همچنان بعد از حدود چهل سال به عنوان یکی از مهم ترین مسائل بهداشت عمومی در تمام دنیا و ایران مطرح است.
کد خبر: ۹۲۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ 02 December 2020

به گزارش تابناک مازندران ،  فاطمه شعبانی از افزایش انتقال اچ آی وی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده خبر داد و گفت: ۴۷٪ از راههای انتقال را درسال ۱۳۹۸به خود اختصاص داده است.
فاطمه شعبانی کارشناس اچ‌آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه با توجه به اینکه عفونت اچ‌آی‌وی یک بیماری قابل کنترل می باشد، گفت: همچنان بعد از حدود چهل سال به عنوان یکی از مهم ترین مسائل بهداشت عمومی در تمام دنیا و ایران مطرح است.
بر اساس این گزارش از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، وی عنوان کرد: شعار روز جهانی ایدز2020 " همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" می باشد و نقش مهم همه ی ما را در پذیرش این مسئولیت اجتماعی، حتی به اندازه قدمی کوچک در برنامه های کنترل اچ آی وی بیش از پیش پر رنگ تر می نماید.
کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: مطابق روش‌های آماری تخمین زده میشود که 60431 نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند.
وی ادامه داد: براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان سال 1398 از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده 22330 نفر زنده هستند، که از این تعداد 15949 نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد 14402 نفر تحت درمان قرار دارند.
این کارشناس ادامه و گفت: اگرچه 82% کل موارد را مردان و 18% را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال گذشته، 29% موارد ثبت را زنان و 71% آنها را مردان تشکیل میدهند.
شعبانی بیان داشت: 50% از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، درگروه سنی 20 تا 35 بوده اند و 76% از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 20تا 45 سال بوده اند.
کارشناس اچ‌آی‌وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: علل ابتلا به اچ¬آی¬وی در بین کل مواردی که از سال 1365 تا مدتها در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (59/5%)، رابطه جنسی(22/7%) و انتقال از مادر به کودک (1/7%) بوده است و راه انتقال در 16% از این گروه نامشخص مانده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در بین مواردی که در سال 1398 تشخیص داده شده اند راه احتمالی انتقال در 26/5% موارد اعتیاد تزریقی، 47% روابط جنسی 2/7% مادر به کودک و در 23/8% راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.
شعبانی افزود: افراد در معرض خطر ابتلا به اچ¬آی¬وی، مبتلایان به اچ‌آی‌وی و خانواده های آنها، افراد مبتلا به بیماریهای آمیزشی ، افرادی که در تماس با اشیاء تیز و برنده¬ی مشکوک قرارگرفتند (نیدل استیک) و .. می توانند به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهر خود جهت دریافت مشاوره وخدمات لازم مراجعه کنند

وی با اشاره به اینکه درمان اچ‌آی‌وی به صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور ارائه می¬شود، گفت: با مراجعه به سایتwww.hiv-sti.ir نشانی نزدیکترین مرکز مشاوره بیماری رفتاری را پیدا کنید.
این کارشناس اذعان داشت: علاقمندان جهت گرفتن مشاوره بیماریهای رفتاری می توانند به آدرس: آدرس بابل خیابان طالقانی، موزیرج، خاورداران، ارشاد26، مرکز بهداشتی درمانی شهیدرستمی، طبقه‌ی دوم و یا با شماره تلفن ثابت: 32042570 -011 شماره همراه 093787612800 ساعات اداری به صورت حضوری و تلفنی و در ساعات غیراداری به صورت تلفنی تماس حاصل نمایند.
وی ضمن تاکید بر اینکه اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی مانند سایر بیماری‎های عفونی است و درمان به هنگام و موثر آن احتمال انتقال ویروس را نزدیک به صفر می‌رساند، گفت: خانم ‌های باردار و خانم های شیردهی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند می‌توانند با مصرف داروهای ضد ویروسی خاص از انتقال اچ‌آی‌وی به نوزاد خود پیشگیری نمایند.

برچسب ها: انتقال ایدز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار