افزایش آمار مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی در مازندران از سه به ۶ شهرستان آن هم پس از ۱۲ روز اجرای سفت و سخت محدودیت‌های جامع مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا ، ابهاماتی را اذهان عمومی و حتی مسئولان سیاسی و شهرستان‌های قرمز ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۲۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 03 December 2020

افزایش آمار مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی در مازندران از سه به ۶ شهرستان آن هم پس از ۱۲ روز اجرای سفت و سخت محدودیت‌های جامع مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا ، ابهاماتی را اذهان عمومی و حتی مسئولان سیاسی و شهرستان‌های قرمز ایجاد کرده است.

 ایرنا ، با اجرای محدودیت های جامع مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذر ماه و تقسیم بندی شهرستان ها بر اساس آمار بیمار پذیری روزانه به رنگ های قرمز، نارنجی و زرد ، در مازندران از ۲۲ شهرستان سه شهرستان آمل ، بهشهر و ساری مرکز مازندران برچسب قرمز دریافت کردند و وضعیت ۱۹ شهرستان دیگر هم نارنجی اعلام شد ولی ارزیابی جدیدی که نتایج آن دیروز سه شنبه انتشار یافت نشان داد که وضعیت سه شهرستان دیگر مازندران هم قرمز شد.

اگر چه شهرستان های قرمز طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مشمول اجرای شدیدترین نوع محدودیت ها شدند ، ولی محدودیت ها در مناطق نارنجی هم دستکمی از آنها نداشت. در حالی که تمامی شاغل به استثنای سطح یک که نیازمندی های اساسی مردم را تامین می کنند ، در وضعیت قرمز تعطیل شد ، در شهرهای نارنجی تعطیلی کامل شامل مشاغل سطح ۴ شد و سطح ۲ و ۳ هم فقط تا ساعت ۱۸ حق فعالیت داشتند.

همچنین برای هر دو وضعیت تعطیلی کامل ادارات و مراکز آموزشی با اندکی تفاوت مانند حضور یک سومی نیروها اعمال شد ، ممنوعیت تردد شباه از ۲۱ تا ۴ به اجرا درآمد ، ورود خودروهای غیربومی به این مناطق مشمول جریمه یک میلیون تومانی و ۵۰۰ میلیون تومانی شد ، خروج خودروها و تردد بین شهری هم با مجوز امکان داشت و کنترل و نظارت بر اصناف و ترددها نیز تشدید شد.

هدف تمامی این محدودیت های اعمال شده کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کوو-۱۹ بود ، ولی پس از ۱۱ روز اجرای سفت و سخت این محدودیت ها در مازندران که طبق گفته مدیران حوزه بهداشت و درمان و مسئولان سیاسی مدیران منجر به افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی ، زدن ماسک و دیگر انتظارات بهداشت فردی شده بود ، تعداد شهرستان های دارای وضعیت قرمز در استان افزایش یافت ، بدون این که وضعیت هیچ شهرستان نارنجی به زرد تبدیل شود.
طبق فهرستی که ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز منتشر کرد ، وضعیت شهرستان های نور، محمودآباد و گلوگاه هم از نارنجی به قرمز تبدیل شد ، تغییری که این ابهام را در اذهان مردم و حتی مسئولان عالی دولت در این شهرستان ها ایجاد کرد که منبای محاسبه و ارزیابی چه بوده و چرا وضعیت به جای بهتر شدن ، بدتر شده است.

به عنوان مثال در شهرستان نور هم فرماندار و هم مدیر شبکه بهداشت و درمان عصر امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از قرار گرفتن نام این شهرستان در فهرست دارای وضعیت قرمز ابراز تعجب کرده و اعلام کردند که تمامی پارامترها در نور به سمت زرد شدن حرکت می کرد.

اظهارات مشابهی هم توسط مسئولان شهرستان های دیگر از جمله بهشهر ، ساری ، محمود آباد ، آمل و گلوگاه به صورت ملایم تر ابراز شده است ، اظهاراتی که نشان می دهد آنها هم انتظار بهتر شدن وضعیت را داشتند.

معیارهای چندگانه

ارزیابی ستاد ملی مقابله با کرونا حاکیست که با اجرای ۱۱ روزه محدودیت های جامع کرونایی ۳۷ شهرستان با وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی رسیدند و در مقابل وضعیت ۲۳ شهرستان نیز از نارنجی به قرمز تغییر کرد. همین نتیجه نشان می دهد که ارزیابی ها نه صرفا با قراین و شواهد بلکه با آمارها و فکت های واقعی انجام شده است و لازم است تغییر وضعیت شهرستان های مازندران از نارنجی به قرمز جدی گرفته شود.

معیارهای رنگ بندی کرونایی شهرستان ها را وزارت بهداشت بر اساس پذیرش بیماران جدید روزانه تعیین کرده است. طبق اینملاک اولیه برای رنگ بندی ن ارزیابی شهرستا هایی که آمار بیماران بستری کرونایی آن بیشتر از ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز باشد ، وضعیتشان قرمز تعیین می شود. بستری بیماران جدید روزانه بیشتر از ۶ نفر برای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز وضعیت نارنجی و کمتر از چهار نفر در روز نیز نشان ‌دهنده وضعیت زرد است.
آنچه که از سوی مسئولان محلی در شهرستان های با وضعیت قرمز از ارزیابی دور ماند ، این که وزارت بهداشت برای اعلام رنگ بندی کرونایی صرفا به آمار بیماران بستری در روز توجه ندارد و در کنار آن به آمار بیماران مشکوک شناسایی شده که با علایم مبهم به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند و دارای روابط درون خانوادگی یا بیرون خانوادگی بودند و بیماران قرنطینه ای هم توجه می شود.

علاوه بر این ، وزارت بهداشت در ارزیابی خود برای استان هایی همانند مازندران که همه ساله در فصل سرد سال زیستگاه پرندگان مهاجر است و از کانون های بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان محسوب می شود که علایم آن مشابهت زیادی با ویروس کرونا دارد ، توجه دارد.

شاید بی توجهی به مجموعه معیارهای علمی و دوراندیشانه وزارت بهداشت است که مثلا فرماندار شهرستان ساری مرکز مازندران که فرماندهی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا این شهرستان را بر عهده دارد معتقد است که وضعیتشان باید از قرمز به نارنجی تبدیل می شد در حالی که همچنان پس از گذشت ۱۲ روز از اجرای محدویت های جامع قرمز باقی مانده است.

عباسعلی رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : آنچه که ما می دانیم این است که بر اساس آمار بیماران بستری به عنوان یکی از ملاک های وزارت بهداشت برای رنگ بندی شهرستان ها، آمار بیماران روزانه ای که در شهرستان ساری با علایم ویروس کرونا بستری می شوند در حد وضعیت نارنجی و زیر ۶ نفر روزانه نسبت به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.
وی افزود : بر اساس آمار مرکز بهداشت شهرستان ساری ، میانگین بستری روزانه بیماران با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های شهرستان به کمتر از ۱۶ نفر رسیده است. شهرستان ساری ۵۰۰ هزار نفری جمعیت دارد و اگر این جمعیت را مبنای محاسبه قرار دهیم ، میانگین آمار بیماران کرونایی بستری ما به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به کمتر از چهار نفر کاهش یافت و ساری باید دارای وضعیت زرد باشد.

رضایی گفت : انتظار مردم از افزایش سطح پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی دو هفته ای که تعطیلی کسب و کارها را به جز سطح یک در ساری به دنبال داشت، تنزل رنگ بندی وضعیت کرونایی از قرمز به نارنجی و برداشتن برخی محدودیت ها بود ولی اکنون با اعلام ستاد ملی تغییری در وضعیت شهر ساری ایجاد نشده است و همچنان باید یک هفته آینده نیز این محدودیت ها ادامه یابد.
وی افزود : اگر ملاک ارزیابی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در رنگ بندی کرونایی شهرستان ها آمار جمعیت بیماران روزانه بستری در بیمارستان ها باشد، شهرستان ساری با این آماری که روزانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام می شود، حداقل در وضعیت نارنجی بهتری قرار گرفته است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان ساری هم به خبرنگار ایرنا گفت : اگر ملاک رنگ بندی وضعیت کرونایی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا آمار بیماران بستری باشد، شهرستان ساری می بایست طبق آمار از وضعیت قرمز جدا می شد و به رنگ بندی پایین تر حداقل نارنجی می رسید.
دکتر مهدی بزرگر افزود : به نظر می رسد تقسیم شهرستان ها بر اساس بیماران بستری در روز در رنگ بندی های با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد صرفا یک آیتم برای تعریف عامیانه باشد تا بتوانند وضعیت شهرستان ها را از لحاظ کرونایی مشخص کنند.
وی گفت : با پایان محدودیت ها و عدم تغییر وضعیت کرونایی شهرستان ساری از قرمز به دو رنگ بندی نارنجی و زرد نشان می دهد که ملاک های دیگری نیز برای ارزیابی در نظر گرفته می شود که شاید اثرگذارترین آن آمار بیماران روزانه باشد.
دکتر برزگر افزود : در حال حاضر ما در حال بررسی دقیق مسایل تاثیرگذار بر افزایش و کاهش آمار بیماران کرونایی در شهرستان ساری هستیم و پس از آن شاید بتوان نظر قطعی در مورد ارزیابی ستاد ملی ارائه کرد.
رعایت پروتکل‌ها کافی نیست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در باره تشکیک مسئولان برخی از شهرستان های استان نسبت به نتیجه ارزیابی ستاد ملی ، گفت : سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در استان طی ۱۲ روز گذشته از اجرای محدودیت های کرونایی افزایش قابل ملاحطه ای یافت و با وجود این که از نقطه ایده آل حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد فاصله داریم، ولی وضعیت رضایتبخش است و برنامه ما حساس کردن جامعه و افزایش سطح تحمل آنها برای ارتقاء پروتکل ها بیش از میانگین فعلی است.
دکتر قاسم اویس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در مازندران به معنای تغییر وضعیت رنگ بندی نخواهد بود ، چرا که برآیند رعایت پروتکل ها باید در مجموع آمار بیماران کرونایی بستری ، مشکوک و دارای علائم خود را نشان دهد. به عبارتی تاکنون روند بیماری کرونا در این استان اگر چه جهش زیادی نداشت ، ولی منفی نیز نبود و با یک روند با ثبات پیش می رود.
وی گفت : اگر سطح رعایت پروتکل های بهداشتی روند کاهشی به خود بگیرد ، ما در دو تا سه هفته آینده قطعا با افزایش شدید بیماران کرونایی مواجه می شویم و آن وقت نه تنها آمار بیماران روند افزایشی به خود می گیرد ، بلکه میانگین تلفات انسانی نیز رشد خواهد کرد و درگیری و آلودگی بیماری کرونا در استان بیشتر می شود و در آن صورت کنترل دشوار خواهدشد.
دکتر اویس ظهار داشت : چنانچه با رعایت پروتکل ها آمار بیماران بستری روند کاهشی به خود بگیرد و یا روند فعلی همچنان باثبات ادامه یابد ، تازه وضعیت ما می شود نقطه سرخط . نتیجه این که باید تمهیدات بهداشتی را برای افزایش سطح رعایت پروتکل ها به خصوص مثلث طلایی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مکرر دست ها جدی بگیریم و در شهرستان های دارای وضعیت قرمز به جای ابراز شگفتی از ارزیابی و اعلام نتیجه ستاد ملی ، نظارت ها بر اجرای محدودیت ها تشدید شود.

وی افزود : این که پس از ۱۱ روز اعمال محدودیت های کرونایی در ارزیابی جدید شهرستان های با وضعیت قرمز ما در استان با وجود ارتقاء رعایت پروتکل ها رشد داشت، به دلیل معیارهای چندگانه ای است که وزارت بهداشت اعمال می کند تا شرایط را با حساسیت بیشتر و ضریب اشتباه کمتر و نزدیک به واقعیت ارزیابی کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : ملاک های چندگانه صرفا با معیار تعداد بیماران دارای علایم مثبت که کارشان به بستری در بیماران کشیده شد نسبت ۱۰۰ هزار نفر جمعیت انحام نمی شود، بلکه بیمارانی مشکوک ، دارای علایم مشابه کرونا و حتی آنفلوانزا نیز در زمره این معیارهای رنگ بندی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد : همچنین احتمال درگیری خانوادگی به ویروس کرونا نیز در این ارزیابی ها مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان نمونه اگر در یک خانواده چهار نفره یک نفر با علایم مثبت بیماری کرونا شناسایی شود ، در این خانواده سه نفر دیگر نیز احتمال درگیری دارند و باید حداقل یک هفته تا ۱۰ روز این افراد نیز در قرنطینه و زیر نظر گرفته شوند که آیا علایم ویروس کرونا در آنها مثبت می شود یا نه و در این صورت می توان نظر قطعی داد که آمار بیماران ما با برداشتن محدودیت ها و تغییر رنگ بندی به چه سمتی می رود.
دکتر تویس گفت : علاوه بر این استان های شمالی کشور از جمله مازندران همه ساله با بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان نیز مواجه هستند و در ارزیابی بیماران کرونایی و تغییر رنگ بندی این معیارها نیز مد نظر قرار می گیرند و با تمام این ملاک ها سه شهرستان با وضعیت نارنجی ما که احتمال روند صعودی بیماران در هفته جاری در آن وجود داشت نیز با اعمال محدودیت های بیشتر به نوعی طرح پیشگیرانه ای برای تامین سلامت مردم اجرا شد.
وی افزود : اگر چه اعمال محدودیت های کرونایی مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در جامعه ایجاد خواهد کرد، ولی اجرای این مسایل نیز در راستای تامین سلامت مردم به عنوان اولویت اول وزارت بهداشت است و مردم ما با وجود دشواری محدودیت ها می بایست برای تامین سلامتشان به این محدودیت ها تن دهند.
بر اساس آمار هم اکنون ۸۹۴ بیمار دارای علایم ویروس کرونا در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند که حال عمومی ۲۰۰ نفر از این بیماران بد گزارش شده و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.
بر اساس این آمار از روز شنبه هشتم تا دوازدهم آذرماه حدود ۱۰۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های استان مازندران و بابل با علایم ویروس کرونا بستری شدند که حدود ۲۰ درصد آمار بستری بیشتر از بیماران بهبودیافته بود که در این مدت از بیمارستان مرخص شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار