سه هفته از اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا در کشور می گذرد و در ارزیابی های جدید بسیاری از شهرهای قرمز به حالت نارنجی و زرد تغییر وضعیت داده اند و قرار است محدودیت ها متناسب با وضعیت جدید شهرها اعمال شود، اما طبق تاکید وزارت کشور اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا زمان ندارد.
کد خبر: ۹۲۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴ 13 December 2020

بر اساس گزارش ایرنا، طرح مدیریت هوشمند کرونا طرحی مستمر و محدودیت‌ها نیز هوشمند است به این معنا که شهرهای کشور بر اساس ارزیابی هفتگی وزارت بهداشت در وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز قرار می‌گیرند و با توجه به این وضعیت‌ها محدودیت‌های متناسب اعمال می‌شود.

با وجود اینکه سرعت گسترش همه گیری کرونا در بسیاری از مناطق کاهش و تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها هم کم شده و بعضی شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و از نارنجی به زرد تبدیل شده اما به گفته مسؤولان وزارت بهداشت و درمان همچنان وضعیت شکننده است و در صورت سهل انگاری به وضعیت قبل باز می‌گردد.

در این میان موضوعی که موجب دغدغه مسئولان کشور و بویژه دست اندرکاران وزارت بهداشت را فراهم کرده است دورهمی خانواده ها در شب یلدا است که در صورت رعایت نکردن مردم و برگزاری این آئین طبق سالهای گذشته، شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا خواهیم بود، شرایطی که می تواند جان هزاران نفر از هموطنانمان را بگیرد و تا مدتها کنترل و قطع زنجیره ان ممکن نباشد.

شب یلدا به عنوان یکی از آئین‌های دیرینه ایرانیان هرسال از سوی خانواده جشن گرفته می‌شود اما امسال باید تلاش کرد برای کمک به کنترل شیوع کرونا شب چله را بدون دورهمی و فقط با اعضای خانواده خودمان برگزار کنیم.

در این شرایط انتظار مدافعان سلامت کشور از مردم این است که از هر گونه اقدام نسبت به برگزاری دورهمی و مهمانی خانوادگی به ویژه در شب یلدا به طور جدی خودداری کنند تا آمار مرگ و میر هموطنان که بطور قابل ملاحظه ای با اجرای طرح دو هفته‌ای محدودیت‌ها رو به کاهش گذاشته، رفته رفته به صفر برسد و زنجیره شیوع ویروس قطع گردد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

اما سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز یکشنبه در گزارشی از وضعیت کرونا در کشور گفت که ۲۴۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری گفت که در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۳ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۴۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۶۹ نفر رسید.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۸۱۲ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۲۴۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

به گفته لاری، در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس این گزارش شهرستان‌های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها از استانها، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم رو به بهبود است اما به گفته مسؤولان ادامه این شرایط وابسته به رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی است و هرگونه سهل‌انگاری زمینه را برای تغییر وضعیت استان فراهم می‌کند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، طی روزهای اخیر حضور مردم در خیابان‌ها و مراکز خرید شهر قم بیشتر شده و این مساله در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی خطر افزایش شیوع ویروس کرونا را افزایش خواهد داد، همچنین بسیاری از خانواده‌ها با این فکر که وضعیت کرونا در قم بهتر شده، میهمانی‌های خود را آغاز کرده‌اند که این مساله نیز می‌تواند زنگ خطر جدی در مسیر کنترل شیوع ویروس کرونا در این استان باشد.

در همین رابطه استاندار قم با بیان اینکه، رعایت مقررات بهداشتی موجب شد تا در مدیریت و کنترل کرونا عملکرد موفقیت آمیزی در استان داشته باشیم، گفت: با کاهش روند بستری‌ها و فوتی‌های بیماری انتظار داریم وارد وضعیت زرد کرونایی شویم ولی تا اعلام رسمی این موضوع کماکان مقررات وضعیت نارنجی را اعمال می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این باره با اشاره به اینکه با وجود وضعیت زرد در این استان شرایط به حالت عادی بازنگشته تاکید کرد: این حالت در صورتی اتفاق می‌افتد که هیچ بیمار و فوتی در زمینه کرونا وجود نداشته باشد.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت: مردم از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری در زمینه کرونا خودداری کرده و پروتکل‌های بهداشتی را در تمامی حوزه‌ها مانند کارکنان، اصناف، بخش مسافرت‌ها و ترددها رعایت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه شب یلدا در پیش بوده مطمئناً هم بازار شلوغ و هم دورهمی‌ها زیاد خواهد بود در این راستا تقاضا از تمامی مردم این است که از دورهمی‌ها به شدت پرهیز کنند.

بنا به گفته مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر، باتوجه به اتفاق‌های خوبی که در کنترل شیوع کرونا در استان افتاده، نگذاریم دورهمی‌های شب یلدا باعث تشدید این ویروس و تغییر رنگ شهرهای استان از نظر محدودیت‌های کرونایی شود.

محمد مظفری افزود: اقدام‌های خوبی در کنترل شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر انجام شده که باید تلاش کرد این وضعیت حفظ شود.

شب یلدا به عنوان یکی از آئین‌های دیرینه ایرانیان هرسال از سوی خانواده جشن گرفته می‌شود اما امسال باید تلاش کرد برای کمک به کنترل شیوع کرونا شب چله را بدون دورهمی و فقط با اعضای خانواده خودمان برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با ورود به هفته چهارم از اعمال محدودیت‌های جامع آذرماه، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان در مقایسه با هفته پایانی آبان‌ماه ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مجید شیرانی افزود: همراهی خوب مردم سبب شده تا از ابتدای آذرماه تاکنون شاهد سیر کاهنده شیوع ویروس کرونا در استان باشیم و در حالی که در هفته پایانی آبانماه، روزانه شاهد مراجعه ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا به مراکز درمانی استان بودیم این تعداد هم‌اینک به کمتر از ۲۵۰ نفر رسیده است.

رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی هم گفت که پس از حدود سه ماه از روند افزایشی تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان، بستری‌های کرونایی به حدود ۱۰۰ نفر کاهش یافته و در آستانه دورقمی شدن قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به روند نزولی ابتلاء، بستری و فوتی کرونا در این استان، گفت: تعداد بستری‌های کرونا در آذرماه ۷۵ درصد کاهش یافت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان تالش نیز با اشاره به اینکه روزانه ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان این شهرستان بستری می‌شوند گفت که عامل اصلی افزایش بیماران، برگزاری آئین‌های عروسی و دورهمی‌های خانوادگی است.

بختیار حیدرنیا افزود: وضعیت کرونا در تالش حاد است و با وجود محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف، دست فروشی جلوی مغازه‌ها شکل بازار روز را پیدا کرده و موجب نگرانی شده و باید این قبیل منابع شیوع بیماری تعطیل شود.

فرماندار اراک با بیان اینکه موارد فوت، بستری و ابتلاء به ویروس کرونا در این شهرستان با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی نسبت به سه هفته گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته، گفت که هم اکنون تنها دغدغه و نگرانی پیش رو، دورهمی‌های شب یلدایی است که انتظار است مردم امسال این جشن را به صورت مجازی و بدون دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی برگزار کنند.

حسین بختیاری افزود: مردم شهرستان اراک به ویژه اصناف در طول سه هفته گذشته همکاری مناسبی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی داشتند که منجر به کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها و در نهایت کاسته شدن از خستگی کادر بهداشت و درمان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار