به نظر می رسد ورود حمایتی سال قبل دولت در مقوله خرید توافقی برنج طارم محلی موجب شد تا دلالان و واسطه ها نتوانند امسال با وجود افزایش عرضه برنج، در نوسانات قیمت موفق عمل کنند.
کد خبر: ۹۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 10 September 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از بلاغ با وجود برداشت بیش از 85 درصد اراضی شالیزاری مازندران به‌صورت مکانیزه و عرضه فراوان محصول، قیمت ها در دوماه گذشته در مراکز فروش برنح استان ثبات داشته است.
این در حالی است که هر ساله با عرضه برنج در فصل برداشت ،کاهش و نوسانات قیمت در بازار نگرانی شالیکاران را درپی داشته است.
امسال از زمان برداشت شالی برنج تاکنون قیمت طارم محلی از67هزار ریال تا 70 هزار ریال به نسبت مرغوبیت و به لحاظ درصد شکستگی و مکان کشت برنج در استان مازندران ثابت بوده است.
همچنین در یک ماهه اخیر قیمت عمده فروشی برنج های بینام و ندا از ارقام پر محصول در شالیکوبی های مازندران نیز به ترتیب 55 و 40هزار ریال در هر کیلو گرم ثبات داشته است.
از 230هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران، امسال حدود 70 درصد زیر کشت ارقام طارم محلی و مابقی زیر کشت ارقام پر محصول رفته است.
مازندران یک هزار و 200 واحد شالیکوبی دارد که بازار عمده فروشی انواع برنج در این واحدها صورت می‌گیرد و درصد شکستگی یکی از مهم‌ترین عامل تفاوت قیمت برنج محسوب می شود و دلیل عرضه برنج طارم محلی از67 تا 70 هزار ریال به نسبت درصد شکستگی آن است.
هرچند کیفیت، عطر و طعم برنج طارم تولیدی در تمامی نقاط مازندران مطلوب و رضایت‌بخش است اما در این بخش به‌طور معمول قیمت برنج‌های فریدونکنار ،حدود هفت تا 10 درصد بیشتر از دیگر نقاط استان عرضه می شود.
به نظر می رسد ورود حمایتی سال قبل دولت در مقوله خرید توافقی برنج طارم محلی موجب شد تا دلالان و واسطه ها نتوانند امسال با وجود افزایش عرضه برنج، در نوسانات قیمت موفق عمل کنند.
سال گذشته دولت در استان مازندران بیش از 18 هزار تن برنج طارم هاشمی را به ازای هر کیلوگرم 61 هزار ریال خریداری کرده است.
احمد قربانی مدیر یکی از واحدهای شالیکوبی و از آگاهان به بازار برنج مازندران گفت: دغدغه شالیکاران نسبت به نوسانات قیمت برنج کمتر از سال‌های قبل بوده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای به بازار آمدن برنج نو تاکنون قیمت برنج طارم محلی از 64 هزار ریال تا 70 هزار ریال ثابت بوده است، افزود: امسال به‌دلیل گرمای شدید تا 40 درجه، درصد شکستگی برنج بیشتر شده است.
قربانی با بیان اینکه هر ساله تفاوت قیمت برنج فریدون کنار با مناطق دیگر استان مازندران وجود دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه عرضه برنج در تمامی شالیکوبی‌ها به نسبت تقاضا بیشتر است اما قیمت‌ها در حدود دو ماهه پس از برداشت بر اساس درصد شکستگی در همان محدوده ثبات داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، وضعیت تولید برنج امسال در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: قیمت برنج مناسب و برای شالیکاران رضایت‌بخش است و نسبت به سال قبل حدود 14 درصد افزایس دارد.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه قیمت برنج طارم محلی، بینام و ندا به ترتیب تا 70 هزار ریال، 55 و 40 هزار ریال در هر کیلوگرم است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک‌میلیون و 300 هزار تن شلتوک برنج در مازندران تولید شود.
وی گردش مالی سالانه بازار برنج در استان مازندران را 50 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

* دولت آماده خرید توافقی برنج محلی مازندران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اعلام آمادگی دولت برای خرید توافقی برنج خبر داد و گفت: از آنجایی که امسال 85 درصد شالی استان به‌صورت مکانیزه برداشت شده است و به‌دلیل رطوبت بالا، شالی‌ها یکباره خشک و تبدیل به برنج سفید شدند، احتمال کاهش قیمت برنج وجود داشته است.
این مسئول با بیان اینکه فروش برنج زیر 64 هزار ریال برای شالیکاران مقرون به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: به همین دلیل دولت آمادگی خرید توافقی با هدف تعیین و حفظ کف قیمت بازار را اعلام کرده است.
مازندران با تولید حدود 900 هزار تن برنج سفید، 44درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار