۸۷۵ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار